kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
برای دسترسی طبقات کم‌درآمد به کالاهای اساسی صورت گرفت

تصویب طرح تامین کالاهای اساسی مردم با کارت‌های هوشمند

دیروز به پیشنهاد جبارکوچکی نژاد طرح تامین کالاهای اساسی مردم با کارت هوشمند به تصویب نمایندگان رسید، بنا به گفته رئیس‌مجلس در زمینه کالاهای اساسی کمبودی نداریم و این طرح سازوکاری فراهم می‌کند تا این کالاها با قیمتی مناسب‌تر در دسترس اقشار کم‌برخوردار قرار گیرد.




جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. مهم‌ترین دستور کار این جلسه ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (اخذ مالیات از خانه‌های خالی) بود.
یکی دیگر از موارد مهمی که در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت طرح یک فوریتی تأمین کالاهای اساسی بود. گفتنی است، وکلای ملت با ۱۸۹ رأی موافق این طرح را به تصویب رساندند.
جبار کوچکی‌نژاد به عنوان طراح این طرح، گفت: زمانی که نمایندگان به شهرهای خود می‌روند، همه از آنها درخواست دارند که کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم نیازمند قرار گیرد. قصد داریم از نظرات همه درباره این طرح استفاده کنیم چرا که مردم امروز برای کالاهای اساسی خودشان دغدغه دارند.
این نماینده مجلس بیان کرد: امروز کالا در کشور فراوان است اما مردم نمی‌توانند خرید کنند. مردم امروز از تبعیض یارانه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در رنج هستند و این منابع بیشتر به جیب دلالان می‌رود. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدند، امروز با ارز آزاد به مردم ارائه می‌شود که این نشان می‌دهد که بازار از کنترل خارج شده است. کارت‌های هوشمند می‌تواند در توزیع کالاهای اساسی مردم موثر باشد که این طرح یارانه‌ها را هدفمند می‌کند.
در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس گفت: طرح‌های مشابه دیگری هم در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح بود که اگر این طرح رای آورد حتماً در آنجا تکمیل می‌شود. این طرح به معنای این نیست که ما در کشور کمبود کالا داریم بلکه در این طرح دسترسی طبقات پایین به کالاها مدنظر است. ارز ترجیحی باید به دست نیازمند خودش برسد و این شبکه باید به درستی اقدام کند.
ارجاع طرح مالیات
از خانه‌های خالی به کمیسیون
محمد باقر قالیباف در جلسه علنی دیروز و پس از در دستور قرار گرفتن طرح مالیات بر خانه‌های خالی اعلام کرد: رئیس‌کمیسیون اقتصادی در نامه‌ای رسمی تقاضا کرده است که این طرح در بخشی از موارد نیاز به اصلاح دارد، به همین جهت باید به کمیسیون بازگردانده شود. لازم است نظرات کمیسیون‌های فرعی نیز گرفته شود و با توجه به دو فوریتی بودن این طرح پس از اصلاح سریعاً به صحن باز گردد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نیز با این طرح موافق است، گفت: اما احتیاج به کار کارشناسی بیشتری دارد، تا این قانون بدون‌اشکال و کامل اجرا شود. همچنین سیدنظام الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با‌اشاره به جلسه عصر دیروز کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: در این جلسه اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل نود مشخص شدند. بر این اساس حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان به عنوان نایب‌رئیس‌اول، حجت‌الاسلام حسن شجاعی به عنوان نایب‌رئیس‌دوم، الهام آزاد به عنوان دبیر و علی خضریان به عنوان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس انتخاب شدند.
سیدنظام الدین موسوی همچنین با‌اشاره به جلسه دیروز فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این جلسه برای تعیین اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون برگزار شد.  بنده به عنوان رئیس، لطف‌الله سیاهکلی به عنوان نایب رئیس، معین‌الدین سعیدی و محمد رشیدی به عنوان دبیران اول و دوم و محمد سرگزی به عنوان سخنگوی فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس انتخاب شدند.