kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
در سخنرانی مراسم تحلیف

رئیس‌جمهور جدید عراق: راه طالبانی را ادامه می‌دهم

رئیس‌جمهور جدید عراق در پارلمان این کشور سوگند یاد کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، «فواد معصوم» نامزد ائتلاف کردستان عراق پنجشنبه با کسب 211 رای از مجموع 269 آرای نمایندگان حاضر در پارلمان، به ریاست جمهوری عراق انتخاب شد. معصوم پس از این پیروزی، در مجلس و مقابل نمایندگان سوگند یاد کرد.
معصوم 76 ساله از رهبران و بنیانگذاران «اتحادیه میهنی کردستان عراق» و از افراد نزدیک به جلال طالبانی است. او که دکترای فلسفه اسلامی را از دانشگاه الازهر مصر گرفته، اعلام کرده  است راه جلال طالبانی را پیش می‌گیرد.
معصوم گفت، همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا در همان مسیری که جلال طالبانی رئیس‌جمهوری کنونی عراق پیموده است، گام بردارد و برای حل مشکلات به شیوه او عمل کند. وی همچنین، وعده داد که به قانون اساسی عراق پایبند باشد.
کارشناسان می‌گویند، انتخاب چهره‌ای میانه‌رو برای پست ریاست جمهوری، ثبات در عراق را تقویت می‌کند و مانع تقویت جریان‌های تجزیه‌طلبی در عراق می‌شود. انتخاب معصوم به نفع جایگاه «نوری مالکی» و دولتش نیز هست. مجلس عراق 328 نماینده دارد و رئیس‌جمهور با دو‌سوم آرای مجلس انتخاب می‌شود.
«فواد معصوم خضر» سال 1938 در منطقه «کوی سنجیق» استان «اربیل» کردستان عراق متولد شد. وی پس از اخذ دکتری، مدت زیادی در بصره مشغول تدریس بوده است.
معصوم اولین نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق در اوایل دهه 90،‌ اولین رئیس شواری ملی عراق بعد از سرنگونی نظام سابق بعث، رئیس شورای وضع قانون اساسی در آغاز به کار این شورا و یکی از بنیانگذاران حزب اتحادیه میهنی کردستان در سال 1975 بوده است.
رئیس‌جمهوری جدید عراق از نزدیک‌ترین افراد به جلال طالبانی است و مواضع سیاسی وی شباهت بسیار زیادی با مواضع طالبانی دارد.
اما، پنجشنبه همزمان با این رأی‌گیری و انتخاب رئیس‌جمهور، شهر بغداد شاهد انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده و یک عملیات تروریستی جداگانه دیگر بود؛ خودروهای بمب‌گذاری شده فوق در منطقه «الکراده» در مرکز بغداد منفجر شدند. این  انفجارها 15 شهید و 43 مجروح برجای گذاشتند.
شماری از نیروهای دولتی نیز در میان قربانیان و زخمی‌های این حادثه مشاهده شدند.
ساعاتی پس از این انفجارها، افراد مسلح تروریست یک اتوبوس حامل زندانیان را در منطقه «التاجی» واقع در شمال بغداد هدف حمله قرار دادند. در این حمله نیز همه زندانیان که 50 نفر می‌شدند، به همراه 9 نیروی امنیتی محافظ کشته شدند. شماری از مهاجمان تروریست نیز در این حمله به هلاکت رسیدند. اتهام زندانیان فوق اقدامات تروریستی بوده است.