kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲

کمک جشنواره عمار به سینما با اکران مردمی در روستاها و شهرستان‌ها(اخبار ادبی و هنری)(اخبار ادبی و هنری)

یک فعال فرهنگی، از تأثیر مثبت اکران‌های مردمی جشنواره عمار برای استفاده از ظرفیت‌های خودش در جهت کمک به سینما در دوران شیوع کرونا خبر داد.

سیدرسول منفرد، مدیر اکران‌های مردمی جشنواره عمار به خبرنگار کیهان گفت: در آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیاری از اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار، همراه گروه‌های جهادی وارد خط عملیاتی حوزه سلامت شدند و کمک به خانواده‌های درگیر کرونا و ضدعفونی کردن معابر و تولید ماسک و... فعالیت اصلی آنها شد. بعد که مشخص شد که کرونا قرار است فعلا در کنار ما باشد هویت و رسالت توزیعی اکران مردمی مسئله اصلی ما و اعضای شبکه اکران بود و این شبکه تلاش کرد راه‌حلی برای این مسئله پیدا کند.
وی افزود: در این شرایط با توجه به اینکه خانواده‌ها مدت بیشتری در خانه بودند، مصرف فرهنگی آنها هم بیشتر شد. به همین دلیل هم جشنواره عمار تلاش کرد تا بیشتر از قابلیت‌های فضای مجازی استفاده کند. در برخی از روستاها و شهرستان‌های دور افتاده نیز اتفاقات قابل توجهی رخ داد. به‌عنوان نمونه در شهرستان هشت‌بندی از توابع میناب که از مناطق محروم کشور است، بیش از 70 خانوار، مشترک وب‌سایت عماریار شدند و حتی برخی از خانواده‌ها با اینکه دسترسی به اینترنت نداشتند، هزینه پرداختند و فیلم های جشنواره عمار را به‌طور فیزیکی دریافت کردند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: در فاز دوم، اکران مردمی جشنواره عمار تلاش کرد تا شکل ایمن اجرای پایدار خودش را پیدا کند. به این ترتیب که اکران‌های مردمی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با جمع‌های محدود و ماسک و در فضای باز برگزار می شود. از جمله اکران‌های بلیطی که این روزها با فیلم «آبادان یازده 60» درحال اجراست.
منفرد در ادامه گفت: برخی از شهرهای ایران، حتی تصور داشتن سینما را ندارند؛ این اتفاق محصول نگاهی است که از سینما تعریف نادرستی دارد و بر این تعریف اشتباه هم پافشاری می کند؛ یک چارچوب مشخص و پر از قید و بند که باعث تقلیل مخاطبان سینما شده است. چه بسا این نگاه،تعمدی باشد تا مردم روستاها و شهرهای کوچک نتوانند نیازها و سوژه‌های خود از سینما مطالبه کنند.
وی ادامه داد: چرا سینما الان در بن‌بست کامل است؟ یکی از دلایلش این است که سینما و نمایش فیلم، سنگین و پرهزینه تعریف شده است. اگر چنین تعریفی نمی‌شد، الان حتی در روستاها هم شاهد فروش فیلم‌ها بودیم و سینما در شرایط بهتری قرار داشت. همچنان که این روزها فیلم «آبادان یازده 60» ذیل اکران عماریار و با همان اکران‌های مردمی در روستاها و شهرستان‌های دورافتاده و فاقد سینما، توانسته فروشی برابر با فروش این فیلم در کل سینماهای کشور پیدا کند.
منفرد در پایان اظهار کرد: امیدواریم که کرونا با همه آسیب‌هایی که به سینما زده بهانه‌ای شود که نوع نگاه به سینما به‌ویژه نزد سیاستگذارها اصلاح شود و به ماهیت خودش نزدیک‌تر گردد. تلاش اکران مردمی عمار این است که این ظرفیت فراموش شده را به سینما یادآوری کند.