kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶

سردار دهقان: به روس‌ها گفتیم فرمانده میدان قاسم سلیمانی است

مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح گفت: چیزی که او [سردار سلیمانی] را در بیان مواضع یا در ارتباط با افراد مقیّد می‌کرد، نسبت آنها با رهبری ــ چه در زمان امام راحل و چه در زمان حضرت آقا ــ بود، این برایش معیار و شاخص بود و دیگران را با این میزان به‌عبارتی می‌سنجید.

سردار حسین دهقان در گفت‌وگو با تسنیم با‌اشاره به اینکه ورود سردار سلیمانی به نیروی قدس، همزمان با آغاز دوران بحران‌های فراگیر و ناامن‌ساز در منطقه بود، افزود: این حوادث نظیر موضوع طالبان در افغانستان، حمله آمریکا به افغانستان و عراق، شرارتهای رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین و... تا همین سال‌های اخیر هم که جریان‌های تروریستی تکفیری مثل داعش شکل گرفت، ادامه داشت. قاسم سلیمانی و سپاه قدس در اینجا چه نقشی به‌عهده‌دارند؟ دفاع از حریم اسلام. اولین نقشی که نیروی قدس با حاج قاسم ایفا کرد، این بود که مانع شد تا این چهره‌های زشت، در سطح جهانی، معرف اسلام باشد.
وزیر سابق دفاع با بیان اینکه آمریکایی‌ها دنبال یک بی‌ثباتی مدیریت‌شده در منطقه بودند که این بی‌ثباتی می‌توانست چند پیامد برایشان داشته باشد، ادامه داد: اولاً حضور آنها در منطقه را مستدل و موجه می‌کرد، ثانیاً بازار عظیم و گسترده‌ای برای فروش سلاح‌هایشان فراهم می‌شد و ثالثاً کشورهای منطقه احساس نیاز به یک پشتیبان پیدا می‌کردند که تضمین‌کننده امنیت آنها باشد.
مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی با‌اشاره به اینکه به‌اعتقاد من آمریکایی‌ها و ترامپ یک قمار بزرگ کردند، خاطرنشان کرد: این کار آنها قرار بود یک اقدام تمام‌کننده و قاطع باشد که به‌خیالشان عمود خیمه مقاومت را بیندازد. آنها می‌خواستند با تکیه بر حوادث اخیر قبل از شهادت حاج قاسم، دو ملت ایران و عراق را مقابل هم قرار بدهند و برای آن هم خیلی کار کردند.
سردار دهقان گفت: من فکر می‌کنم ترامپ با ترور حاج قاسم، مرتکب یک خطای احمقانه راهبردی شد. با این جنایت، دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ ادعایی به‌عنوان یک دولت یا جامعه متمدن داشته باشند. اگر تا دیروز صهیونیست‌ها یک دولت تروریستی بودند، الآن شخص رئیس‌جمهور آمریکا هم چنین وضعیتی در افکار عمومی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: چیزی که او را در بیان مواضع یا در ارتباط با افراد مقیّد می‌کرد، نسبت آنها با رهبری ــ چه در زمان امام راحل و چه در زمان حضرت آقا ــ بود، این برایش معیار و شاخص بود و دیگران را با این میزان به‌عبارتی می‌سنجید.
سردار قاآنی بهترین انتخاب بود
وزیر سابق دفاع بیان داشت: به‌اعتقاد من سردار قاآنی مناسب‌ترین فردی بود که می‌توانست در این جایگاه قرار بگیرد؛ هم به‌لحاظ آشنایی‌اش با حوزه مقاومت و نیروی قدس و هم دوران طولانی که به‌عنوان جانشین کنار حاج قاسم کار می‌کرد و مسئولیت داشت. مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی گفت: در مقطعی که روس‌ها در نبرد با داعش به سوریه آمدند، ما در آن زمان درخصوص موضوعات مختلف مثل پشتیبانی و ارتباط با روس‌ها جلسات متعددی با حاج قاسم داشتیم. من خودم قرار بود یک دیداری با آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مسکو داشته باشم، قبل از آن سردار سلیمانی با او جلسه‌ای داشت که همان جلسه منجر به ورود روس‌ها به سوریه شد. البته در این مسیر مباحثی هم وجود داشت، مثلاً روس‌ها در ابتدا می‌گفتند که طراحی و فرماندهی میدان به‌عهده آنها باشد و حاج قاسم تأمین‌کننده نیرو باشد ولی ما می‌گفتیم «شما پشتیبانی‌کننده هستید و فرماندهی میدان به‌عهده حاج قاسم است.»
اقناع پوتین در موضوع سوریه
 هنر حاج قاسم بود
سردار دهقان با‌اشاره به اینکه حاج قاسم را در دنیا صرفاً به‌عنوان فرمانده سپاه قدس نمی‌شناختند او به‌عنوان یک دیپلمات هم پذیرفته شده بود، افزود: یعنی ایشان اگر فرمانده نیروی قدس هم نبودند، باز همین اثرگذاری‌ها را داشتند، لذا این‌طور نبود که آقای پوتین حاج قاسم را تنها به‌عنوان فرمانده نیروی قدس بپذیرد، حاج قاسم به‌عنوان حاج قاسم در نظام سیاسی و اداری و مدیریت کشور مورد توجه قرار داشت، بقیه مثل اردوغان در ترکیه یا کشورهای دیگر هم همین نگاه را داشتند.
وی خاطرنشان کرد: این هنر حاج قاسم بود که بتواند فضایی از آینده منطقه، جهان و حتی خود روسیه و تهدیدی به‌نام داعش را که برای همه جهان خطرناک است، برای آقای پوتین به‌تصویر بکشد و او را قانع بکند.