kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نمایندگان تهران پای حرف‌های کارگران هفت‌تپه نشستند مدعیان اصلاحات ناراحت شدند!

روزنامه شرق در شماره دیروز خود از اقدامات در خورتحسین نمایندگان مجلس یازدهم عصبانی شده و طی گزارشی نوشته: «رصد رفتار نمایندگان مجلس یازدهم تا اینجای کار نشان می‌دهد که آنها چندان با وظایف نمایندگی آشنا نیستند یا اگر هستند، رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که شائبه هیجان‌زدگی و ویترینی دارد. از حضور نمایندگان تهران در حوزه انتخابیه خوزستان تا درخواست قالیباف برای به‌تعویق‌انداختن کنکور یا تغییر نام فرودگاه مهرآباد و درخواست تشکیل فراکسیون عدس...»


سرویس سیاسی-

این گزارش در ادامه آورده است: «قالیباف چند روز پیش در توئیتی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات خواسته بود به‌فوریت و به‌دقت، ابعاد مختلف موضوع برگزاری کنکور را با حضور متخصصان بررسی کنند و در صورت لزوم آن را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کنند. او دیروز هم در صحن گفته که نگران رعایت‌نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری است. قالیباف با اشاره به اینکه به وعده‌های داده‌شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشده، گفته... سلامت دانش‌آموزان عزیز ما، خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند.»
سپس این گزارش می‌افزاید: «اصولا موضوعی که قالیباف به‌عنوان نماینده مجلس به آن پرداخته، در حوزه اختیارات مجلس نیست و این نهاد حق تصمیم‌گیری یا حتی توصیه درباره زمان برگزاری کنکور یا به‌تعویق‌افتادن آن را ندارد. این موضوعی است که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. چند روز پیش هم تعدادی از نمایندگان تهران راهی خوزستان شده بودند تا ماجرای تجمع کارگران نیشکر هفت‌تپه را پیگیری کنند؛ کاری که مربوط به حوزه نمایندگی نمایندگان خوزستان است و نوعی تداخل یا دخالت در حوزه نمایندگی محسوب می‌شود. »
از موارد حاشیه‌ای و بی‌اهمیت مانند فراکسیون عدس که تنها دست آویز زنجیره ای‌ها برای هجمه به مجلس یازدهم است بگذریم آنچه باعث عصبانیت این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب شده تلاش‌های مجاهدانه نمایندگان برای حل مشکلات مردم است.
عصبانیت روزنامه اصلاح‌طلب از این است که مجلس و ریاست آن برای سلامتی دانش‌آموزا‌ن نگران هستند. همچنین این روزنامه حرکت برخی نمایندگان تهران که برای بررسی مشکلات هفت تپه به خوزستان رفته‌اند دخالت در حوزه نمایندگی خوانده است.نکته جالب توجه این است که همین اواخر برخی نمایندگان تهران و اردبیل به همراه نمایندگان زاهدان و زابل به سیستان رفته بودند تا مشکلات مردم آن خطه را بررسی کنند. کیهان در گفت‌وگویی با سیدنظام‌االدین موسوی نماینده تهران این نکته را پرسید که چرا نمایندگان تهران و اردبیل به سیستان رفته‌اند برای حل مشکلات مردم که او در پاسخ گفت: در مجلس یازدهم بنای کار را بر همدلی گذاشته‌ایم. در مجالس قبل بین نمایندگان یک رقابتی بود که هر کس برای حوزه خودش اعتبار بیشتر بگیرد یا کاری کند اما در مجلس یازدهم دیگر آن نگاه بخشی‌نگری را نمی‌خواهیم وجود داشته باشد. اگر امروز منطقه سیستان مشکلی دارد نمایندگان جاهای دیگر به کمک نمایندگان این منطقه می‌آیند تا مشکلات را برطرف کنند. فردا اگر در جایی دیگر مشکلی باشد نمایندگان سیستان نیز به آنجا می‌روند تا به نمایندگان آن منطقه کمک کنند. این نگاه همدلی در بین نمایندگان واقعا می‌تواند حلال مشکلات شود.
