kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۱۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶

دلایل ریزش‌های بورس اعلام شد

یک کارشناس بازار سرمایه دلایل ریزش‌های چند روز اخیر شاخص بورس را اعلام کرد.




روزبه شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با ‌اشاره به اینکه مشمولان سهام عدالت می‌توانند از امروز سه‌شنبه، سهام خود را بفروشند، اظهار کرد: پیش از این اعلام کرده بودند سهام‌داران سهام عدالت طی حدود شش ماه می‌توانند ۲۰ درصد سهام خود را بفروشند اما ناگهان اعلام می‌کنند که این افراد می‌توانند از امروز با مراجعه به بانک، ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند. وی ادامه داد: در این شرایط یک سهام‌دار در بازار سرمایه  حساب می‌کند اگر از ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، ۱۰ میلیون نفر درخواست فروش دهند، نزدیک به ۳۰ میلیون فروش در بازار رخ می‌دهد و امکان ندارد بازار بتواند این حجم از سهم را خریداری کند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این بازار در حال حاضر هیجانی است، گفت: در بازار برنامه مشخصی وجود ندارد و هر لحظه تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود که موجب عقب‌نشینی خریدار می‌شود.
شریعتی با تاکید بر این‌که پول در بازار سرمایه زیاد است، اظهار کرد: روز شنبه سهام سایپا و ایران خودرو با هم ۸۰۰ میلیارد تومان معامله شده است. درحالی که این سهم‌ها زیان‌ده هستند و با این ۸۰۰ میلیارد تومان امکان جمع‌آوری صف فروش شپنا، شبندر، فولاد و... وجود داشت اما این‌که سهام‌دار ترجیح می‌دهد به جای سهام فولادی که در جهان رو به رشد است و دلار ۱۸ هزار تومان است و سود بانکی رو به کاهش به ۱۵ درصد است، سهام زیان‌ده سایپا و ایران خودرو را بخرد، جای سؤال است.
وی ادامه داد: برخی سهام‌داران در مورد این‌که فولاد مبارکه و ایران خودرو چه فرقی با یکدیگر دارند، هیچ اطلاعی ندارد. درواقع درکی از سودآوری ندارد به همین خاطر شاهد پنیک عصبی توده‌وار بسیاری در بازار هستیم.
گفتنی است، حدود ۱۰ روز است که بازار سرمایه با روزهایی که پی‌در‌پی صعودی بود، خداحافظی کرده و شاهد کاهش‌ چشم‌گیر شاخص این بازار در روزهای اخیر بودیم.
همچنین به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، تازه‌ترین خبرهای دریافتی و البته تایید نشده حاکی از آن است که سازمان بورس بالاخره پس از مدت‌ها اعتراض سهامداران؛ در حال تهیه طرحی است که بر اساس آن کارمزد سنگین معاملات سهام تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. آن طور که برخی خبرهای غیر رسمی نشان می‌دهد فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز دستور کاهش کارمزد معاملات سهام را صادر کرده است.