kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸

نظامیان ارتش نیجریه نوجوان 15 ساله هوادار زکزاکی را به گلوله بستند

پلیس نیجریه یک نوجوان را به دلیل مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز برای اعلام حمایت از رهبر جنبش اسلامی این کشور به شهادت رساند.

حساب توئیتری جنبش اسلامی نیجریه از شهادت «محمد جواد لیمان» نوجوان ۱۵ ساله نیجریه‌ای توسط پلیس نیجریه خبر داده است. این جنبش در تشریح جزئیات این قتل آورده: جواد دانش‌آموز یکی از دبیرستان‌های کادونا است که به دست یکی از مقامات پلیس این منطقه به نام «ناصر احمد الرفاعی» به شهادت رسید. جنبش مذکور درادامه نوشته: «تنها گناه این نوجوان، مشارکت در اعتراض مسالمت‌آمیز مردمی در شهر کادونا بود که روز گذشته برای مطالبه آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش برگزار شد. مردم شهر کادونا روز چهارشنبه در حمایت از شیخ زکزاکی و برای مطالبه آزادی وی و همسرش تظاهرات کردند و این نوجوان نیز در این تظاهرات مظلومانه به شهادت رسید.»
گفتنی است شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه از آذرماه ۱۳۹۴ و به دنبال یورش وحشیانه نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه بازداشت و محبوس شده است؛ یورشی که در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی  را هم دستگیر کرده‌اند. دادگاه عالی نیجریه سال ۲۰۱۶ حکم  آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این مسئله سر باز زده است. از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراض‌های مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی است.