kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲

آغاز آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور

آیین افتتاح طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد.



به گزارش وبدا، آیین افتتاح طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشت و درمان در شهرستان اردکان یزد به عنوان یکی از پروژه‌های پویش ره سلامت در راستای تحقق ماده ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر انقلاب با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد.
 اجرای این طرح از حدود یکسال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر کمیته‌های علمی، اجرایی، پایش و ارزشیابی طرح تشکیل شده‌اند و با افتتاح رسمی آن، دوره‌های آموزشی درخصوص محتوای طرح نیز برای مربیان بهورزی و کارشناسان بخش بهداشت برگزار می‌شود.
طب ایرانی به‌عنوان جزء جدانشدنی دیرینه فرهنگی کشور، با آموزه‌های مبتنی بر اصلاح سبک زندگی خود می‌تواند اثرات چشمگیری در پیشگیری از بروز بیماری‌ها داشته باشد و نظام شبکه بهداشتی و درمانی، به‌عنوان اساسی‌ترین ساختار در نظام سلامت کشور، نقش مهمی در پیشگیری از بروز بيماري‏ها و حفاظت از سلامت جامعه برعهده‌دارد که با اجرای طرح ادغام خدمات طب ایرانی در این سیستم یکپارچه، زمینه‌ای مناسب برای بهره‌مندی مردم از خدمات این حوزه، به‌دور از افراط و تفریط، فراهم می‌شود.
گفتنی است، طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی، پیش از این به‌صورت آزمایشی در 9 دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده بود که با رفع برخی مشکلات در مرحله اجرای طرح، در نظام شبکه بهداشت و درمان اردکان اجرا می‌شود و اجرای موفقیت‌آمیز آن می‌تواند الگویی برای دیگر شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور باشد.
طب سنتی ایرانی نباید قربانی جهل و خرافه شود
وزیر بهداشت در مراسم افتتاح این طرح گفت: یکی از اهداف بزرگ ما در مورد طب سنتی و ایرانی این است که به دانشجویان یاد بدهیم که وابسته به یکی از دیرینه‌ترین و کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان هستند. امروز یکی از مشکلات دانشجویان ما این است که خودشان را به فرهنگ بیش از 7 هزار ساله علمی ایران، مرتبط نمی‌دانند و نلسون و هاریسون و خیلی از کتاب‌های خارجی را می‌شناسند، اما متاسفانه ابن سینا و بزرگان طب سنتی ایرانی را نمی‌شناسند و این باعث می‌شود که علقه و ارتباط خاک، سرزمین و وطن به مرور سست‌تر شود.
سعید نمکی افزود: غیر از حوزه آموزش، در عرصه پژوهش در طب سنتی ایرانی باید گام‌های بزرگی برداریم. باید طب سنتی و ایرانی را در چارچوب علم امروز بیاوریم که دانشجوی امروز آن را به عنوان حرکتی عالمانه بپذیرد و مردم باید فرق بین عوام فریبی و کار علمی را در طب سنتی و ایرانی، تشخیص بدهند. طب سنتی ایرانی نباید در دست پلید جهل و خرافه قربانی شود. علمای دانشگاه‌ها باید به این عرصه وارد شوند و بتوانند ریشه‌های اصیل و ناب طب سنتی ایرانی را احیا کنند.
نمکی اظهار داشت: ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام بهداشتی و درمانی کشور، یک کار ارزنده و جدید است که برای اولین بار در اردکان یزد در اولین سطح در خانه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و سپس در بیمارستان‌ها آغاز می‌شود تا بتوانیم آمیزه‌ای از طب مدرن و ایرانی را در کنار همدیگر داشته باشیم که به جای تقابل، به بیماران و نظام سلامت کمک کنند. هیچ زیرساختی برای ادغام فعالیت‌ها مناسب‌تر از شبکه بهداشتی درمانی کشور نیست و حق نداریم فعالیت‌های موازی را در نظام ارائه خدمت، طراحی کنیم.
وی یادآور شد: امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم در کلیه سطوح ارائه خدمات شاهد ادغام طب سنتی ایرانی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی را شاهد باشیم و آرزوی بنده مبنی بر راه‌اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل، محقق شود.