kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۵۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
در تماس‌های تلفنی جداگانه صورت گرفت

رایزنی ظریف با وزرای خارجه روسیه،‌ ترکیه، هند و قطر درباره کرونا و تحولات منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای خارجه روسیه، ‌ترکیه، هند و قطر به بحث و تبادل‌نظر درباره کرونا و تحولات منطقه پرداخت.

محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه تلفنی گفت‌وگو کردند.
در این گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور درخصوص آخرین تحولات بحران سیاسی در افغانستان، خصوصاً روند صلح در این کشور و همچنین رخدادهای اخیر در صحنه تحولات یمن و لزوم آتش‌بس پایدار در این کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
آخرین وضعیت شیوع کرونا در منطقه و جهان و راه‌های جمعی مقابله با آن نیز از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.
وزرای خارجه ایران و روسیه سه‌شنبه‌شب ششم فروردین‌ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. در این گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درخصوص شرایط حاضر و متأثر از شیوع ویروس کرونا در دو کشور و جهان خصوصاً تلاش کشورمان برای مقابله با آن در شرایط ناشی از تحریم‌های یکجانبه، تحولات جاری سیاسی در افغانستان و تلاش‌های بین‌المللی علیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای مختلف گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
همکاری‌ در حوزه حمل و نقل و‌ ترانزیت
محمدجواد ظریف همچنین با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ‌ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد.
در این گفت‌وگوی تلفنی، وزرای امور خارجه دو کشور درخصوص آخرین تحولات بحران سیاسی در افغانستان، خصوصاً روند صلح در این کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
آخرین وضعیت شیوع کرونا در منطقه و جهان و راه‌های جمعی مقابله با آن نیز از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.
همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل و‌ ترانزیت از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور بود.
ظریف و چاووش اوغلو ظهر سه‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا در ‌ترکیه با دولت و مردم‌ترکیه ابراز همدردی کرده و آمادگی ایران را برای هرگونه کمک و همکاری در این زمینه اعلام کرد.
تحولات سیاسی افغانستان
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر تلفنی گفت‌وگو کردند.
در این گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور درخصوص آخرین تحولات بحران سیاسی در افغانستان، خصوصاً روند صلح در این کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
آخرین وضعیت شیوع کرونا در منطقه و جهان و راه‌های جمعی مقابله با آن نیز از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.
وزیر خارجه ایران طی چند روز گذشته نیز با ‌اشرف غنی، عبدالله عبدالله و حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان درباره اوضاع کنونی در این کشور تلفنی گفت‌وگو کرده بود.
تسهیل روند بازگرداندن اتباع هند
سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند گفت که به‌صورت تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده است.
خبرگزاری «آنی» با اعلام این خبر، به نقل از جایشانکار نوشت: تماسی از سوی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دریافت کردم و درباره واکنش‌های [کشورهای] یکدیگر به چالش ویروس کرونا صحبت کردیم.
وی همچنین گفت که با ظریف درباره تحولات منطقه‌ای صحبت کرده است.
وزیر خارجه هند پیش از این در توئیتر اعلام کرده بود که این کشور نسبت به تسهیل روند بازگرداندن اتباع خود از ایران متعهد است. لازم به ذکر است، یک تیم پزشکی از هند برای غربالگری اتباع هندی و فراهم کردن زمینه بازگشت آنها به ایران اعزام و اقدام به غربالگری از این افراد کرده است.
تسلیم رونوشت استوارنامه چند سفیر
سعد عبدالوهاب جواد قندیل، سفیر جمهوری عراق در جمهوری اسلامی ایران صبح دوشنبه و در پایان مأموریت خود در ایران با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و خداحافظی کرد.
سفیر عراق ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ رونوشت استوارنامه خود را تقدیم ظریف کرده بود.
سفرای جدید جمهوری چک، جمهوری بلغارستان، جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) و جمهوری نیکاراگوئه در ایران نیز صبح دوشنبه و در آغاز مأموریت‌شان در ایران با حضور در محل وزارت خارجه با ظریف دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران کردند.
کانگ سام هیون سفیر پیشین جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) شهریورماه سال گذشته ۱۳۹۸ در پایان مأموریت خود با ظریف خداحافظی کرده بود.
هریستو پولنداکوف سفیر سابق جمهوری بلغارستان در ایران نیز اردیبهشت سال گذشته (۱۳۹۸) در پایان مأموریت خود با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و خداحافظی کرده بود.