kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
پایان جام جهانی لهستان

سهمیه تیمی شمشیربازی ایران در المپیک 2020 فخری: سابریست‌ها کار بزرگی انجام دادند

تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در حالی سهمیه تیمی خود برای المپیک را قطعی کرده‌ که هنوز دو رویداد از مجموع رویدادهای تاثیرگذار در وضعیت المپیکی شمشیربازان برگزار نشده است.


سرویس ورزشی-

تیم سابر کشورمان با عنوان پنجمی به کار خود در جام جهانی لهستان پایان داد. تیم ملی سابر کشورمان در ادامه جام جهانی شمشیربازی در ورشوی لهستان برای کسب جایگاه پنجم ابتدا چین را با نتیجه 45 بر 38 شکست داد و سپس مقابل مجارستان قرار گرفت که با نتیجه 45 بر 34 پیروز شد و در نهایت در رده پنجم ایستاد.تیم سابر کشورمان با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد فتوحی و محمد رهبری ابتدا برابر ژاپن به برتری رسید، اما با شکست مقابل آلمان از صعود به جمع چهار تیم پایانی باز ماند.
در پایان جام جهانی لهستان، تیم شمشیربازی اسلحه سابر ایران با مجموع ۲۵۸ امتیاز جایگاه پنجمی خود را در رنکینگ جهانی تثبیت کرد اما مهم‌تر از این رنکینگ و موقعیت ایران در آن، رنکینگ گزینشی المپیک بود که موقعیت ایران در آن رای به المپیکی شدن شمشیربازانش داد.
در رنکینگ المپیکی شمشیربازی اسلحه سابر، ایران با احتساب ۳۶ امتیازی که از جام جهانی لهستان کسب کرده و با مجموع ۲۰۶ امتیاز المپیکی در رده ششم قرار دارد. در همین رنکینگ چین با ۱۶۰ امتیاز دهم است و ژاپن هم با ۱۴۹ امتیاز رده دوازدهم را در اختیار دارد.
بر این اساس چین ۴۶ امتیاز با ایران فاصله دارد. این اختلاف امتیازی شمشیربازی چین با هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را در دو رویداد باقی مانده از مجموع رویدادهای گزینشی المپیک جبران کند.
جام جهانی ایتالیا (۶ تا ۸ مارچ) و جام جهانی مجارستان (۲۰ تا ۲۲ مارچ) دو رویداد باقی مانده از مجموع ۷ رویداد مصوب فدراسیون جهانی شمشیربازی برای کسب سهمیه تیمی المپیک در اسلحه سابر است. البته که از مجموع ۷ رویداد مصوب که مسابقات قاره‌ای هم یکی از آنها است، فدراسیون جهانی برای هر کشور نتایج ۶ رویدادی که در آن بهترین نتایج کسب شده را لحاظ می‌کند.
چینی‌ها قرار است مانند ایران در جام جهانی ایتالیا شرکت کنند اما هیچ محاسبه خوش‌بینانه‌ای هم نمی‌تواند رای به جبران اختلاف امتیاز دو تیم در این جام بدهد. به طور مثال اگر در جام جهانی ایتالیا، تیم چین برخلاف دیگر جام‌ها به نیمه نهایی راه یابد و چهارم شود صاحب ۳۶ امتیاز می‌شود. ایران حتی اگر در این جام هیچ امتیازی به دست نیاورد بازهم با توجه به موقعیت فعلی، ۱۰ امتیاز بالاتر از ایران خواهد بود.
فدراسیون جهانی شمشیربازی بعد از اتمام جام‌جهانی مجارستان به صورت دارندگان سهمیه تیمی المپیک در اسلحه سابر را معرفی می‌کند اما موقعیت ایران در رنکینگ المپیکی به قدری محکم و تثبیت شده که سهمیه ایران قطعی است و به همین دلیل فدراسیون اصراری به شرکت در آخرین جام (مجارستان) ندارد.
سهمیه‌ای که در تاریخ ثبت شد
شمشیربازی ایران پس از چند دهه با مجتبی عابدینی در المپیک ۲۰۱۲ لندن حضور داشت. این حضور برای المپیک ۲۰۱۶ ریو با شرکتِ همزمان مجتبی عابدینی و علی پاکدامن به دو نفر افزایش یافت. حالا برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و به لطف سهمیه تیمی به دست آمده، ایران سه نماینده در مسابقات شمشیربازی خواهد داشت.
این برای نخستین بار است که شمشیربازی ایران برای المپیک صاحب سهمیه تیمی می‌شود. بر این اساس تیم ایران با چهار نماینده راهی توکیو می‌شود که سه نفر از آنها می‌توانند در دیدارهای انفرادی هم حضور داشته باشند. البته که پیش از کسب این سهمیه، مجتبی عابدینی هم به واسطه جایگاهش در رنکینگ جهانی سهمیه انفرادی خود برای المپیک را قطعی کرده بود.
فخری:فشار از روی ما برداشته شد
پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی پس از کسب سهمیه المپیک تیمی توسط تیم سابر ایران، بیان کرد: با وجود این‌که هنوز دو مسابقه دیگر به پایان کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو باقی مانده است اما توانستیم کار بزرگی انجام دهیم. ما در جام جهانی لهستان توانستیم دو رقیب خود یعنی چین و ژاپن را شکست دهیم. همچنین تیم مجارستان را که نایب‌قهرمان جهان است و بازیکن قهرمان المپیک خود را در اختیار داشت، با اختلاف شکست دادیم. با کسب مقام پنجم در جام جهانی لهستان سهمیه المپیک خود را قطعی کردیم.
او ادامه داد: از عملکرد بازیکنانم بسیار راضی هستم. تمام برنامه‌های ما در بخش تیمی بود و خیلی خوب کار کردند. در بخش انفرادی، عابدینی فوق‌العاده بود و برابر  آپیتی از فرانسه که در دو گرندپری مونترال و مسکو طلا گرفته بود، با نتیجه ۱۵ بر ۱۳ شکست خورد. علی پاکدامن نیز مصدومیت دستش مقداری تمرکزش را گرفت اما در رقابت‌های تیمی خوب کار کرد. برنامه ما برای قطعی کردن سهمیه تیمی بود و ان‌شاءالله از رقابت‌های آتی برای بهبود نتایج انفرادی تلاش می‌کنیم چون با گرفتن سهمیه تیمی دیگر فشار از روی ما برداشته شد.
سرمربی تیم ملی سابر در پاسخ به این پرسش که «چقدر امکان کسب مدال المپیک وجود دارد؟»، گفت: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم. نمی‌دانم خدا در تقدیر ما چه چیز نوشته است. با این‌حال ما زحمت خود را می‌کشیم.