kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی: دستورالعمل سلامت در حال اصلاح است

ممنوعیت در برگزاری دیدارهای تدارکاتی فدراسیون تکلیف تیم‌های فوتبال را مشخص کند!

اختلاف نظرات درباره برگزاری یا لغو مسابقات فوتبال بیشتر از همیشه شده، دیگر وقت آن رسیده که فدراسیون فوتبال یکبار برای همیشه تکلیف لیگ را مشخص کند تا مربیان و بازیکنان بدانند که بالاخره برای ادامه مسابقات به میدان می‌روند یا خیر.


سرویس ورزشی-

شروع دوباره یا لغو مسابقات کماکان محل اختلاف برخی مدیران و مربیان فوتبال کشورمان است. در میان تیم‌های لیگ برتری پرسپولیس جزو معدود تیم‌هایی است که اصرار بر برگزاری مسابقات دارد. از سوی دیگر تقریبا تمام تیم‌ها بر این نکته تاکید دارند که سلامت بازیکنان مهم‌تر از برگزاری مسابقات فوتبال بوده و بهتر است فدراسیون ادامه برگزاری رقابت‌های لیگ را متوقف کند.
مخالفت با ادامه لیگ زمانی شدت گرفت که تیم‌های فوتبال با انجام تست کرونا متوجه شدند برخی بازیکنانشان گرفتار این ویروس شدند. روز گذشته حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل باشگاه پیکان در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: اگر قرار باشد بازی‌ها ادامه پیدا کند چه کسی می‌خواهد ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات را ضدعفونی کند؟ باشگاه‌ها از کجا پول بیاورند که بتوانند ورزشگاه‌ها را ضدعفونی کنند؟ آیا شما می‌دانید تهیه مواد ضدعفونی چقدر سخت است. در این شرایط چگونه انتظار داریم ورزشگاه‌ها و هتل‌ها دائما ضدعفونی شوند.   وی افزود: برای ادامه لیگ باید باشگاه‌ها خودشان را به امکانات بهداشتی تجهیز کنند و پروتکل‌هایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده را رعایت کنند اما رعایت کردن این پروتکل‌ها نیازمند یک هزینه زیادی است. با وضع اقتصادی موجود که همه باشگاه‌ها در تنگنا قرار دارند تامین این هزینه‌ها بسیار سخت است. اگر قرار باشد با فشار از سوی نهادهای بالادستی باشگاه‌ها این پروتکل‌ها را اجرا کنند به خاطر هزینه‌های زیاد همه کارهایشان نمادین می‌شود یعنی مسائل بهداشتی را در حرف اجرا می‌کنند و در عمل نمی‌توانند کاری انجام بدهند. باشگاه‌ها به خاطر فشارهای مالی مجبور هستند به کارهایی تن بدهند که واقعی نیستند. اینگونه رفتارها به سلامت افراد آسیب می‌زند.
وی افزود: من چند وقت قبل برای لیگ پیشنهادی دادم و الان هم همان پیشنهاد را ارائه می‌کنم بهتر است لیگ همین جا تعطیل شود و قهرمان و تیم‌های راه یافته به لیگ قهرمانان آسیا معرفی شوند و در ادامه دو تیم از لیگ یک به لیگ برتر صعود کنند و فصل آینده لیگ برتر با 18 تیم برگزار بشود. همین الان هم اعلام کنند که فصل بعد چهار تیم به لیگ یک سقوط کنند.
فریبا: جان بازیکنان مهم‌تر است یا قهرمانی؟
بهتاش فریبا پیشکسوت باشگاه استقلال تهران نیز روز گذشته در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از اصرار سازمان لیگ برای برگزاری ادامه مسابقات لیگ برتر اظهار داشت: من دلیل این اصرار را نمی‌دانم ولی هر روز می‌شنویم که تیم‌ها چند بازیکن مبتلا به کرونا دارند. ‌اگر هفته اول مسابقات 5 کرونایی در لیگ برتر بازی کنند مطمئن باشید تست کرونای 40 نفر تا پایان هفته مثبت اعلام خواهد شد. ضمن آنکه فوتبال فقط شامل بازیکنان نیست و کادر فنی تیم‌ها، عوامل فنی مسابقه و همچنین نمایندگان صدا و سیما هم در آن دخیل هستند.