اصرار بر یک آدرس غلط
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان « مذاكره با آمريكا- فعلا تفاوتي ندارد» نوشت: «‌با اين وضعيت و مختصات فعلي اگر فكر كنيم به ‌جاي يك سال بعد همين فردا رييس‌جمهوري جديد انتخاب مي‌شد، مهم‌ترين چالش او مذاكره يا عدم مذاكره با آمريكا و حل و فصل پرونده هسته‌اي ايران است... آقاي روحاني تمام‌قد وارد شد و در ۴ سال اول موفق شد، توافق برجام را به انجام برساند و در آن مقطع كشور از تحريم نجات پيدا كرد؛ بنابراين آنجا ديگر مقصر آقاي روحاني نيست، مقصر كساني هستند كه از تحريم‌ها منفعت مي‌برند و نان‌شان در تحريم‌ها بود. كساني كه مسير را به نحوي شتاب‌زده و تند پيش‌ بردند كه ما دوباره گرفتار شديم.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «‌تغيير وضعيت كنوني وابسته به اين است كه ما با آمريكا مذاكره كنيم يا نه. ما نمي‌توانيم چشم‌مان را بر واقعيت ببنديم. بايد سياست‌هاي كلان كشور تغيير كند. فعلا اين سياست‌ها بر عدم مذاكره با آمريكا استوار است و كاري هم نمي‌شود كرد. بر همين اساس هر رييس‌جمهوري هم كه روي كار بيايد، چه راست چه، چپ چه تندرو يا معتدل، نمي‌تواند كاري از پيش ببرد؛ چراكه سياست‌ها تدوين شده و او مجري است.»
گفتنی است حامیان برجام و اصلاح‌طلبان برای هفت سال استراتژی درهای باز آنهم به سوی غرب را دنبال کردند. ایده‌ای که مطرح می‌کرد بدون ارتباط و تعامل بین‌المللی با بخشی از جهان که اصلاح‌طلبان آنرا تنها قسمت پیشرفته گیتی می‌دیدند، حاصل نمی‌شود. برجام به عنوان ماحصل این تفکر در مذاکرات به ثمر نشست.برجام به نوعی پیوند منافع کشورمان به غرب و خصوصا مذاکره با آمریکا بود که متاسفانه حاصل درگیر کردن کشور به مذاکرات و توافق هسته‌ای به قول خود دولتمردان جز «تقریبا هیچ» نبود.
حالا بعد از اینکه آمریکا به عنوان کدخدا و سپس اروپایی‌ها به عنوان آلترناتیو و جایگزین کاخ سفید در برجام به تعهدات خود عمل نکردند و آمریکا از برجام خارج شد و اروپا نیز در پازل بازی آمریکا ایران را بازی داد و معطل کرد، چشم امید اصلاح‌طلبان دوباره باز به آمریکا افتاده است!
 اینکه آمریکایی که از برجام خارج شد چه فرقی با آمریکای آینده دارد، موضوعی است که اصلاح‌طلبان سعی دارند با بازی آمریکای خوب و بد آنرا برای مردم جا بیندازند و دوباره کشور را به برجام و توافقنامه هسته‌ای دیگر با کاخ سفید امیدوار سازند. مشخص نیست پس از اینهمه بدعهدی و شکست در حوزه دیپلماسی اصلاح‌طلبان چرا بازهم رو به سوی غرب دارند.گویی بس نبود اینهمه ظرفیت‌های مختلف کشور معطل برجام شد و وضعیت موجود اقتصادی را پیش آورد که اصلاح‌طلبان به همین مسئله راضی نمی‌شوند و با وجود اینکه چند بار از یک سوراخ گزیده شده‌اند، اما بازی خطرناکی و جنون‌آمیزی را در عرصه سیاست خارجی دوباره پیگیری می‌کنند و دوباره سعی دارند ایران را در تله مذاکره با آمریکا بیندازند.
این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان آلترناتیوی جز برجام و مذاکره با غرب ندارد و به صورت لجوجانه برای اینکه مطرح کنند که سیاست خارجی‌شان با همه تبعات و آسیب‌هایی که داشته درست بوده است، سعی می‌کنند دست به یک قمار بزرگ بزنند.
تقلای مداوم آخوندی برای فرار از پاسخگویی در پیشگاه عدالت
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز نوشت: «وزیر سابق مسکن (راه ‌و شهر‌سازی) با انتشار گزارشی خطاب به مردم، به غفلت دولت در نیمه سال ۹۶ برای رسیدگی به موضوع «شروع رشد محسوس اجاره‌بهای مسکن» اشاره و اعلام کرد: بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در مناطق مختلف جهان معمولا برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن، دو شاخص مهم و مرتبط در این بازار را مرتب مدنظر قرار می‌دهند اما در ایران تا الان بی‌توجهی به این ابزارها صورت گرفته است.»
به نوشته دنیای اقتصاد، «آخوندی در بخش دیگری از این گزارش اعلام کرده است: وام مسکن یکم که از صندوق پس‌انداز متولد شد در سال‌های اخیر به یک محصول مالی قابل رقابت با نرخ اجاره‌بها تبدیل شد و متقاضیان مسکن درحال حرکت به سمت آن بودند اما با رشد قیمت و عدم رسیدگی به سقف موثر این وام که ناشی از جدی نگرفته شدن این برنامه از سوی رئیس‌جمهور بود، اکنون شاهد تبعات این غفلت هستیم.»
