kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵

رشد چشمگیر بورس ایران برخلاف سقوط بورس آمریکا

در شرایطی که بورس آمریکا این روزها به شدت سقوط کرده است شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز نزدیک 20هزار واحد رشد کرد.

در حالی که اکثر بورس‌های دنیا به خاطر شرایط کرونا و تعطیلی واحدهای تولیدی دچار افت شده‌اند، اما بورس اوراق بهادار تهران به مدد پول‌های سرگردان دست مردم و شرکت‌ها و انجام معاملات الکترونیکی در بازار سهام به رکوردشکنی می‌پردازد.
روز شنبه در پایان معاملات ،شاخص کل بورس 19905 افزایش یافته و به رقم 567 هزار واحد رسید که این رقم در سال جاری به نوبه خود یک رکورد به شمار می‌رود. دیروز عمده نمادهای بورس مانند پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، بانک ملت، مپنا، صنعتی و معدنی گل گهر و پتروشیمی پارس همگی در تقویت شاخص کل اثر گذار بوده‌اند.
نمادهای پربیننده در بورس تهران که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل بانک تجارت، بانک ملت، گلوکوزان، سالمین، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت اصفهان، ملی مس، توسعه معادن و فلزات، فولاد مبارکه بودند.
به گزارش فارس، در فرابورس ایران نیز شاخص کل امروز 204 واحد رشد کرده و به رقم 7 هزار و 225 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 438 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از 2/5 میلیارد سهام، اوراق بهادار و حق تقدم و اوراق مالی در قالب 612 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 485 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نمادهای پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان و مادیران همگی در تقویت شاخص کل فرا بورس اثرگذار بودند.
نمادهای پربیننده مورد اقبال معامله‌گران فرابورس دیروز شامل ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان و ماشین‌های اداری ایران، سیمان لار سبزوار و تولید نیروی برق دماوند همگی از نمادهای پربیننده بودند. همچنین دیروز در جریان معاملات، تعدادی از نمادها دچار وقفه در معاملات، برخی متوقف شده و تعدادی هم بازگشایی شدند.