kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳

دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری و حل مشکل آب آشامیدنی در برخی مناطق اهواز

معضل کم‌آبی در بخش غیزانیه اهواز که با رنج اقدامات کُند و ناکافی فعلی همراه شده است، با مدیریت، هماهنگی و عمل جهادی و انقلابی برطرف می‌شود. رئیس‌جمهور روز گذشته در گفت‌وگوهای جداگانه با وزیر نیرو و استاندار خوزستان بر رسیدگی فوری و حل مشکل آب آشامیدنی در برخی مناطق اهواز تأکید کرده است.

 

معضل کم‌آبی مردم منطقه غیزانیه اهواز را رنج می‌دهد. بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابع و بزرگ‌ترین بخش شهرستان اهواز است که در بخش شرقی در مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل واقع شده است. ٨٣ روستا در این بخش واقع شده و بیش از 25 هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامپروری است.
مدیریت جهادی و انقلابی؛
راه‌‌حل معضل کم‌آبی غیزانیه
مشکل کم‌آبی مردم منطقه سبب شده در سال‌های گذشته همواره شاهد اعتراض‌های مردم این ناحیه باشیم. در روزهای اخیر نیز مردم منطقه با بستن جاده اهواز ـ امیدیه،‌ تردد در این جاده‌ ترانزیتی را متوقف کردند اما با حضور نیروی انتظامی ‌و گفت‌وگو با مردم، جاده بازگشایی شد. این مسئله که دست‌مایه موج‌سواری بوقچی‌های ضدانقلاب و رسانه‌های بیگانه شد، همت و اراده بلند مسئولان امر را می‌طلبد که در اسرع وقت با بسیج امکانات و هماهنگی و عمل جهادی و انقلابی به غیزانیه آبرسانی کنند، آلام مردم صبور این منطقه را بکاهند، مشکلات‌شان را سامان دهند و درد و تلخی کم‌آبی را به شیرینی دسترسی همگانی به نعمت آب سالم تبدیل کنند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در گفت‌وگوهای جداگانه با رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، با‌ اشاره به برخی از مشکلاتی که اخیرا برای مردم در تامین آب آشامیدنی در بعضی از مناطق اهواز به‌وجود آمده، دستور داد تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای رفع این معضل توسط بخش‌های ذی‌ربط انجام شود.
رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: باید استاندار، مسئولان استانی و تمام دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از به‌وجود آمدن مشکل و سختی برای مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را داشته باشند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم.
به گزارش تسنیم، شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز خوزستان مشکل کم آبی را در این منطقه تشدید کرده و فشار را بر مردم بیش از پیش کرده است. این مشکلات و عدم رسیدگی کافی مسئولان را می‌توان دلیل اصلی اعتراض مردم غیزانیه دانست.
آب تا ۲ هفته آینده به غیزانیه می‌رسد
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران با‌ اشاره به مشکل کم‌آبی بخش غیزانیه اهواز، گفت: از سال ۱۳۹۶ به طور جدی دنبال برطرف کردن مشکلات آب غیزانیه بودیم. پروژه بزرگی بوده که انجام شده است. خوشبختانه کار رو به اتمام است.
وی با‌ اشاره به اینکه بیش از ۴۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده تا آب مطلوب به بخش غیزانیه برسد، خاطرنشان کرد: هم مشکل آب بخش غربی و مشرحات و هم بخش غیزانیه بزرگ حل خواهد شد. ۱۲ اردیبهشت امسال آخرین بازدیدم از پروژه انتقال آب بود و همانجا بر اساس نظرات آبفای روستایی قول ۴۵ روزه به مردم دادم.
