kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
با حضور رئیس‌جمهور

فاز یک آزاد راه تهران- شمال افتتاح شد

منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان، طی مراسمی به طور رسمی و با دستور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

حجت‌الاسلام روحانی صبح سه‌شنبه با حضور در محل احداث منطقه یک آزادراه تهران-شمال، ضمن صدور دستور بهره‌برداری رسمی از این طرح، با توضیح مسئولان و مهندسان اجرای این پروژه در جریان روند مطالعات و ساخت آن و مزیت‌های استفاده از آن در راستای رفاه بیشتر مردم، قرار گرفت.
رئیس‌جمهور همچنین از بخشی از مسیر این آزادراه و چگونگی حفر تونل‌ها و احداث پل‌ها در این طرح بازدید کرد.
به گفته مسئولان اجرای این پروژه که بنیاد مستضعفان مجری آن بوده است ، این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد؛ وجود تونل‌های طویل با استاندارد بالا، جت‌فن‌های پیشرفته، تونل‌های دسترسی، پل‌های خاص و روکش بتنی از ویژگی‌های خاص منطقه یک آزادراه تهران - شمال است که همه به دست طراحان و شرکت‌های ایرانی اجرا شده است.
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4970 متر رشته کوه البرز را قطع و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد.
اجرای این قطعه از آزاد راه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث می‌شود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.
این مسیر در ادامه به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌گردد.
ایجاد بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب، توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استان‌های شمالی، بهبود شبکه حمل‌ونقل منطقه، احداث راهی سریع، کوتاه و ایمن بین پایتخت و شمال کشور، تسهیل و روان سازی ترافیک بین استانهای تهران و البرز و کریدور شرقی- غربی کشور از اهداف اجرای این طرح مهم در حوزه راهسازی کشور عنوان شده است.
همچنین حفاری بلندترین تونل جاده‌ای کشور به طول 4970 متر، رکورد اجرای بیشترین حجم عملیات حفاری تونل‌ها در زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، رکورد اجرای بیشترین حجم لاینینگ تونل‌ها به طور همزمان، اجرای دیوارهای شیت پایل(شمع پایه) به طول 2/5 کیلومتر، اجرای چند رشته تونل به صورت ترکیبی دو قوسی و مجزا به طور همزمان، اجرای سقف دوم برای سیستم تهویه و اطفاء حریق در تونل تالون، طراحی معماری و منظرآرایی مسیر آزادراه با استفاده از تجربیات مشاورین داخلی و خارجی، بهره‌گیری از سامانه تهویه نیمه عرضی در تونل تالون، بهره‌گیری از فناوری پرداخت الکترونیکی عوارض ETC ، بهره‌مندی از سیستم SCADA برای کل مسیر(سامانه گردآوری، نظارت، پردازش و کنترل هوشمند اطلاعات) بهره‌مندی از سیستم CMA یخ زدایی مسیر، بهره‌مندی از سامانه هوشمند کنترل و نظارت ترافیکی و پوشش رینگ فیبر نوری در کل مسیر از موفقیت‌ها و دستاوردهای اجرای طرح آزادراه تهران- شمال است.
این پروژه را در دوران تحریم ساختیم و به آن افتخار می‌کنیم
حجت‌الاسلام روحانی دیروز (سه شنبه) در «آئین افتتاح فاز ۱ آزادراه تهران شمال» با تبریک فرارسیدن ماه رجب اظهار داشت: ما این پروژه را در دوران تحریم ساختیم و افتخار می‌کنیم به اینکه مهندسین، مدیران، کارگران و البته همه بخش‌های مختلف از جمله وزارت راه و بنیاد مستضعفان و همه دست‌اندرکاران این پروژه توانستند با وجود تحریم، این پروژه عظیم را به سرانجام برسانند و تحریم نتوانست مانع آنها برای تکمیل این پروژه بسیار مهم باشد البته این تحریم‌ها در زمانبندی انجام پروژه، ما را با یکسری تأخیرها مواجه کرد.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به تحریم‌های گسترده در حوزه‌های مختلف گفت: دشمنان می‌خواهند برای ما مشکلات ایجاد کنند. برخی حوادث نیز انسانی نیست و منشأ طبیعی دارد. سال جاری غم و مشکلات زیادی داشتیم. از شهادت سردار سلیمانی گرفته تا حادثه کرمان و فوت هموطنان‌مان در هواپیمای اوکراینی باعث غم بزرگی برای ما شد.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: ملت ما تسلیم نمی‌شود، سختی را تحمل می‌کند، مقاومت می‌کند و در مقابل دشمن سر خم فرود نمی‌آورد. مردم ما همچنین در حوادث طبیعی نیز به همدیگر کمک می‌کنند و دست یکدیگر را می‌گیرند.
وی گفت: در حال حاضر ویروسی از کشوری آمده و ۴۰ کشور را درگیر کرده و به همه جا خواهد رفت. این مهمان ناخوانده‌ای است که بی‌دعوت آمده و مهم این است که باید از مشکلات نهراسید و با آن مقابله کرد.
رئیس‌قوه مجریه افزود: نباید برای روز سختی مردم، جیب دوخت. جیبی که برای سختی مردم دوخته شده، بد است. وقتی مردم برای ماسک، مایع ضد عفونی دستکش گرفتار هستند چرا باید سودجویی کرد. خداوند راه‌های مختلفی برای کسب مال حلال قرار داده، پس چرا برخی دنبال طلب مال حرام هستیم.
روحانی با تاکید بر اینکه اصل رضای خداوند و مردم است، گفت: بقیه مسائل در گذر است. ملت بزرگ ما با همکاری وزارت سلامت از کرونا هم عبور می‌کند. در این ویروس بسیار سخت تایپ B یعنی ویروس آنفولانزا که در آمریکا ۱۶ هزار نفر و در ایران ۱۰۰ مورد تلفات داد عبور کردیم.
وی تاکید کرد: این ویروس سخت‌تر از آن نیست البته ویژگی‌هایی از نظر تماس و سرعت انتقال دارد اما به هر حال نباید وحشتی میان مردم ایجاد شود. همه به دستورالعمل وزارت بهداشت عمل کنند و همدیگر را یاری کنند. سلامت و شفا از جانب خداوند است و خدا به همه شفا خواهد داد و ما هم وسیله هستیم.
روحانی در پایان عنوان کرد: از همه پزشکان و پرستارانی که تلاش بسیار زیادی در این روزها و هفته‌ها انجام دادند تشکر می‌کنم و ان‌شاءالله اجرشان پیش خداوند باشد و ما هم بتوانیم روزهای بسیار خوب و شادتری برای پایان سال داشته باشیم و خداوند سال ۹۹ را سال پر خیر و برکتی برای ما قرار دهد.