kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱

پیشگیری از «ویروس کرونا» در قم

با اعلام شیوع ویروس کرونا در شهر قم زندگی عادی جریان دارد ، مردم با مراجعه به داروخانه‌ها و با توجه به توصیه‌ها و پیش زمینه‌های مذهبی در خصوص پیشگیری از بیماری، به تهیه ماسک اقدام کرده و برخی از مردم از تردد بی‌مورد در خیابان‌های مرکزی شهر خودداری کرده و یا رفت و آمد را با استفاده از ماسک انجام دادند.



رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: آزمایش اولیه به عمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس در دو مورد مثبت گزارش شده است.
وی گفت: آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است.
ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد.
وی افزود: هموطنان عزیز به ویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن (پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلوآنزا را مدنظر قرار دهند.
وی گفت: مردم نگران نباشند و تنها مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
مردم شستشوی دست با آب و صابون را جدی بگیرند و درباره ماسک نیز مطمئن باشند استفاده از آن برای همگان ضروری نیست و تنها کادر پزشکی به آن نیاز دارند.
به گفته منابع آگاه شش‌نفر هم در حال حاضر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری هستند که خانواده و نزدیکان این افراد در قرنطینه به سر می‌برند.
براتی در ارتباط با آمادگی مراکز درمانی در مواجهه با بیماران کرونا گفت: در سطح استان چند بیمارستان برای شرایط خاص آماده‌اند ولی تمام مراکز آمادگی مدیریت و مواجهه با موارد مظنون را دارند.
این مدیر استانی توصیه کرد: اگرچه مرگ و میر بیماری جدید نسبت به موارد قدیمی کمتر است ولی رعایت بهداشت تنفسی و شستشوی مداوم دست با آب و صابون و خودداری از تماس با افراد بیمار به تمام مردم توصیه می‌گردد چراکه با رعایت اصول فوق، قطعا از انتشار بیماری جلوگیری می‌شود.
محدودیتی برای زائران حضرت معصومه
 ایجاد نشده ‌است
مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با رد شایعات گفت که برغم تشدید تدابیر بهداشتی در روزهای اخیر با هدف مقابله با شیوع بیماری کرونا، هیچگونه مشکل و محدودیتی برای زائران ایجاد نشده است.
حجت‌الاسلام جواد بهشتی‌پور، در پاسخ به انتشار برخی از شایعات به ویژه تصویری که نشان از قرار دادن میله‌هایی در جوار مضجع شریف است، افزود: ضریح مطهر همواره و در برخی از شب‌ها ضدعفونی می‌شود که در این ایام برای رعایت بیشتر بهداشت عمومی تعداد آن افزایش یافته است.
وی با‌ اشاره به انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در حرم حضرت معصومه(س) گفت: بارگاه کریمه اهل بیت(ع) به صورت مستمر ضدعفونی می‌شود و این موضوع با توجه به شرایط موجود، افزایش یافته است.
وی ادامه داد: روز پنجشنبه نیز گرد ضریح مطهر به شکل موقت میله‌هایی قرار داده شد تا خادمان بارگاه حضرت، ضریح مطهر را ضد عفونی کنند و اکنون زائران به صورت عادی در حال زیارت ضریح هستند.
از صبح روز پنجشنبه با انتشار تصویری از ضریح حرم کریمه اهل بیت(ع) در فضای مجازی، این ادعا شده که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا، محدودیت‌هایی برای زائران در حرم ایجاد شده است.
در پی فوت دو بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در قم، قرارگاه پدافند زیستی قم با حضور استاندار و معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و برنامه‌های مختلف برای کنترل و مراقبت‌های لازم صورت گرفته است.
همچنین تمام مدارس و مراکز علمی و حوزوی قم نیز امروز تعطیل شدند.