kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
کرونا باز هم زنگ خطر را به صدا درآورد

جان باختن 200 هموطن در یک روز/ بازگشت محدودیت‌ها ضروری است

با اعلام آمار جدید فوتی‌های روزانه کرونا در کشور، یک بار دیگر زنگ خطر این بیماری مرموز به صدا درآمد تا تلنگری باشد برای آن عده که همچنان هشدارهای بهداشتی را جدی نگرفته و برای مسئولان تا در رفع محدودیت‌ها تجدید نظر کنند.



سرویس اجتماعی-

دیروز سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار مربوط به کرونا در کشور را اعلام کرد که نشان از رکوردشکنی دوباره تعداد فوتی‌های روزانه ناشی از این بیماری داشت.
به گفته سیما سادات لاری، از 16 تا ۱۷ تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.
لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این مدت، ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید.
وی افزود: تا کنون ۲۰۷ هزار نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و سه هزار و ۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند ضمن اینکه تا کنون یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
 20 استان در وضعیت قرمز یا هشدار
سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، لزوم استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مکرر دست‌ها گفت: استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.
لاری ادامه داد: افزایش آمار فوتی‌ها برای همه ما دردناک است و این موضوع نتیجه رفتار و عملکرد همه ما در گذشته بوده است؛ به طوری که در یکی از شهرستان‌ها در چند روز گذشته ۵۰ مراسم عروسی برگزار شده و به‌دنبال آن شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری در این استان هستیم.
افزایش دردناک قربانیان کرونا
 نشانه چیست؟
پس از یک دوره سخت تلاش همگانی اعم از کادر درمان و رعایت مردم در کنار خدمات چشمگیر گروه‌های جهادی در ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی و تولید خودجوش ملزومات بهداشتی، کرونا در مسیر مهار و کاهش محسوس مبتلایان و فوتی‌ها قرار گرفته بود، اما این روزها روند افزایشی تعداد قربانیان کرونا در کشورمان و سرعت ابتلا در بین مردم دوباره زنگ خطر را به صدا درآورده است.
با کاهش اولیه مبتلایان و فوتی‌ها که در سایه یک عزم ملی به دست آمد و تعداد زیادی از کادر درمانی و حتی نیروهای جهادی برای تحقق آن جان خود را از دست دادند، متاسفانه بسیاری از مردم و حتی مسئولان با‌اشتباهی مهلک کار را تمام شده تصور کردند. با وجود اینکه بارها هشدار داده شد که این ویروس ناشناخته و تازه کار قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در سایه غفلت‌ها و فریب کاهش آمار، دوباره سر برآورد، به یکباره رفتار بسیاری از مردم در مواجهه با این شرایط حساس و پر خطر تغییر کرد. بسیاری از دستورات بهداشتی زیر پا گذاشته شد، رفت و آمدها و برگزاری مراسم عروسی برای بسیاری از خانواده‌ها دوباره عادی شد، استفاده از ملزومات پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا به شدت کاهش یافت و نتیجه آن شد که نباید.
در این بین سرعت عجیب و دامنه گسترده بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها از سوی دولت نیز زمینه القای باور غلط شکست کرونا و عادی شدن شرایط را در ذهن مردم فراهم کرد. رفع دورکاری‌ها و عادی شدن روال کارهای اداری، بازگشایی پارک‌ها، سینما، و... نیز به حضور گسترده مردم در سطح شهرها و افزایش ترددهای بعضاً غیر ضروری دامن زد.
هر چند دولت دلیل این بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها را برای عادت به زندگی در کنار کرونا و کمک به مشاغل آسیب دیده بیان کرد اما با نگاهی به شیوه رفع محدودیت‌های کرونایی و رصد رفتار خطرناک بسیاری از مردم در کنار گذاشتن فاصله اجتماعی درمی یابیم که افزایش وحشتناک آمار فوتی‌هایی که به 34 مورد در روز هم رسیده بود به 200 نفر بی‌دلیل و اتفاقی نبوده است.
گُلی که نباید، خوردیم!
