kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۶۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰

آمریکا با هدف مسلح کردن تروریست‌ها، ۷۰ کامیون سلاح وارد سوریه کرد

آمریکا در ادامه تحرکات مشکوک خود در استان‌های «دیرالزور» و « حسکه» سوریه، 70 کامیون دیگر حامل سلاح و تجهیزات وارد این مناطق کرد. در عراق نیز آمریکا به شدت تلاش می‌کند به وسیله عناصر داعش‌، بی‌ثباتی را به این کشور برگرداند.


 سرویس خارجی-

تحرکات آمریکا در استان‌های حسکه و دیرالزور سوریه ابعاد تازه‌ای گرفته است و این تحولات را هر طور تفسیر می‌کنی، یه یک نقطه می‌رسد:«تلاش آمریکا برای بازگرداندن داعش»!
خبرگزاری فارس دراین باره به گزارش گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»‌اشاره کرده و به نقل از آن نوشته، آمریکا روز دوشنبه ۷۰ کامیون دیگرِ حامل سلاح و تجهیزات پشتیبانی از گذرگاه مرزی «الولید» عراق، وارد دو پایگاه «تل‌بیدر» و «قصرک» در شمال شرق سوریه کرد. آمریکا پیش از این نیز بارها دست به چنین تحرکاتی زده است. مثلا هفته گذشته ۵۰ دستگاه کامیون حامل تجهیزات بتنی و لجستیک را از عراق به شهر مرزی «القامشلی» در شمال سوریه فرستاد!
همزمان خبر رسیده، آمریکایی‌ها سازماندهی مجدد شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را در این منطقه آغاز کرده‌اند. فرستادگان آمریکا در راستای تجزیه سوریه و راه‌اندازی یک دولت منطقه‌ای، دیدارهای خود با فرماندهان گروه‌های سیاسی کرد در سوریه را افزایش داده‌اند.
ایسنا در همین رابطه به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط» گزارش داده که، «ویلیام روباک»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، طی ماه جاری دیدارهای گسترده‌ای با «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه و رهبران «حزب اتحاد دموکراتیک سوریه» و «جنبش جامعه دموکرات» از یک سو و ریاست «شورای ملی کردها» (اپوزیسیون سوریه) از سوی دیگر داشته است. روباک دو روز قبل نیز دو نشست جداگانه با نمایندگان«ائتلاف ملی کردستان» و «حزب ترقی‌خواه کردها» داشت.
آمریکا چند ماه قبل کردهای شمال سوریه را در مقابل حملات ترکیه تنها گذاشته بود. کردها هم این اقدام آمریکا را به «خنجر زدن از پشت» تشبیه و اعلام کرده بودند که دیگر متحد آمریکا نخواهند شد. اما اخیرا خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا شبه نظامیان کرد را با پرداخت ماهانه 350 میلیون دلار، تطمیع کرده آنها را دوباره در راستای منافع خود، به خدمت گرفته است.
انتقال داعشی‌ها از سوریه به عراق
منابع سوری اما اعلام کرده‌اند، نیرو‌های آمریکایی شماری از عناصر گروه تروریستی داعش را از شهر« الشدادی» سوریه به عراق منتقل کرده‌اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رسمی سوریه(سانا ) به نقل از منابع محلی در حسکه اعلام کرده،
شش خودروی نیروهای‌اشغالگر آمریکایی از عراق وارد شهر الشدادی در سوریه شدند. منابع مذکور افزودند، این خودروها چند ساعت بعد تحت پوشش هوایی بالگردهای آمریکایی و در حالی که شماری از تروریست‌های عضو داعش را با خود حمل می‌کردند، از این شهر خارج شدند و به سمت خاک عراق رفتند.
توطئه آمریکا در عراق
«کریم علیوی ابوکوثر المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، هدف برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای سازمان حشد‌الشعبی از صحرای الانبار را، بازگشت دادن داعش به این استان دانست.
به گزارش فارس، وی طی بیانیه‌ای گفته، پشت پرده درخواست برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر عقب‌نشینی یگان‌های سازمان حشد‌الشعبی از «القائم» و مرزهای سوریه، کسانی قرار دارند که می‌خواهند استان الانبار را بار دیگر تحت‌اشغال داعش در آورند... تکرار چنین مطالبه‌ای جدید نیست، بلکه هربار که اختلافات سیاسی در کشور حاکم می‌شود، چنین درخواست‌هایی به عنوان برگه‌های فشار سیاسی طرح می‌شود که آمریکا را به باقی‌ماندن در عراق و داعش را به بازگشت به مناطق صحرایی [الانبار] ترغیب می‌کند. قبلا نیز «حمید الهایس» رئیس‌شورای نجات استان الانبار، درخواست‌ برخی طرف‌های سیاسی مبنی بر دور کردن حشد‌الشعبی از مناطق غربی کشور و یا انحلال آن را مشکل‌ساز دانست و گفت که دور کردن حشد‌الشعبی از مناطق غربی، سرآغاز بازگشت داعش خواهد
بود.
داعش در دیاله
طی یک هفته اخیر، بقایای گروه تروریستی داعش با سوء‌استفاده از تنش‌های سیاسی جاری در عراق، بر شمار حملات تروریستی خود در استان دیاله‌، واقع در شرق عراق، افزودند.
به اعتقاد کارشناسان، هسته‌های خاموش داعش از سوی واشنگتن چراغ سبز دریافت کرده‌اند تا به نوعی ابقای نیروهای آمریکایی در عراق را توجیه کنند. به همین خاطر، تروریست‌های داعش تمام تلاش خود را روی انجام حملات پراکنده تروریستی متمرکز کرده‌اند.
«غانم العیفان» عضو شورای استانداری الانبار و از فرماندهان سازمان «حشد العشائری» نیز از تحرکات مشکوک بقایای داعش در استان‌های الانبار‌،کرکوک‌، دیاله و صلاح‌الدین خبر داد.
چه خبر از سربازهای آمریکایی مفقود شده؟
در خبر‌ها آمده بود که افراد ناشناس به یک خودروی نظامی آمریکایی از نوع «هامر»، درجریان عزیمت از چاه نفتی «العمر» به چاه نفتی «التنک» حمله کرده‌اند. بعدا بقایای سوخته شده این خودرو در مسیر مذکور مشاهده شد و منابع محلی اعلام کردند که نظامیان آمریکایی سرنشین خود رو، ناپدید شده‌اند. حالا آمریکایی‌ها به این خبر واکنش نشان داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابتدا و در واکنش به این خبر، «مایلز کاگینز» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم در صفحه توئیتری خود، اخبار مربوط به ناپدید شدن نظامیان آمریکایی را از اساس تکذیب کرد و خبرگزاری رسمی سوریه را به دلیل انتشار این خبر، مورد حمله قرار‌داد!