kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
در دیدار با رئیس‌جمهور آرژانتین

پوتین نظام تک‌قطبی را ناعادلانه خواند

پوتین در دیدار با رئیس‌جمهور آرژانتین ضمن تاکید بر گسترش روابط با این کشور از «اصول جهان تک‌قطبی» انتقاد کرد و آن را ناعادلانه خواند.
ولادیمیر پوتین که از روز جمعه تور آمریکای لاتین خود را از کوبا آغاز کرده، روز شنبه پس از توقفی کوتاه در نیکاراگوئه و دیدار با رهبران این کشور وارد «بوئنوس آیرس»،‌ پایتخت آرژانتین شد.
رئیس‌جمهور روسیه پس از مشارکت در ضیافت شام «کریستینا فرناندز»، همتای آرژانتینی‌اش گفت: «خرسندم از اینکه تاکید کنم مذاکرات و تماس‌های امروز ما در بخش‌های مختلف با اعتماد و تفاهم متقابل همراه بود.»
وی با اشاره به روابط دیپلماتیک 130 ساله بین دو کشور گفت: آرژانتین یکی از اصلی‌ترین شرکای مسکو در آمریکای لاتین است. پوتین همچنین ضمن انتقاد از «اصول جهان تک‌قطبی»‌ گفت: «ما طرفدار اصول جهانی چند قطبی مبتنی بر برابری و امنیت هستیم. «رئیس‌جمهور روسیه این را هم گفت که از تلاش‌ها برای حل اختلافات بین آرژانتین و انگلیس بر سر جزایر مورد مناقشه «مالویناس» حمایت می‌کند. دو کشور توافقنامه‌هایی در زمینه اقتصادی، فرهنگی و انرژی اتمی با یکدیگر امضا کردند. در این دیدار مقرر شد روسیه سومین نیروگاه برق هسته‌ای آرژانتین را بسازد.
رئیس‌جمهور روسیه در هاوانا، پایتخت کوبا نیز با رهبران این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. پوتین در این سفر 90 درصد بدهی‌های کوبا را بخشید و با فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا نیز دیدار کرد. سفر پوتین به آمریکای لاتین تا 25 تیر ماه ادامه خواهد داشت. مقصد بعدی وی برزیل است. هدف اصلی از این سفر، مشارکت در نشست سران «بریکس» است که قرار است 24 و 25 تیر ماه در برزیل برگزار شود.
نیویورک تایمز طی گزارشی نوشته احتمالا در سفر پوتین،  به برزیل، وی با این کشور نیز توافقاتی در زمینه همکاری‌های هسته‌ای امضا خواهد کرد.