kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶

خشک‌شدن 100 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط ایلام

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: تاکنون 100 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط ایران خشک شده‌اند.


رضا احمدی اظهار داشت: درختان بلوط ایلام به عنوان سرمایه بزرگ ملی در حال خشک‌شدن هستند و تاکنون بیش از 100 هزار هکتار از درختان بلوط استان خشک شده است.
وی بیان داشت: این استان دارای مساحتی بیش از 20 هزار کیلومتر مترمربع است که 87 درصد آن را عرصه طبیعی تشکیل می‌دهد.
احمدی اظهار داشت: استان ایلام با داشتن 642 هزار هکتار جنگل، ظرفیت داشتن یک میلیون هکتار جنگل را دارد و این موضوع سبب شده استان ایلام از نظر وجود گونه‌های جنگل بلوط منحصر به فرد باشد.
وی تصریح کرد: 145 گونه درخت و درختچه در ایلام شناسایی شده که 90 درصد آن را درختان بلوط، شش درصد پسته وحشی(بنه) و بقیه را گونه‌های مختلط تشکیل داده است.
وی گفت: بحث خشکیدگی درختان بلوط استان ایلام که سالهای گذشته شروع شده هم‌اکنون باعث خسارتهای قابل توجهی به بدنه منابع طبیعی استان و منطقه زاگرس شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام بیان داشت: خشکیدگی درختان جنگل‌های زاگرس در استان‌های مختلف و به خصوص ایلام به شدت در حال گسترش و پیشرفت است به طوری که هم‌اکنون یک میلیون و 131 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس براساس آخرین برآوردها دچار خشکیدگی شده است.
این مسئول تصریح کرد: 557 هزار هکتار از جنگل‌های طبیعی استان ایلام در معرض خشکیدگی است که در مقایسه با دیگر استان‌های زاگرس‌نشین سهم استان ایلام بیشتر است و تاکنون بیش از 100 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط دچار خشکیدگی‌ شده‌اند. احمدی بیان داشت: خشکیدگی، آفت و بیماری تاکنون 460 میلیارد ریال به جنگل‌های بلوط استان ایلام زیان وارد کرده است.