فریبا تاکید کرد:‌من منطقی صحبت می‌کنم و تحت تاثیر احساسات حرف نمی‌زنم اما جان مردم مهم است یا قهرمانی؟ این همه سال قهرمان و نائب قهرمان و تیم‌های صعود‌کننده مشخص شدند اما چه اتفاقی افتاد؟ آیا فوتبال ما تغییر کرد؟ شما فکر کنید یک سال لیگ نداریم. در خیلی از کشورها مسابقات تعطیل شده و خیلی از کشورها هم اگر بازی‌ها را برگزار می‌کنند طوری رعایت می‌کنند که ما اصلا نمی‌توانیم به شرایط آنها برسیم.
علی نژاد: مجوز برگزاری مسابقات را صادر کردیم
اظهار نظرات مدیر تیم فوتبال پرسپولیس نقطه مقابل صحبت‌های گرشاسبی و بهتاش فریبا است. افشین پیروانی دیروز در گفت‌و‌گویی با برنامه ورزش و مردم عنوان داشت: ما نمی‌توانیم بگوییم فقط فوتبال کرونا دارد. ما عادت در کنار کرونا را باید یاد بگیریم. سؤال من این است چه تضمینی وجود دارد که کرونا از بین برود؟ فرض کنید این لیگ تعطیل شد آیا چند ماه دیگر واکسن کرونا کشف می‌شود؟ افشین پیروانی فوتبالی چه فرقی با پیک موتوری، راننده تاکسی و کسی که در نانوایی کار می‌کند دارد؟ کسانی که صاحب نظر هستند خودشان به این نتیجه رسیدند که بازی‌ها ادامه پیدا کند.
نظرات مسئولان ورزش نیز تقریبا شبیه صحبت‌های افشین پیروانی است. مهدی علی نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان نیز در این باره گفت: برای انجام مسابقات پروتکل دادیم که باید اجرا بشود. این پروتکل هم از سوی وزارت بهداشت به داشت رسیده است و ما هم ارائه کردیم که اجرا بشود. درحال حاضر با وجود اینکه در اروپا میزان ابتلا بالاتر است، کشورهای صاحب فوتبال‌، مسابقات خود را شروع کردند و یا قرار است شروع کنند. باید بپذیریم ویروس کرونا دو سالی میهمان ما خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر فدراسیون‌ها بخواهند مسابقات خودشان را ادامه بدهند یا خیر به خودشان مربوط است. ما مجوز دادیم و اینکه به چه شکل اجرا بشود  تصمیم‌گیرنده نیستیم.
وجود اشکالات در دستورالعمل سلامت فوتبال
معاون وزیر ورزش در شرایطی از الزام اجرای پروتکل بهداشتی برای مسابقات فوتبال سخن می‌گوید که دیروز سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی تاکید کرد دستورالعمل سلامت فوتبال در حال اصلاح است. مهرزاد خلیلیان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی عنوان داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط ویژه‌ای را برای شروع مسابقات لیگ در ابتدای امر در نظر گرفت که با پروتکل‌های اولیه پیشنهاد شده از سوی ما متفاوت بود، هرچند این مسئله چالش برانگیز بود اما مثبت هم بود و در نهایت به آغاز تمرینات و ارتقای سطح بهداشت منجر شد. وی ادامه داد: قبول داریم که در نحوه اجرای دستورالعمل سلامت فوتبال اشکالاتی وجود دارد چرا که ویروس کرونا تجربه جدیدی است و نیازمند ارائه فرصت به مجموعه‌های درگیر است. سخنگوی ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش با بیان اینکه فعالیت‌های کنونی صرفا بر لیگ برتر و لیگ یک متمرکز است گفت: در مورد دیگر لیگ‌ها به مرور زمان تصمیم گیری می‌شود و فعلا در فاز تمرینات قرار داریم و اصلا قرار نبوده است دیدارهای تدارکاتی برگزار شود. خلیلیان خاطرنشان کرد: در حال پیگیری مسائل با همراهی معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم و پروتکل سلامت فوتبال در حال اصلاح و قرار است ساده‌تر شود و این وعده را از سوی مسئولان وزارت بهداشت گرفته ایم.
اختلاف نظرات درباره برگزاری یا لغو مسابقات فوتبال بیشتر از همیشه شده، دیگر وقت آن رسیده که فدراسیون فوتبال یکبار برای همیشه تکلیف لیگ را مشخص کند تا مربیان و بازیکنان بدانند که بالاخره برای ادامه مسابقات به میدان می‌روند یا خیر.