در همین زمینه وزیر بهداشت که پیش از این نسبت به گل خوردن دقیقه 90 از کرونا در صورت تصور شکست این بیماری هشدار داده بود، دیروز گفت: در مرحله اول بیماری با وجود تحریم‌ها و مشکلات عدیده اقتصادی توانستیم با کمک مردم، نیروهای مسلح، صدا و سیما، سازمان‌های مردم نهاد و جان فشانی کادر بهداشتی و درمانی کشور دستاوردهای بزرگی را خلق کنیم و تعداد روزانه مرگ و میر را به حدود 30 نفر برسانیم و به سمت تک رقمی شدن تعداد مرگ‌های روزانه می‌رفتیم و امیدهای زیادی در دل ما و همکاران‌مان برای مهار بیماری در سطح کشور بود.
سعید نمکی اظهار داشت: حتما به یاد دارید که آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از همه به ویژه از مردم برای تسریع در بازگشایی اصناف، مراکز فرهنگی و مذهبی داشتم که همواره آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر برای بازگشایی توصیه می‌کردیم.
نمکی افزود: این عرایض بنده را حتما خیلی از مردم به یاد دارند که بارها گفتم ممکن است در دقایق 90 از گوشه‌های زمین گل بخوریم. بارها به مردم گفتم که عادی انگاری شرایط کنونی و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند و متاسفانه عده زیادی این سخنان را گوش نکردند و تمنای بنده و همکارانم را جدی نگرفتند.
مراسم‌های عروسی،
زنجیره‌ای از عزا شدند
وزیر بهداشت ادامه داد: استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار این ویروس و موج آن شدند. متاسفانه برگزاری مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خودش خلق کرد و مراسم عزاداری، زنجیره‌ای از سیاهوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین به بار آورد و با انجام سفرها، بمب ویروس را با خودمان حمل و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم.
ماجرای کودک 10 ساله‌ای که
 به آغوش خاک سپرده شد
نمکی گفت: هیچ وقت نمی‌توانم غم سنگینی که بر دل بنده و همکارانم سنگینی کرد را فراموش کنم. اینکه کودک 10 ساله‌ای که با پدر و مادر خود از یزد به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به آغوش خاک سپرده شد. نمی‌توانم بار سنگینی که همکاران ما در این مدت در این لباس‌های سخت و در دمای طاقت فرسای استان‌های گرمسیری تحمل کردند را فراموش کنم و اینکه برخی از آنها و مردم عزیز را از دست دادیم و اینها غم‌های سنگینی بر ما و همکارانمان است.
ماسک یکی از بهترین فاکتورهای پیشگیری از کرونا
وی یادآور شد: باز هم از مردم عزیز تقاضا می‌کنم که ماسک را به عنوان یکی از ارزنده‌ترین فاکتورهای پیشگیری از کووید19 جدی بگیرند. کرونا را جدی بگیرند چون یکی از خطرناک‌ترین و هنوز هم ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که در عرصه بشری پا به میدان بیماری زایی گذاشته و هنوز هیچ کدام از بزرگان ویروس شناسی در جهان آینده آن را ارزیابی نکرده‌اند.
نمکی افزود: ماسک به عنوان پدیده‌ای که می‌تواند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بیش از 80 درصد ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند، بسیار مهم است.
با مسئولان از تریبون حرف نمی‌زنم
وزیر بهداشت گفت: با مسئولان محترم هم حرف‌هایی دارم که از این تریبون این حرف‌ها را نمی‌زنم قطعا به آنها نامه می‌نویسم. اینکه چگونه ناوگان حمل‌ونقل شهری را تقویت و چگونه به همدیگر کمک کنیم تا امور مردم تسهیل شود، بحث جدایی است که در ستاد ملی کرونا و مکاتباتم با مسئولان محترم، پیگیری خواهم کرد.
تصور نادرست در مورد مهمانی رفتن
نمکی تاکید کرد: باید رعایت فاصله گذاری را جدی بگیریم و مسافرت‌ها را بی‌جهت، گسترش ندهیم و به جز در مواقع ضروری، از سفر پرهیز کنیم. اینکه به مهمانی می‌رویم و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را در خانه نگه می‌داریم و فکر می‌کنیم که آنها بعد از بازگشت ما و فرزندان از مهمانی از عوامل بیماری دور می‌مانند،‌اشتباه است.
