kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱

فیگارو: اهانت ماکرون به اسلام اوضاع را برای فرانسه خطرناک کرده است

با افزایش واکنش‌ها علیه هتاکی مقامات فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص)، یک روزنامه قدیمی این کشور طی گزارشی نوشت: خشم ضد فرانسوی جهان عرب اسلامی، اوضاع را خطرناک کرده است

 موج گسترده واکنش‌های جهانی علیه اهانت ماکرون به ساحت مقدس رسول اکرم(ص)‌، در سه سطح مردمی، مقامات و شبکه‌های اجتماعی، همچنان ادامه دارد. این واکنش‌ها مقامات و رسانه‌های فرانسوی را به شدت به وحشت ‌انداخته است. در همین راستا، روزنامه قدیمی «فیگارو» طی گزارشی با عنوان «موج خشم ضد فرانسوی جهان عرب اسلامی را برانگیخت» نوشت: مبارزه تحریم محصولات فرانسوی در منطقه در اعتراض به اظهارات ماکرون در مورد آزادی توهین به مقدسات، آغاز شده است. جنبش‌های اعتراضی نیز در لبنان‌، طرابلس و صیدا گزارش شده است. تظاهرات ضد فرانسوی مردم شهر «دیرالزور» سوریه‌، به دست
شبه نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا، سرکوب شد. سازمان همکاری اسلامی از سخنان برخی مقامات فرانسوی که به روابط فرانسه و مسلمانان آسیب می‌رساند،  ابراز تأسف کرد. فراخوان شبکه‌های اجتماعی  برای تحریم محصولات فرانسوی از روز جمعه، چندین برابر شده و این (برای فرانسوی‌ها) یک پدیده نگران‌کننده و تهدید برای انتقام است.دانشگاه قطر هفته فرهنگی فرانسه را به تعویق‌انداخته است و آژانس‌های مسافرتی کویت هم سفر به فرانسه را متوقف کرده‌اند.
تدوین قانون جهانی برای مقابله با اسلام
بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر، نیز خواستار  تدوین قانون بین‌المللی برای جرم دانستن مسلمان ستیزی و ایجاد شکاف بین آنان و دیگران شد. شیخ الازهر تاکید کرد: اینکه برخی کشورها با یک دست مشعل آزادی و با دست دیگر مشعل آتش و نفرت پراکنی را بالا گرفته‌اند، جای تعجب دارد. شیخ الازهر اظهار داشت: اینکه توهین به اسلام به ابزاری برای جمع‌آوری آراء و مضاربه در بازار انتخابات تبدیل شود، دردناک است.الطیب همچنین گفت: مسلمانان باید در مقاومت علیه نفرت افکنی و دستیابی به حقوق قانونی خود، به راه‌های مسالمت‌آمیز پایبند باشند.
تحصن در برابر سفارت فرانسه
شهروندان اردنی نیز روز سه‌شنبه با تحصن برابر سفارت فرانسه در امان، توهین ماکرون به دین اسلام و انتشار کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) را محکوم کردند.به گزارش روزنامه اردنی «الغد»، معترضان ضمن سر دادن شعارهای اسلامی، تحریم کالاهای فرانسوی را خواستار شدند.این در حالی است که نیرو‌های امنیتی اردن همه ورودی‌های منتهی به سفارت فرانسه در امان را بستند و با استقرار نیرو‌های خود در منطقه، مانع مشارکت بسیاری از مردم در این تظاهرات شدند. تظاهرکنندگان از مقامات فرانسه خواستند رسما به علت انتشار کاریکاتور‌های موهن به ساحت پیامبر اکرم (ص)
 عذرخواهی کنند.آنها همچنین از کشور‌های عربی خواستند روابط خود را با فرانسه قطع و کالا‌های این کشور را تحریم کنند. فلسطینی‌های خشمگین نیز پرچم و عکس رئیس‌جمهور فرانسه را در کرانه باختری آتش زدند. بر اساس گزارش «عربی 21»، در این تجمع اعتراضی، که تعدادی از دانشجویان دانشگاه «بیرزیت» و شخصیت‌های فلسطینی در مرکز رام‌الله برگزار کردند، پرچم فرانسه نیز آتش زده شد.تظاهر‌کنندگان با در دست داشتن پلاکارد، علیه ماکرون شعار دادند و تأکید کردند، توهین به پیامبر اسلام (ص)یا هر پیامبر دیگری، مردود است.«احمد مبارک» از سران حماس گفت: جسارت ماکرون باید با خشم شدید همه مسلمانان و حامیان آزادی در جهان روبه‌رو شود.پیش‌تر هم فلسطینی‌ها تصاویر ماکرون را در نوار غزه آتش زده بودند.
