kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۶

اهل سنت عراق برای سرکوب تروریست‌ها به پا خاستند

یک مقام امنیتی عراق گفت، همه اهل سنت این کشور علیه شبه‌نظامیان القاعده متحد شده‌اند.

یک مقام امنیتی عراق گفت، همه اهل سنت این کشور علیه شبه‌نظامیان القاعده متحد شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «سعدالمطلبی» رئيس کمیته امنیتی استان بغداد به خبرنگاران گفت، برخلاف تبلیغاتی که رسانه‌های عربی راه انداخته‌اند، هم‌اکنون بخش اعظم نیروهای رزمی که علیه عناصر القاعده مشغول نبرد هستند، سنی هستند. این افراد در شکل نیروهای داوطلب عشایر و نیروهای دولتی هم‌اکنون با تروریست‌ها سرگرم نبرد هستند.
المطلبی تصریح کرد: رسانه‌های عربی می‌خواهند اینگونه وانمود کنند که جنگ کنونی، عملیات دولت عراق علیه اهل سنت این کشور است و هم اکنون دولتی شیعه و ظالم قدرت را در دست دارد و اهل سنت را در استان الانبار سرکوب می‌کند، اما اینگونه نیست؛ زیرا نیروهای پلیس، فرماندهی عملیات، نیروهای شورای بیداری و فرزندان عشایر که هم‌اکنون علیه القاعده می‌جنگند، از اهل سنت هستند.
وی افزود، تکفیری‌ها و گروه‌ تروریستی موسوم به «امارت اسلامی عراق و شام» به نیابت از عربستان در عراق می‌جنگند. «عالیه نصیف» یک عضو پاکسازی بعثی‌ها نیز فاش کرد،‌«احمد العلوانی» نماینده مجلس عراق که اخیراً توسط نیروهای عراقی دستگیر شد، به همراه «رافع العیساوی» وزیر پیشین دارایی عراق، با سازمان اطلاعات عربستان تماس داشته‌اند. این مقام عراقی افزود، کشورهای قطر و عربستان مبالغ هنگفتی را برای حمایت از برخی سیاستمداران عراقی هزینه می‌کنند.
در همین حال، شماری از نمایندگان مجلس عراق از عملیات ارتش در الانبار حمایت کردند. به گفته این نمایندگان، در عملیات فوق فقط تروریسم هدف قرار می‌گیرد. «شروان الوائلی» نماینده مجلس به خبرنگاران گفت: ما به کسانی که گردن می‌زنند اجازه نمی‌دهیم در عراق فساد به پا کنند. ما از همه نیروهای امنیتی و ارتش که به وظیفه ملی خود عمل می‌کنند، حمایت می‌کنیم. هیچ کسی حق ندارد به این مبارزه ماهیت سیاسی بدهد.
همچنین، خبرهای ضد و نقیض از الانبار عراق حاکی است عناصر القاعده در برخی مناطق پیشروی کرده و شهر فلوجه را تحت کنترل خود درآوردند.
این در حالی است که «امارت اسلامی عراق و شام» با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود، وضعیت نیروهای خود در الانبار را فاجعه بار خواند.
جنگنده‌های ارتش عراق در حملات روز شنبه خود، حدود 200 شبه‌نظامی القاعده را در فلوجه و مناطق مجاور مرزهای سوریه کشتند.
اظهارات مالکی
به گزارش ایسنا، «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق، گفت‌: حملات در الانبار تا زمان پاکسازی این استان از تمامی افراد مسلح ادامه می‌یابد و تا قبل پایان این ماموریت، ارتش از الانبار خارج نخواهد شد.
وی گفت: در حالی که برخی امید داشتند ارتش از استان الانبار خارج شود، ساکنان الانبار خواستار حمایت ارتش از خود شدند.
مالکی افزود: اگر ارتش سه هفته دیرتر اقدام می‌کرد و دست به پاکسازی الانبار نمی‌زد، یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس دولت خودگردانی که قرار بود در این منطقه اعلام موجودیت کند را به رسمیت می‌شناخت.
«احمد الدلیمی» استاندار الانبار نیز اعلام کرد، جنگ واقعی علیه عناصر القاعده در الانبار هنوز آغاز نشده است.
انفجاردربغداد
انفجارهای دیروز در بغداد 20 شهید  و بیش از چهل زخمی برجای گذاشت. این انفجار ها درمناطق «الشعب»، «الجمیله» و «المسلمه» روی داد. خونین‌ترین عملیات تروریستی دیروز درمنطقه المسلمه رخ دادکه به تنهایی جان هشت غیرنظامی را گرفت و23 مجروح برجای گذاشت.