kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
تناقض در بازار

قیمت و تولید گوشت همزمان بالاست!

این روزها تولیدکنندگان از افزایش بالای گوشت می‌گویند اما قیمت هم همچنان رو به بالاست؛ این تناقض قیمت با علم اقتصاد همخوانی ندارد.




به گزارش خبرگزاری فارس، این روزها تولیدکنندگان از افزایش تولید گوشت می‌گویند که باید علامتی برای کاهش قیمت در بازار باشد، اما واقعیت این است که قیمت‌ها نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش هم دارد. در یک هفته گذشته قیمت گوشت گوسفندی پنج هزار تومان در هر کیلو افزایش یافته و از 100 هزار تومان عبور
کرده است.
علم اقتصاد می‌گوید قیمت در بازار تابع عرضه و تقاضا است. زمانی که عرضه بیشتر می‌شود قیمت باید کاهش یابد، اما نزدیک به یک سال است که تولیدکنندگان می‌گویند عرضه گوشت افزایش یافته و تولید نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و حتی چندین بار تقاضای صادرات کرده‌اند، ولی قیمت در بازار قصد پایین آمدن ندارد.
در همین رابطه رئیس ‌شورای تأمین‌کنندگان دام کشور به افزایش بی‌سابقه جمعیت دامی در کشور‌ اشاره کرده و گفته است: در حال حاضر جمعیت دامی سبک کشور از مرز 68 میلیون رد شده است. در حالی که در سال‌های قبل حداکثر 60 میلیون رأس بود.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی هم تولید گوشت قرمز در سال جاری را 880 هزار تن پیش‌بینی کرده است که این رقم نسبت به 859 هزار تن سال گذشته افزایش 21 هزار تنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد.
به رغم افزایش تولید گوشت با شیوع کرونا میزان مصرف گوشت هم کمتر شده و در حقیقت همه اینها دلالت می‌کند که باید قیمت گوشت قرمز در بازار کمتر شود.
مسئولان این حوزه به اندازه‌ای به مازاد عرضه قائل هستند که چندین بار تقاضای صادرات کرده‌اند به طوری که رئیس ‌شورای تأمین‌کنندگان دام کشور معتقد است که ممنوعیت صادرات دام تصمیم ‌اشتباهی بود که توسط دولت گرفته شد. پوریان گفته است که این تصمیم دولت که برای جلوگیری از افزایش نرخ گوشت در داخل صورت گرفت موفقیت‌آمیز نبوده است.
بر اساس این گزارش، یکی از دلایل پایین نیامدن قیمت گوشت به رغم افزایش تولید این است که قیمت تمام‌شده تولید بالاست. بیش از 70 درصد خوراک دام و طیور کشور وارداتی است، این در حالی است که 70 درصد قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی از جمله گوشت هم متکی به قیمت همین خوراک است. قیمت خوراک دام و طیور در ماه‌های گذشته حتی چهار برابر شده است.
نکته دوم اینکه دلالی و واسطه‌گری همچون بخش‌های دیگر در این حوزه هم بسیار برجسته است و نکته سوم اینکه عدم نظارت بر بازار و مدیریت‌های جزیره‌ای توسط دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت بر نابسامانی بازار
افزوده است.