kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
در واکنش به ادامه شهرک‌سازی‌ها مطرح شد

درخواست سازمان ملل از کشورهای دنیا برای تحریم کالاهای اسرائیلی

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی در واکنش به تداوم شهرک ‌سازی رژیم صهیونیستی، از جامعه جهانی خواست کالاهای ساخته شده در شهرک‌های صهیونیستی را تحریم کنند.

رژیم صهیونیستی بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل، همچنان در حال ساخت شهرک‌های غیرقانونی بیشتری در سرزمین‌های اشغالی است. این مسئله هرچند وقت یکبار با واکنش سازمان‌های بین‌المللی مواجه می‌شود. در این راستا، مایکل لینک‌، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در پی موافقت رژیم صهیونیستی با ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی فلسطین، خواستار مجازات این رژیم از طریق تحریم کالاهای تولید شده در شهرک‌های صهیونیست‌نشین و بازنگری در توافقنامه‌های امضا شده با این رژیم شد.
به گزارش ایسنا، لینک تصریح کرد که جامعه بین‌الملل باید در مقابل تجاوزات گسترده رژیم صهیونیستی دست به اقدامات عملی بزند و از صرف انتقاد کردن دست بکشد و زمان آن رسیده تا این رژیم بازخواست شود. وی همچنین، خواستار حمایت از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی شد.
لینک افزود، رژیم صهیونیستی از یک طرف، اخیرا مدعی تعلیق طرح الحاق کرانه باختری شده بود، ولی همچنان به شهرک ‌سازی غیر قانونی در اراضی اشغالی فلسطین ادامه می‌دهد، که آخرین نمونه آن، تصویب طرح ساخت 5000 واحد مسکونی جدید برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری بوده است. دولت رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر با ساخت بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی جدید برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری موافقت کرده است.
مایکل لینک خاطر نشان کرد که شورای امنیت از سال ۱۹۷۹ تا به امروز حداقل ۶ مرتبه بر غیرقانونی بودن شهرک ‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرده و قطعنامه‌هایی را در این زمینه صادر کرده است.
شورای امنیت سازمان ملل اواخر سال ۲۰۱۶ با صدور قطعنامه ۲۳۳۴‌، بار دیگر هرگونه ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را غیرقانونی اعلام و بر ضرورت تخلیه فوری تمامی شهرک‌های صهیونیستی احداث شده در کرانه باختری تاکید کرده بود.
خبر دیگر اینکه، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که شهرک‌نشینان صهیونیست به احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری خوش‌بین نیستند. رؤسای شهرک‌های صهیونیستی معتقدند که زمان زیادی ندارند و بایستی بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر) تا ۲۱ ژانویه آینده (آخر دی‌ماه)، قانونی را به منظور مشروعیت‌بخشی به بخشی از شهرک‌ها، تصویب کند. شهرک‌های مورد نظر این شهرک‌نشینان نیز شهرک‌هایی هستند که در مرکز کرانه باختری و خارج از محدوده شهرک‌های بزرگ واقع شده‌اند.
پیشتر «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفته بود که اسرائیل بایستی ساخت‌وساز در شهرک‌های صهیونیستی را متوقف کرده و به سخن گفتن درباره الحاق اراضی اشغالی پایان دهد و به اجرای راه‌حل دو دولت فرصت دهد.