به گزارش مهر، شریعتی با بیان اینکه خوشبختانه کار پیشرفت خوبی داشته و طبق برنامه‌ریزی و ظرف دو هفته آینده آب به قسمت مشرحات و هم غیزانیه می‌رسد، افزود: البته ۶ کیلومتر پیش صفیره به نزهه دچار فرسودگی خط لوله است که تأمین اعتبار شده و ظرف یک ماه وصل می‌شود و کار آبرسانی کاملاًً پایدار می‌شود و تمام روستاها آب‌دار خواهند شد.
استاندار خوزستان تأکید کرد: بدون این ۶ کیلومتر هم کار انجام می‌شود و مشکلی ندارد و محقق می‌شود اما با این ۶ کیلومتر کار کاملاًً پایدار می‌شود.
شریعتی گفت: مردم حق دارند در این شرایط و هوای گرم، آب را طلب کنند و وظیفه ما است که مشکلات آنها را رفع کنیم البته مشکل آب غیزانیه یک مشکل ۱۵ ساله است. خط آبرسانی غیزانیه مربوط به سال ۶۱ بوده و بعد از آن گسترش و یا بازسازی و نوسازی نشده و خط فرسوده شده است.
وی با‌ اشاره به اینکه از سال ۹۶ ما شروع کردیم و این پروژه بزرگ را با کمک نفت و سازمان آب و برق و آب روستایی و استانداری آغاز کردیم، گفت: ۱۰ میلیارد تومان مابقی برای بهسازی ۶ کیلومتر خط لوله نیز ظرف یک ماه آینده تأمین می‌شود تا پروژه ۵۰ میلیارد تومانی انجام شده باشد و یک آب پایدار برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده فراهم و تأمین شود.
استاندار خوزستان همچنین بیان داشت: در این مدت نیز ‌تانکرها را افزایش دادیم دستور داده‌ام به امور عشایر و منابع طبیعی و آبفای استان در این دو هفته آب مورد نیاز را تأمین کنند. نفت نیز این کار را از قبل انجام می‌داده تا آب پایدار وصل شود.
وی خاطرنشان کرد: از تحمل بردباری و صبوری مردم بی‌نهایت ممنونم. قول می‌دهیم به امید خدا به تعهد خود عمل کنیم و ظرف دو هفته آینده این مشکل رفع شود.
از مردم عذرخواهی می‌کنیم
شریعتی با بیان اینکه کوتاهی و قصور خود در رفع مشکل آب غیزانیه را می‌پذیریم، افزود: تغییر و تحولات مدیریتی در معاونت آبرسانی سازمان آب و برق و آبفای روستایی و همچنین دیگر دستگاه‌ها موجب ناهماهنگی در روند کار شد.
وی با‌ اشاره به اینکه در حال حاضر کار رو به اتمام است و بابت این تأخیر طولانی از مردم عذرخواهی می‌کنیم، ادامه داد: این پروژه با برخورداری از ۴۵ کیلومتر لوله و چند ایستگاه پمپاژ، یک کار بزرگ است که آبفای روستایی موفق به انجام آن شده است.
استاندار خوزستان تأکید کرد: وعده‌هایم به مردم غیزانیه را فراموش نکرده‌ام و با تمام توان در پی عملی کردن آنها خواهم بود.
فرمانده انتظامی ‌اهواز: اعتراض مردم غیزانیه
یک خواسته منطقی و اجتماعی است
سرهنگ محسن دالوند، فرمانده انتظامی ‌اهواز درباره اعتراض‌های مردم غیزانیه گفت: تعدادی از مردم بخش غیزانیه صبح روز شنبه سوم خرداد ماه در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شرب‌شان، اقدام به بستن جاده «اهواز-  رامهرمز- امیدیه» کردند که برای مدتی سبب اخلال در ‌تردد مسیر‌ترانزیتی شد و پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد.
وی افزود: پس از ورود مأموران پلیس برای بازگشایی جاده، تعدادی از تجمع‌کنندگان با سنگ و چوب به سوی مأموران حمله‌ور شدند و دو مأمور پلیس را از ناحیه سر مجروح کردند.
فرمانده انتظامی ‌اهواز بیان داشت: البته با گفت‌وگویی که با مردم داشتیم، متقاعد شدند که با پلیس همراهی کنند و جاده را بازگشایی کردند و ضمن احترام به قاطبه مردم، با افرادی که نقض قانون کرده بودند هم برخورد قانونی شد.
سرهنگ دالوند خاطرنشان کرد: اعتراض مردم به تامین نشدن آب شرب‌شان یک مطالبه قانونی است اما باید در مجرای قانونی انجام شود.
وی تصریح کرد: البته حسب وظیفه اخلاقی، با تماسی که با فرماندار کلانشهر اهواز داشتم، تامین آب مردم به وسیله‌ تانکر در دستور کار قرار گرفت.