kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۸۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
وزیر نیرو:

نرخ برق صنعتی باید حمایتی باشد

وزیر نیرو با ‌اشاره به اینکه کشورها به منظور حمایت از تولید، هزینۀ برق صنعتی را کمتر از برق خانگی دریافت می‌کنند، گفت: در سال جهش تولید، توجه به تولید داخلی از طریق کاهش قیمت نهاده‌های تولید باید مد نظر دستگاه‌های سیاست‌‎گذار باشد.

رضا اردکانیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ضمن‌اشاره به درخواست سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق برای افزایش قیمت برق صنایع افزود: بحث افزایش قیمت برق صنعتی متعلق به امروز نیست و معتقدم باید در فضای کارشناسی حول آن بحث کرد و درنهایت با رعایت تمامی جوانب تصمیم گرفت.
وی با‌اشاره به این نکته که بسیاری از کشورهای جهان به منظور حمایت از تولید خود، هزینۀ برق صنعتی را با نرخ کمتری نسبت به برق خانگی دریافت می‌کنند، گفت: در سال جهش تولید، توجه به تولید داخل از طریق کاهش قیمت نهاده‌های تولید باید مد نظر دستگاه‌های سیاست‌‎گذار برای تصمیم‌گیری باشد. وزیر نیرو با‌اشاره به صنایعی که کلیه محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند، گفت: تصمیم‌گیری در ارتباط با تعیین قیمت برق فروشی به صنایعی که محصولات خود را صادر می‌کنند، نیازمند بررسی است اما این قیمت باید به نحوی تعیین شود که یارانه دولتی با در نظر گرفتن مباحث کارشناسی به صنایع اختصاص یابد.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، همایون حائری؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درباره وضعیت تولید برق در کشور اظهار داشت: تابستان امسال، نیروگاه‌های برق آبی تولید بالای10 هزار مگاوات را در اختیار ما قرار دادند. تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابستان امسال و در زمان‌ پیک به 300 و 400 مگاوات رسید. وی تصریح کرد: در بخش تولید پراکنده، بیش از 30 درصد در تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته به ما کمک شد، نیروگاه اتمی هم در تمام تابستان تامین برق کرد. واحدهای حرارتی با آمادگی 98 درصد در تابستان رکوردزنی کردند و با 50 هزار مگاوات توان تولید نسبت به تابستان سال گذشته در زمان‌های پیک بار سه و نیم درصد رشد داشت. ضمن اینکه ظرفیت واحدهای حرارتی نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش یافت.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در تابستان امسال تمام واحدهای حرارتی در مدار بود، افزود: تابستان امسال دومین سالی بود که با مدیریت، پیک مصرف از یک درصد بیشتر افزایش نداشت. این در شرایطی بود که نیروگاه‌های ما کاملا قابلیت تولید در توان بالا را داشتند.
حائری ادامه داد: در پایان مرداد ماه نسبت به راندمانی که از ابتدای سال گذشته تا پایان مرداد داشتیم، راندمان حدود نیم درصد افزایش پیدا کرده است؛ ما می‌توانیم تا پایان امسال به بالای 39 درصد برسیم.