هشدار به کسبه و گردشگری
وی اظهارداشت: کسبه محترم برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی که روزهای اول بیش از 85 درصد اجرا می‌شد و در حال حاضر به کمتر از 20 و 10 درصد کاهش یافت بدانند که اگر خدای ناکرده بیماری کووید19 با شدت و حدت بروز کند، رستوران‌ها اگر باز هم باشند، مشتری نخواهند داشت و اگر هر قدر در شیپور گردشگری هم بدمیم و اتوبوس را به در خانه‌های مردم بفرستند و مجانی هم بخواهیم آنها را ببریم، دیگر مسافر و گردشگر نخواهیم داشت.
مردم، شکست پروتکل‌های بهداشتی را اطلاع دهند
نمکی تاکید کرد: کسبه محترم پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و مردم، ما را در جریان شکست پروتکل‌ها بگذارند و ناظرین بهداشتی بیشتر نظارت کنند. باز هم امیدواریم که با همدلی، وفاق، رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند این مرحله از بیماری را با عزت و سربلندی پشت سر بگذاریم.
عادی شدن خطرناک تعداد قربانیان
در کنارهشدارهای دوباره وزیر بهداشت باید گفت متاسفانه شنیدن و تکرار خبر و آمار فوت چندده نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا گویا برای عده‌ای به یک خبر عادی تبدیل شده است.
تصور فوت 160 یا 200 هموطن در یک روز بر اثر بیماری کرونا که قطعاً بسیاری از این موارد با کمی رعایت اصول بهداشتی یا توجه به فاصله اجتماعی و جدی گرفتن هشدارها قابل پیشگیری بود وقتی دردناک‌تر می‌شود که متوجه باشیم این یعنی در یک روز 200 خانواده عزادار عزیزترین افراد یا سرپرست و نان آور خود می‌شوند. این یعنی اینکه آمار فوتی‌های روزانه کرونا از تعداد فوتی‌های تصادفات جاده‌ای نیز سبقت گرفته است.
این آمار دردناک که برای خیلی از افراد عادی و بدون اثر گذاری شده است مثل این است که هر روز یک هواپیما در کشور سقوط کند و 200 هموطن در آن جان خود را از دست بدهند.
شکست کرونا نیازمند عزم ملی
 و مدیریت صحیح
اکنون دوباره برای شکست کرونا با توجه به تجربه‌ای که از خوش باوری و ساده انگاشتن آن به دست آورده ایم نیاز به یک عزم ملی مجدد داریم.
مردم باید بپذیرند برای پشت سرگذاشتن این روزهای سخت چاره‌ای جز تن دادن به برخی محدودیت‌ها و تحمل سختی‌های عمل به پروتکل‌ها نداریم. باید بپذیریم اکنون در شرایطی نیستیم که خودخواهانه حاضر به ترک برخی تفریحات یا برگزاری مراسمات و مهمانی‌ها نباشیم. شیرینی این تفریحات به کنار هم بودن است اما اگر به قیمت از دست دادن یک عزیز یا کمک به انتشار مرگبار ویروس کرونا باشد حاضریم این رویه را ادامه بدهیم؟ آیا حاضریم خدای نکرده ناخواسته زمینه ابتلا یا مرگ یک هموطن را فراهم کنیم؟
از سوی دیگر مسئولان در دولت نیز باید با تصمیم‌گیری سریع و بررسی هم جانبه شرایط، ضمن برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آسیب مشاغل، نسبت به رفع برخی محدودیت‌ها تجدید نظر کرده و با از سرگیری ممنوعیت‌هایی همچون جلوگیری از سفرهای غیر ضروری، بستن مراکز تفریحی غیرضروری، احیای دوباره دورکاری، برخورد جدی با اصناف یا کسانی که با بی‌توجهی زمینه افزایش روند بیماری را فراهم می‌کنند و... از افزایش روز افزون قربانیان کرونایی جلوگیری نمایند.
در این بین گروه‌های مردمی و جهادی نیز همچون گذشته آماده هرگونه همکاری و ورود مجدد به عرصه مبارزه همگانی با ویروس کرونا هستند.