kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹

نامه مشترک 50 چهره سیاسی جهان در محکومیت معامله قرن

پنجاه نفر از مقامات سابق کشورهای اروپایی در نامه‌ای سرگشاده، طرح معامله قرن آمریکا را مصداق «آپارتاید» دانسته و آن را به شدت محکوم کردند.



طرح معامله قرن که از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده، آن‌قدر رسوا و یکطرفه و خائنانه است که، نه تنها گروه‌های مقاومت را علیه این طرح بسیج کرده بلکه برخی حامیان و متحدان آمریکا را نیز به مخالفت با آن واداشته است.
در همین رابطه، ۵۰ مقام سابق اتحادیه اروپا این طرح را محکوم کرده و آن را مصداق آپارتاید دانسته‌اند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقامات که شامل رؤسای دولت و وزرای خارجه سابق کشورهای اروپایی هستند در نامه‌ای سرگشاده که در روزنامه «گاردین» منتشر شده نوشتند؛ این طرح به این واقعیت موجود در فلسطین‌اشغالی یعنی زندگی مردم [فلسطینی و صهیونیست] در کنار یکدیگر بدون بهره‌مندی از حقوق برابر، رسمیت می‌بخشد. نتیجه چنین چیزی با آپارتاید مشابهت دارد.
در این نامه همچنین می‌خوانیم: «این طرح تنها خواسته‌های یکی از طرفین درخصوص اورشلیم را به رسمیت می‌شناسد و راه‌حل عادلانه‌ای در قبال مسئله آوارگان فلسطینی را شامل نمی‌شود...ضمن توجه به وضعیت اضطراری موجود، از اروپا می‌خواهیم طرح آمریکا به‌عنوان اساس مذاکرات را رد کرده و گام‌هایی فوری و مؤثر در راستای مقابله با تهدیدات موجود درخصوص الحاق کرانه باختری بردارند و از نظم قانون‌مند بین‌المللی حراست کنند.»
در میان این چهره‌های اروپایی می‌توان به «دومینیک دی ویلپین» نخست‌وزیر سابق و وزیر خارجه پیشین فرانسه، «زیگمر گابریل» وزیر خارجه سابق و معاون صدراعظم پیشین آلمان، «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس و «ماری رابینسون» رئیس‌جمهور سابق ایرلند ‌اشاره کرد. همچنین رونمایی از معامله قرن تاکنون واکنش تند وزرای خارجه اتحادیه عرب، مقامات فلسطینی و مقامات کشورهای دیگری از جمله روسیه و ترکیه را برانگیخته است. «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان نیز اخیرا به انتقاد از طرح معامله قرن پرداخت.
تداوم شهرک ‌سازی
خبر دیگر اینکه، نفتالی بِنِت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در توئیتی اعلام کرده موافقت خود را با ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اعلام کرده است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که سال گذشته به دنبال کناره‌گیری «آویگدور لیبرمن» از سمت خود، از سوی بنیامین نتانیاهو، به عنوان جانشین لیبرمن انتخاب شده، معروف به اتخاذ سیاست‌های ضد فلسطینی است و بارها وعده ساخت شهرک‌های صهیونیست نشین بیشتر در کرانه باختری داده است.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند روز پیش وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی هفته آینده (۱۲ اسفند)، ۳۵۰۰ واحد مسکونی را در کرانه باختری خواهد ساخت. سومین انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی روز دوشنبه 12 اسفندماه برگزار خواهد شد. در دو انتخابات گذشته نه نتانیاهو نه رقبای وی موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشده بودند.
نابینا شدن 21 فلسطینی
اما در ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی مرکز حقوق بشر اطلاعات رژیم صهیونیستی در اراضی‌اشغالی «بتسلیم» اعلام کرده، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و در پی تیراندازی نظامیان صهیونیستی به تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در مرز غزه ۱۹ نفر یک چشم خود و دو نفر هر دو چشم خود را از دست داده‌اند. طبق این گزارش، در تظاهرات بازگشت در مرز غزه تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر شهید شده‌اند و ۸۰۰۰ نفر با گلوله جنگی، ۲۴۰۰ نفر با گلوله پلاستیکی و ۳۰۰۰ هزار نفر با بمب‌های گاز زخمی شده‌اند.