kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی:

سهام عدالت امروز به سبد سهامداران بورس افزوده می‌شود

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: اگر مشمول سهام عدالت، در بورس فعال باشد از روز شنبه (امروز) در سبد سهامی خود می‌تواند تک تک سهام شرکت‌ها را ببیند.

حسین فهیمی درباره ورود سهام عدالت به بورس تصریح کرد: مشمولان سهام عدالت از شنبه می‌توانند قسمت یا تمامی 30 درصد از سهام خود را به فروش برسانند و دارایی‌های خود را در سایت اعلامی از سوی شرکت سپرده گذاری ببینند. همچنین تا پایان سال ۹۹ آزادسازی کامل سهام عدالت صورت می‌گیرد.
وی افزود: به دو صورت امکان فروش سهام عدالت فراهم می‌شود بطوریکه مشمولان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به بانک یکجا 30 درصد از سهام خود را به فروش برسانند یا اینکه با مراجعه به کارگزاری‌ها و سایت منتخب شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام به فروش تک تک سهام شرکت‌ها در کارگزاری‌ها کنند.
ضمن اینکه برای فروش سهام عدالت به صورت یکجا سهامداران تا 13 خرداد می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کنند. همچنین افرادی که قصد فروش ندارند نیازی به این اقدامات نیست و سود سهام آنها، همچون گذشته به حسابشان واریز می‌شود.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه مهلت انتخاب روش مستقیم تا 15 خرداد تمدید شده است، گفت: چنانچه فرد این روش را انتخاب کرده باشد برایش کد بورسی صادر و اطلاعات او به شرکت ارسال می‌شود و دیگر حق تغییر روش را ندارد.
فهیمی افزود: سهام عدالت جزء دارایی فرد محسوب می‌شود و اگر سهامدار در بورس فعال باشد در سبد سهامی خود می‌تواند تک تک سهام شرکت‌ها را ببیند واگر فرد در بورس فعال نیست می‌تواند با مراجعه به سایتی که شرکت سپرده‌گذاری اعلام خواهد کرد سهام خود را مشاهده کند.
مردم سهام عدالت را پس‌انداز کنند
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیان کرد: از ابتدا سهام عدالت برای نگه داشتن طراحی شده است و از این رو به همه مشمولان توصیه می‌کنم که این سهام را نفروشند و نگه دارند تا در آینده از درآمد آن استفاده کنند.
همچنین آسو فتاح پناه؛ فعال بازار سرمایه اظهار داشت: در تمام کشورهای جهان مکان سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه است، نه ملک و خودرو و سکه و دلار. در ایران به دلیل تمرکز بر بازار ارز و مسکن و خودرو به بازار سرمایه توجه چندانی نشده است و تنها دو درصد از مردم کشور ما سرمایه‌گذارو سهامدار فعال در بازار سرمایه هستند.
وی درباره روش سهامداری غیرمستقیم گفت: در این روش سهام به نام افراد نیست و افراد، دارنده سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محل زندگی خود هستند و آن شرکت استانی، سهامدار سهام بورسی است. سهامدارانی که معاملات بورسی را بلد نیستند، روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کنند. بورس جای پیچیده‌ای است و نوسان قیمت دارد و ممکن است اشتباه کنند و در زمان غیرمناسب، سهامشان را بفروشند.
همچنین ارسلان عثمانی؛ دیگر فعال بازار سرمایه به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد: با توجه به اینکه ارزش سهام عدالت 10 تا 11 برابر شده است بنابراین اگر مصارف فوری ندارند، این ثروت را پس‌‌انداز کنند و آن دسته از افرادی هم که نیاز مالی دارند می‌توانند به‌طور مستقیم یا از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهامشان را
بفروشند.
گفتنی است حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته حمایت خود از بازار سرمایه را اعلام و بر لزوم تقویت آن تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود شورای عالی بورس به این موضوع توجه داشته و بازار سرمایه را تقویت کند.
 وی با اعلام برنامه عرضه 30 هزار میلیارد تومان اوراق افزود: فروش سهام فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید اقدام به عرضه سهام کنند تا بورس
تقویت شود.