kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۹۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰

ماجرای منقلب شدن مسئول پدافند زیستی سپاه از اقدام ۲۰۰ جوان بسیجی

سردار غلامی در گفت‌وگویی به بیان بخشی از فعالیت‌های خودجوش جوانان بسیجی در مقابله با ویروس کرونا پرداخت و گفت: «نیروهای بسیجی منتظر اجازه بودند تا بدون معطلی بروند در دل خطر و در بیمارستان‌هایی که وضعیت آنها قرمز اعلام شده بود، خدمت کنند.»

سردار نعمان غلامی، مسئول پدافند زیستی بسیج در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سؤالی درباره وظایف تعیین شده پدافند زیستی سپاه گفت: اولویت نخست پدافند غیر عامل زیستی حفظ جان هم میهنان و سرمایه انسانی کشور است. هر نوع تهدیدی که جامعه را از این منظر به خطر بیندازد این پدافند برای مقابله با آن به میدان عمل می‌آید. منظور از این تهدیدها صرفاً پدیده‌های طبیعی مانند سیل و زلزله نیستند و شیوع بیماری‌های خطرناک و مشکوک نیز در ذیل و دامنه آن قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی است که پدافند غیرعامل زیستی با کمک زیرساخت‌هایی که در نقاط مختلف کشور پراکنده هستند به مقابله با این نوع بحران‌ها می‌پردازد و معمولاً عملکرد آن مطابق با شرایط موجود در آن بحران تعریف و سازمان‌دهی می‌شود.
مسئول پدافند زیستی بسیج در توضیح تفاهم‌نامه منعقد شده میان پدافند زیستی و وزارت بهداشت در مورد مقابله با کرونا گفت: بلافاصله بعد از جدی شدن بحران شیوع ویروس کرونا در کشور جلساتی با حضور وزیر محترم بهداشت برگزار شد. از آنجایی که بحث مقابله با این بیماری یک موضوع کاملاً تخصصی بود و هر کسی قرار بود کاری انجام دهد باید در خدمت توصیه‌های عزیزانمان در وزارت بهداشت قرار می‌گرفت به همین دلیل این تفاهم نامه در روز 12 اسفند به طور رسمی بین پدافند زیستی و وزارت بهداشت منعقد شد. در مفاد این تفاهم نامه وظایفی تعریف شد که با استفاده از زیرساخت‌های موجود و ظرفیت‌های سازماندهی شده بسیج، اقدام به اجرای آنها در همه قرارگاه‌های ما آغاز شد. بندهای این تفاهم نامه بر اساس نیازهای موجود مطرح شدند و با عنایت خدا و پای کار آمدن 530 هزار نیروی بسیجی بند بند آن به سمت اجرایی شدن سوق پیدا کردند.
سردار غلامی افزود: در ابتدا ساز و کار ورود تخصصی بسیج به این بحث به تأیید مقام معظم رهبری رسید. پس از آن گروه‌های مختلفی از بسیجیان سراسر کشور با سازمان‌دهی پدافند زیستی در زیرمجموعه نیروهای خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف قرار گرفتند. با وجود این همکاری‌ها کار بی‌نظیر غربالگری شهروندان آغاز شد. موفقیت در این حوزه تا جایی پیش رفت که براساس آمارهای موجود غربالگری بیش از 60 میلیون نفر به انجام رسید. در کنار این رویداد عملکردهای بی‌نظیر دیگری هم وجود داشته است اما از آنجا که این مهم در کشورهایی که درگیر این ویروس هستند کم نظیر است برای همه متخصصان امر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
وی در بخشی از مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی درباره فعال شدن نیروهای جهادی و اقدامات خودجوش آنها در مقابله با کرونا اظهار داشت: خیلی از آن‌هایی که سال‌های دفاع مقدس را درک کرده‌اند به این نکته‌اشاره کرده‌اند که جوان‌های امروزی ما شبیه به رزمنده‌ها ایثار کردند. من در این مدت کم جلوه‌هایی از این فداکاری را دیده‌ام که جایگاه این جوانان را برایم هم طراز جوانان مدافع حرم کرده است. یادم هست در روزهای نخستی که وضعیت بحرانی در گیلان اعلام شد وضعیت واقعاً ناامید‌کننده بود. دقیقاً مثل این بود که نیروها بدون تجهیزات در یک نبرد تمام عیار زمین‌گیر شده باشند. میزان تلفات و مبتلایان لحظه به لحظه بیشتر می‌شد. پزشکان و پرستاران فدارکاری را از دست می‌دادیم. ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی بسیار کمیاب شده بود. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کفاف بیماران را نمی‌داد. پرستاران و نیروهای خدماتی در بیمارستان‌ها بعضاً چند شبانه‌روز بی‌وقفه و بدون  استراحت خدمت رسانی کرده و به غایت خسته و ناامید شده بودند و خودشان را در خطر می‌دیدند.
سردار غلامی ادامه داد: در چنین شرایطی که رعب و وحشت از این ویروس در جامعه‌مان به اوج خود رسیده بود خبری به من دادند که من را متأثر کرد. گفتند 200 نیروی جهادی قصد ورود به بیمارستان‌های گیلان برای انجام کارهای خدماتی دارند و برای این کار اجازه می‌خواهند. بسیار منقلب شدم. این جوان‌ها نمی‌خواستند از راه دور خدمت کنند. منتظر اجازه بودند تا بدون معطلی بروند در دل خطر و در کنار پزشکان و پرستاران و نیروهای خدماتی بیمارستان‌هایی که وضعیت آنها قرمز اعلام شده بود خدمت کنند. به برکت حضور همین جوان‌های بسیجی ورق برگشت. انگار پرستاران و نیروهای بیمارستانی روحیه گرفتند. به وضوح دیدند که تنها نیستند. در این فاصله نیروهای جهادی دیگر هم پای کار آمدند و کارگاه‌های تولید ماسک به سرعت راه‌اندازی شدند و رفته رفته توانستیم با همین ایثارگری‌ها کنترل اوضاع را به دست بگیریم و آرامش نسبی را به این بیمارستان‌ها برگردانیم.