kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸

آغاز محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد مالی

اولین جلسه محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی برگزار شد که مخالفان«بنیامین نتانیاهو» بیرون از دادگاه در «تل‌آویو» تجمع کرده و خواستار محاکمه و مجازات هر چه سریع‌تر وی شدند.



سرانجام روز یکشنبه نخستین جلسه محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام فساد مالی برگزار شد. نتانیاهو در میان گروهی از وزیران حزب راست‌گرای لیکود خطاب به افکار عمومی در مقابل دوربین‌های تلویزیون در سالن دادگاه قبل از قرار گرفتن در برابر کمیته‌ای متشکل از سه قاضی سخنرانی کرد. نتانیاهو، «آویخای مندلبلیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی، و دیگر دشمنانش را به توطئه‌چینی متهم کرد که قصد دارند او را ساقط کنند و به حکومت راست‌گراها خاتمه دهند. نتانیاهو درباره اتهامات رشوه، نقض اعتماد عمومی یا خیانت در امانت و کلاهبرداری گفت، از همان ابتدا در این تحقیقات خدشه وارد شد. نتانیاهو به هنگام ورود به دادگاه در بیت‌المقدس ضمن رد اتهامات وارده گفت که این پرونده ‌سازی‌ها علیه او با هدف «سرنگون کردنش به هر طریق ممکن» صورت گرفته است.
نخست‌وزیر ۷۰ ساله رژیم صهیونیستی درخواست مخالفان برای کناره‌گیری از قدرت در زمان رسیدگی به پرونده‌اش را رد کرد. دادگاه نتانیاهو در حالی تشکیل شد که یک هفته پیش دولت وحدت فراگیر به رهبری او کارش را آغاز کرد. دولت جدید اشغالگر روز یکشنبه اولین جلسه خود را در حالی آغاز کرد که چهار ساعت بعد نتانیاهو مقابل دادگاه قرار گرفت تا نخستین نخست‌وزیر اسرائیل باشد که پایش به دادگاه کشیده شده است. نتانیاهو این هجمه علیه خود را «تلاشی برای کودتا» توصیف کرد.
طی جلسه روز یکشنبه وکلای نتانیاهو خواستار چند ماه دیگر زمان برای بررسی جوانب ادله ارائه شده علیه او شدند در حالی که دادستانی کل درخواست کرد، هر چه سریع‌تر دادگاه به اظهارات شنود گوش بدهد. سه قاضی دادگاه نتانیاهو نیز گفتند، درخواست‌های دو طرف را بررسی خواهند کرد. آنها جلسه دادگاه را بدون تعیین تاریخ جدید ازسرگیری جلسات محاکمه به زمانی دیگر موکول کردند. این در حالی است که ده‌ها تن از طرفداران و مخالفان نتانیاهو در اطراف دادگاه که شاهد حضور نیروهای امنیتی بود، تظاهرات کردند.
نتانیاهو به عنوان رهبر حزب دست راستی لیکود، تاکنون طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری اسرائیل را برعهده داشته است. او از سال ۲۰۰۹ تاکنون نخست‌وزیر بوده است. او سه پرونده قضایی دارد که به پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ معروف هستند و در این سه پرونده با اتهامات رشوه، کلاه‌برداری و نقض اعتماد عمومی روبه رو است.
از سوی دیگر «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، همزمان با اولین جلسه دادگاه نتانیاهو، از سخنرانی او پیش از شروع محاکمه اش انتقاد کرد. نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در پیامی توئیتری از درخواست نتانیاهو برای انتشار اسناد محاکمه و پوشش زنده جلسه دادگاهش انتقاد کرد و آن را تلاشی بی‌فایده برای ترساندن دادگاه دانست. باراک رفتار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از آغاز جلسه دادگاهش را مشابه رفتار اوباش دانست.