kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۷۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹

علاقه عجیب بن سلمان به سرمایه‌گذاری شخصی در شرکت‌های غربی

ولیعهد سعودی در شرکت‌های غربی سرمایه‌گذاری عظیمی کرده؛ البته نه برای پیشبرد مسائل اقتصادی مردم عربستان که بیشتر، برای پیشبرد مسائل شخصی خود. منابع خبری نوشته‌اند او در نظر دارد در یکی از بزرگترین شرکت‌های موسیقی غربی نیز سرمایه‌گذاری هنگفتی کند.


سرویس خارجی-

«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را با رفتارهای خاص می‌شناسند؛ دستگیری منتقدان، سلاخی مخالفان و باج دادن‌های مداوم به کشورهای غربی. یکی دیگر از جنبه‌های شخصیتی بن سلمان علاقه عجیب وی به   سرمایه‌گذاری شخصی در کشورهای غربی است.
در همین راستا، پایگاه خبری «الواقع» السعودی نوشته: «سرمایه‌گذاری محمد بن سلمان، در شرکت‌های خارجی در تداوم فعالیت‌های عربستان در خارج از این کشور نقش دارد، اما هیچگونه فرصت شغلی برای شهروندان بیکار سعودی ایجاد نمی‌کند و از مشکلات اقتصادی این کشور نیز نمی‌کاهد».
با وجود ریاضت اقتصادی، کاهش بهای نفت و افزایش آمار بیکاری در عربستان، بن سلمان تلاش می‌کند شرکت موسیقی بزرگی را از یک میلیاردر یهودی در آمریکا خریداری کند. روزنامه آمریکایی‌هالیوود ریپورتر فاش کرده که صندوق سرمایه‌گذاری حاکمیتی عربستان تلاش می‌کند شرکت بزرگ «وارنر میوزیک گروپ» را خریداری کند که سومین شرکت بزرگ در صنعت موسیقی جهان است. به نوشته این روزنامه، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان پیشنهاد خرید شرکتی را مطرح کرده است که مالکیت حقوقی آثار افراد مشهوری را در اختیار دارد و ارزش آن به حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
این روزنامه افزود: «این نخستین پیشنهاد صندوق دولتی عربستان نیست، هفته گذشته نیز اسناد رسمی ارائه شده به هیئت اوراق بهادار و بورس آمریکا نشان داد صندوق عربستان ۵.۷ درصد از سهام شرکت «لایف نیشن اینترتینمنت» بزرگترین شرکت تنظیم‌کننده جشن در دنیا را به ارزش نیم میلیارد دلار در اختیار دارد.» این صندوق فاش کرد، سهامی به ارزش ۱۲ میلیون و ۳۴ هزار دلار از سهام شرکت اصلی صاحب «تیکت مسترز» را خریداری کرده است که به سبب شیوع کرونا و لغو جشن‌ها و فعالیت‌ها در جهان به شدت متضرر شده است. در اختیار داشتن این مبلغ از سهام موجب شده است صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سومین سهامدار بزرگ این شرکت باشد.
همچنین چند روز پیش صندوق سرمایه‌گذاری عربستان که موجودی آن به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، اعلام کرد ۸.۲ درصد از سهام شرکت کارناوال گروپ را که در کشتی‌های گردشگری فعالیت می‌کند و با پیامد‌های ناشی از شیوع کرونا دست به‌گریبان است، خریداری کرده است.
خبر دیگر اینکه، دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده عربستان شاهزاده فیصل بن عبدالله آل‌سعود فرزند ملک عبدالله شاه سابق و رئیس‌سابق جمعیت هلال احمر این کشور را سال ۲۰۲۰ بازداشت کرده است. در این گزارش آمده: «شرایط بازداشت این شاهزاده مشخص نیست و مسئولان سعودی از افشای محل بازداشت و وضعیت او خودداری می‌کنند». به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، برخی منابع نزدیک به خاندان آل‌سعود نیز گفته‌اند احتمال دارد مسئولان سعودی به زور و بدون اطلاع خانواده فیصل بن عبدالله، او را با خود برده باشند‌. بازداشت این شاهزاده سعودی جدیدترین مورد بازداشت شخصیت‌های برجسته خاندان سعودی است.