kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر از نقض گسترده حقوق مسلمانان در هند

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، نیروهای هندی از تفنگ‌های ساچمه‌ای علیه معترضان در کشمیر، استفاده می‌کنند و این اقدام آنها، باعث صدمات جدی و حتی مرگ معترضان می‌شود. عفو بین‌الملل نیز اقدامات زندانبانان رژیم بحرین علیه شیعیان محبوس را محکوم کرد.


سرویس خارجی-

دولت کنونی هند که به سختگیری علیه مسلمانان، به ویژه در کشمیر مشهور است، بارها مورد اعتراض سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است. دهلی‌نو تابستان سال گذشته با لغو خودمختاری کشمیر‌،که در قانون اساسی از دورانِ
«جواهر لعل‌نهرو»، اولین نخست‌وزیر هندِ مستقل، برای این منطقه در نظر گرفته شده بود، فشار علیه مسلمانان این منطقه را تشدید کرده است.
حالا دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ اخیرش اعلام کرد، یک بار دیگر نیروهای امنیتی هند از تفنگ ساچمه‌ای در کشمیر استفاده کردند که باعث نگرانی‌های بیش از حد مردم و آسیب‌های جدی به معترضان و عابران پیاده شده است. استفاده از این سلاح، باعث آسیب‌های جدی و غیرقابل بازگشت شده و تمامی معیارهای بین‌المللی و قوانین ذکر شده در اصول اولیه و پایه سازمان ملل درباره نحوه استفاده از نیرو و سلاح را نقض کرده است. محکومیت استفاده از تفنگ ساچمه‌ای توسط نیروهای امنیتی هند در کشمیر در پی تنش‌های ایجاد شده ناشی از شلیک از این سلاح به سوی معترضان در سرینگر، مرکز کشمیر هند مطرح شد که در آن شش تن به شدت زخمی شدند. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: رهبران هند که مدعی‌اند سیاست‌هایشان برای بهبود شرایط زندگی مردم در کشمیر است، نمی‌توانند نسبت به اقدامات نیروهای امنیتی در این منطقه مورد مناقشه بی‌اعتنا باشند.گفتنی است، برخی از رسانه‌های هندی و سیاستمدارانِ دولتی و نزدیک به دولت دهلی‌نو گاهی در توجیه رفتارهای دولت هند در کشمیر‌،مدعی می‌شوند که در این منطقه گروه‌های تروریستی حضور دارند. این در حالی است که مقابله با گروه‌های تروریستی، نمی‌تواند بهانه‌ای برای سختگیری علیه کل مردم منطقه باشد.
فشار به شیعیان بحرین
خبر دیگر این‌که، «سازمان عفو بین‌الملل»، اقدامات، تخلفات و محدودیت‌های فرقه‌ای رژیم بحرین در زندان‌های این کشور علیه زندانیان شیعه را محکوم کرد. به گزارش این سازمان، اداره زندان‌های بحرین طی ماه محرم اقدام به مصادره کتاب‌های دینی و لوازم مورد نیاز جهت اقامه نماز مربوط به زندانیان شیعه کرده است.
عفو بین‌الملل این اقدامات را نوعی اعمال فشار طائفه‌ای از سوی رژیم بحرین علیه زندانیان در این کشور دانست و اعلام کردکه هیچ دلیل و انگیزه امنیتی برای آن نمی‌توان یافت. به گزارش ایرنا، محکومیت سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که دروغ‌های انتشار یافته از سوی موسسه به اصطلاح ملی حقوق بشر بحرین کاملا بی‌پایه و اساس است. تا کنون جوانان زیادی در زندان‌های بحرین بر اثر شکنجه شهید شده‌اند.