این روزنامه نوشت: «آخوندی در مرداد سال ۹۶ با مشاهده نشانه‌های افزایش آرام اجاره‌بها در نامه‌ای به حسن روحانی از او می‌خواهد برای کنترل اجاره‌بها شرایط صندوق پس‌انداز مسکن یکم (سقف وام) را تسهیل کند اما پاسخ نمی‌گیرد.»
آخوندی با رها کردن بخش مسکن، بی‌اعتنایی به آن و در نتیجه دریغ میلیون‌ها شغل از مردم و عدم راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان که بستر ستاندن مالیات از واحدهای مسکونی خالی است، از مهره‌های اصلی در نابسامانی بازار مسکن، جهش بهای آن و مختل‌‌سازی معیشت مردم است. وزیر سابق ناکارآمد نمی‌تواند با فرافکنی سریالی از پاسخگویی در پیشگاه عدالت فرار کند.
فرار از مسئولیت به سبک مدعیان اصلاحات
علی تاجرنیا، از نمایندگان متحصن در مجلس ششم و از دستگیرشدگان فتنه 88 در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«د‌‌‌‌‌ر مجلسی مثل مجلس د‌‌‌‌‌هم می‌بینیم که یک‌سری چهره‌هایی د‌‌‌‌‌ر لیست امید‌‌‌‌‌ قرار می‌گیرند‌‌‌‌‌ ولی وقتی به مجلس می‌روند‌‌‌‌‌، عملکرد‌‌‌‌‌شان بیش از اینکه بر مبنای مشی و مرام اصلاح‌طلبی باشد‌‌‌‌‌ نزد‌‌‌‌‌یک به جریان مقابل است و محافظه‌کاری پیشه می‌کنند‌‌‌‌‌. بروز چنین پد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ه‌هایی به رفتار شفاف سیاسی بستگی د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. برخی برای اینکه به نوعی حضورشان د‌‌‌‌‌ر عرصه قد‌‌‌‌‌رت حفظ شود‌‌‌‌‌ به یک نوع ترویج محافظه‌کاری می‌پرد‌‌‌‌‌ازند‌‌‌‌‌. لذا بیش از اینکه اصلاحات و اصلاح‌طلبی برایشان مهم باشد‌‌‌‌‌، حضور د‌‌‌‌‌ر عرصه قد‌‌‌‌‌رت اولویت د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌. برای همین هم وقتی وارد‌‌‌‌‌ عرصه قد‌‌‌‌‌رت می‌شوند‌‌‌‌‌ سعی می‌کنند‌‌‌‌‌ با برقراری ارتباط با بد‌‌‌‌‌نه‌های غیراصلاح‌طلبی یک حاشیه امن برای حضور خود‌‌‌‌‌شان د‌‌‌‌‌ر قد‌‌‌‌‌رت ایجاد‌‌‌‌‌ کنند‌‌‌‌‌».
مدعیان اصلاحات یدطولایی در فرار از مسئولیت دارند. لیست امید در مجلس دهم توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات انتخاب شد. وقتی این لیست در حوزه انتخابیه تهران پیروز شد، رسانه‌های زنجیره‌ای آن را فتح الفتوحی بزرگ نامیده و به تعریف و تمجید فراوان از اعضای لیست امید پرداختند.
اما در نهایت نمایندگان عضو لیست امید به هیچ عنوان نتوانستند کارنامه قابل قبولی ارائه دهند. سلفی حقارت، کمیته رفع حصر، مخالفت با طرح شفافیت آرا، اروپاگردی و دفاع از مدیران نجومی بگیر تنها بخش کوچکی از کارنامه غیرقابل دفاع لیست امید در مجلس دهم است.
بعد از مرگ برجام، سرمایه اجتماعی اصلاحات سوخت
روزنامه سازندگی در مصاحبه با حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران به نقل از او نوشت: «ما با ظهور ترامپ گرفتار مشکل اساسی شدیم که نه توانستیم آن را مدیریت کنیم و نه توانستیم آن را برای مردم درست تبیین کنیم. حداقل می‌توانستیم به این مردمی که پای کار آمده بودند و رای داده بودند، مطالب را درست توضیح دهیم و واقعیت‌ها را به آنها بگوییم تا سرمایه اجتماعی مان حفظ شود. اگر فرض کنیم موانع داخلی و مخالفان داخلی برجام، آن‌قدر نیرومند هستند که می‌توانند برجام را متوقف کنند، دلیلی ندارد دولتی که برجام را پی‌ریزی، طراحی و محقق کرده است تسلیم شود و با دست خودش برجام را از بین ببرد. حداقل این است که می‌گوید تا اینجا توانستم انجام دهم. در آن صورت سرمایه اجتماعی ما نمی‌سوخت.»