عقب‌نشینی اربیل
 از سوی دیگر، در پی افزایش واکنش‌ها به اقدام نمایندگی منطقه کردستان عراق در پاریس، این نمایندگی مجبور به حذف پست توئیتری خود شد. به گزارش فارس، نمایندگی منطقه کردستان عراق روز دوشنبه در پیامی در توئیتر تصویری از پرچم فرانسه و منطقه کردستان عراق را در کنار یکدیگر به تصویر کشید و به انگلیسی، فرانسوی و کردی نوشت: «ما با یکدیگر قدرتمندتر هستیم.». اما نمایندگی کردستان عراق در پاریس، پس از افزایش انتقادها، مجبور به حذف این پیام توئیتری خود شد.
واکنش جالب رای الیوم
روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» طی مطلبی با عنوان «باید از ماکرون تشکر کرد که با اظهارات و اقدام خود موجب اتحاد مسلمانان شد» نوشت: اتحاد ترکیه، پاکستان و ایران، که جمعیت شان یک سوم جهان اسلام را تشکیل می‌دهد، در زمینه مقابله با اهانت ماکرون به مسلمانان و عقایدشان و رسمیت بخشیدن به پدیده اسلام‌هراسی نژادپرستانه‌ای که در غرب رو به گسترش است، نشان می‌دهد مواضع جدید رئیس‌جمهور فرانسه، نه تنها برای کشورش بلکه برای اروپا نتایج معکوسی در برداشته و به نوعی احیاگر ادبیات جنگ‌های صلیبی بوده است.این یادداشت می‌افزاید: جهان اسلام به طور بی‌سابقه از جانبداری آشکار و تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه از کاریکاتور‌های اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام (ص) خشمگین است. طبق آخرین آمارها، تقریبا ۱۵ درصد جمعیت فرانسه را مسلمانان تشکیل می‌دهند.در ادامه این مطلب آمده است: آنچه به وضوح نشانگر جهل ماکرون درباره سیاست و مشخصا روابط بین‌المللی است این است که او در یک چشم بر هم زدن به سبب اظهارات ناپخته و تحریک‌آمیز خود، با بسیج کردن بسیاری از مسلمانان پشت سر (رئیس‌جمهور ترکیه)، به دشمنش رجب طیب اردوغان هدیه گرانبهایی داد، که علیه وی در جنگی تحریک‌آمیز در اروپا، لیبی، جمهوری آذربایجان و مدیترانه است و خود را حامی مسلمانان و عقاید اسلامی نشان می‌دهد.
تعطیلی مترو در پاریس
پلیس فرانسه در پی دریافت هشداری درباره احتمال بمب‌گذاری، تعدادی از ایستگاه‌های متروی پاریس را مسدود کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در پی این تهدید، محوطه منتهی به منطقه «آرک دتریومف» در مرکز پاریس تخلیه شده است.همچنین، ایستگاه متروی «شارل دوگل» نیز بسته شده و بازرسی‌ها در حال انجام است.بر اساس گفته برخی منابع، کیفی مملو از فشنگ در نزدیکی محل مسدود شده توسط پلیس پیدا شده است. فیلم‌هایی منتشر شده نشان می‌دهد که پس از هشدار پلیس، مردم در حال فرار و بیرون آمدن از ایستگاه متروی شارل دوگل و دور شدن از آن هستند. همزمان، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت: یک سازمان فرانسوی به قرارداد کاری «خالد ولد مولای ادریس» کاریکاتوریست سرشناس‏، پایان داد، با این بهانه که به نمادهای جمهوری فرانسه توهین کرده است.ادریس برای پاسخ دادن به حمله ماکرون به اسلام، کاریکاتور ماکرون را کشیده و منتشر کرده بود.
حمایت انگلیس از فرانسه
در پی اهانت رئیس‌جمهور فرانسه و یک نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) و توجیه آن با عنوان آزادی بیان، «دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس، ضمن اعلام حمایت از فرانسه و همبستگی با مردم این کشور، از اعضای ناتو خواست از آزادی بیان حمایت کنند! وزیر خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای، مدعی شد: «متحدان ناتو و جامعه گسترده‌‌تر بین‌الملل باید شانه به شانه از ارزش‌های اساسی و آزادی بیان حمایت کنند و ما هرگز نباید به تروریست‌ها اجازه دهیم بین ما اختلاف بیندازند.»