kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
وعده همتی:

نرخ کنونی ارز حتما تعدیل می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ضمن بر شمردن دلایل افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر گفت: این موارد قابل مدیریت است و حتما نرخ فعلی تعدیل خواهد شد.



عبدالناصر همتی در خبر ۲۱ شبکه یک با بیان اینکه از اسفند ماه تاکنون سه اتفاق رخ داد، گفت: اول تحریم‌ها و فشار حداکثری  و تحت تأثیر قرار دادن راه‌های ورود پول و فروش نفت ایران بود. اما دو اتفاق مهم دیگر شیوع کرونا و سقوط شدید قیمت نفت در اسفند و فروردین ماه بود که موجب شد در صادرات و ورود ارز اختلال رخ دهد.
وی با تأکید بر اینکه از نظر میزان حجم ارز به‌صورت اسکناس در طول حداقل یک دهه گذشته، دارایی ما بی‌سابقه است و هیچ مشکلی نداریم، گفت: آنچه در بازار اثرگذار بوده است، حواله است بدین معنا که آنچه در سامانه نیما باید تحقق یابد و ارز صادرکنندگان و نیز ارز خودمان را به واردکنندگان تخصیص دهیم، طی دو ماه دچار وقفه شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بلافاصله پس از این وقفه هم واردکنندگان تمایل دارند تأمین ارز به روال عادی انجام شود. در حال حاضر مرزهای کشورهای همسایه در حال بازگشایی است، صادرات غیرنفتی رونق گرفته و ارز ناشی از صادرات در حال بازگشت است.
همتی اضافه کرد: چیزی نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار از ارز صادرکنندگان از سال ۹۸ هنوز ایفای تعهد نشده که تا تیرماه فرصت دارند و قطعا باز می‌گردد و همچنین ارز مربوط به سال ۹۹ نیز برمی‌گردد و بازار حالت طبیعی پیدا خواهد کرد. ما نمی‌خواهیم در نرخ ارز دخالت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ظرف دو سال گذشته نرخ‌ها در بازه‌های زمانی به رقم‌های خیلی بالایی رسید و مجدداً پایین آمد و نوساناتی را شاهد بودیم، افزود: البته که این نوسانات طبیعی نیست و به دلیل شرایط خاص کشور ماست. من هیچ وقت نمی‌گویم مشکل نداریم، فشار بسیار زیاد است؛ اما مطمئنم در آینده نزدیک نتایج مثبت به دست می‌آوریم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ‌های فعلی بازار طبیعی نیست، گفت: نرخ‌های پیش از اسفند ماه، نرخ‌هایی بود که که اقتصاد کشور بر اساس آن پیش می‌رفت. اما بعضی شایعات و جوسازی‌ها و تخمین‌ها درباره نرخ تورم سال جاری، باعث شد التهاب در بازارها تشدید شود اما این موارد قابل مدیریت است و حتما نرخ فعلی تعدیل خواهد شد.
وی افزود:  پیش‌بینی‌های بانک مرکزی این است که تورم نباید بیش از ۲۴ درصد باشد. اما هدف‌گذاری ما روی ۲۲ درصد است.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: خوشبختانه امسال با ابزار «عملیات بازار باز» و به زودی انتشار اواراق خزانه توسط دولت که بانک مرکزی بازارگردان است مطمئنم نقدینگی امسال بسیار کمتر از سال گذشته خواهد شد. نقدینگی و نیز تورم را با هدف گذاری
کنترل می‌کنیم.
همتی ادامه داد: همیشه گفته‌ام هرجا می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، اما در حوزه ارز نه؛ اگر می‌خواهید ارز بخرید، بخرید اما ریسک آن بالاست و این مخاطره را هم بپذیرید. در حال حاضر ما با برخی کشورها ارتباطات‌مان در حال بهبود است و بخشی از منابع مسدودی ما در حال آزادسازی است و این امر بر روی نرخ ارز تأثیرگذار است.