kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰

پنتاگون: تعداد آسیب دیدگان مغزی در حمله موشکی ایران، به ۱۰۹ نفر افزایش یافت

بر اساس اعلام پنتاگون، در حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، 109 نظامی آمریکایی دچار جراحت آسیب مغزی شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که در حمله موشکی ماه ژانویه ایران به پایگاه نظامی «عین‌الاسد» آمریکا در عراق، 109 نظامی آمریکایی دچار جراحت آسیب مغزی شده‌اند.
در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: «تا روز 11 فوریه، (22 بهمن) 109 نظامی با آسیب مغزی ‌تروماتیک شناسایی شده‌اند که نسبت به گزارش قبلی 45 نفر افزایش داشته است.»
بر اساس این بیانیه،‌ 76 نفر از آنها در حال حاضر به محل وظیفه خود بازگشته‌اند که 75 نفر آنها در عراق درمان شده و 1 نفر پس از انتقال به آلمان و طی مراحل درمان به محل وظیفه خود در عراق بازگشته است.
در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: «همچنین در مجموع 27 نفر از نظامیان آمریکایی برای طی مراحل درمانی به آلمان منتقل شدند که افزایش شش نفری را در مقایسه با گزارش قبلی نشان می‌دهد و 21 نفر از آنها نیز برای تکمیل درمان به آمریکا منتقل شده‌اند.»
این در حالی است که یک مقام نظامی آمریکایی شامگاه روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» از افزایش دوباره آمار رسمی ‌نظامیان آمریکایی آسیب‌دیده در جریان عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه پایگاه نظامی «عین‌الاسد» آمریکا در عراق خبر داده بود.
به نوشته رویترز، این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که بر اثر این حمله موشکی بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب مغزی شده‌اند.
گفتنی است درحالی در تازه‌ترین آمار ارائه شده، شمار نظامیان آسیب‌دیده حمله ایران به پایگاه آمریکا در عراق به ۱۰۹ تن رسیده که ‌ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همواره سعی داشته خسارات جانی وارده به نظامیان آمریکایی را کم اهمیت جلوه دهد.
‌ترامپ: بعداً متوجه آسیب‌های مغزی نظامیان
در عین‌الاسد شدم
شبکه بلومبرگ گزارش داد دونالد ‌ترامپ، در گفت‌وگو با این شبکه در پی تلاش‌هایش برای کم‌اهمیت جلوه دادن خسارات جانی و مالی وارد به بار آمده در پایگاه نظامی این کشور در عین‌الاسد عراق در پی حمله انتقام‌جویانه سپاه پاسداران ایران پس از به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا، بار دیگر شدت آسیب‌هایی را که نظامیان آمریکایی در این حمله متحمل شده‌اند کم جلوه داد.
‌ترامپ روز دوشنبه پس از اینکه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ۱۰۹ تن از نظامیان آمریکایی پس از حمله ایران به عین‌الاسد در ماه ژانویه «آسیب مغزی خفیف» تشخیص داده شده است، با فاکس بیزینس گفت‌وگو کرد.
‌ترامپ درباره حمله ایران گفت که «آنها [موشک‌ها] به‌گونه‌ای فرود آمدند که به کسی برخورد نکردند».
او بدون ارائه توضیحات مشخصی با بیان اینکه وقتی به من گفتند هیچ‌کسی کشته نشده است، من را تحت تأثیر قرار داد، مدعی شد: می‌دانید، من چیزی را متوقف کردم که می‌توانست برایشان بسیار فاجعه‌بار باشد.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که بعداً متوجه آسیب‌های مغزی شده است. او ماه گذشته این آسیب‌ها را به‌عنوان «سردرد» اعلام کرده و آنها را مشابه آسیب‌ها و جراحات دیگر مانند قطع عضو ندانست.
‌ترامپ روز دوشنبه گفت: آسیب مغزی وجود دارد، اما من آن را کمی ‌متفاوت‌تر از بسیاری دیگر جلوه دادم و نظرم را در این‌باره عوض نخواهم کرد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه هجدهم دی در واکنش به ‌ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، این پایگاه را که بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های آنها در منطقه به‌شمار می‌رود موشک‌باران کرد.
در پی این حمله موشکی، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفاً خسارات جزئی به تجهیزات وارد شده است؛ ادعایی که در روزهای بعد پوچ بودن آن با افشاگری رسانه‌ها مشخص شد و مقامات آمریکایی مجبور شدند به‌صورت قطره‌چکانی آمار تلفات پایگاه عین‌الاسد را اعلام کنند.
پنتاگون پس از چند روز پنهان‌کاری درباره آمار تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، سرانجام اعلام کرد که تعدادی از نیروهای آمریکایی بر اثر این حمله موشکی دچار ضربه مغزی خفیف (concussion) شده‌اند و حتی دونالد ‌ترامپ این آسیب‌دیدگی‌ها را تا حد «سردرد» تقلیل داده بود.
اعلام این آمار در حالی صورت گرفته که پیش از این تعداد آسیب‌دیدگان در ابتدا ۱۱ نفر، بعد ۳۶ نفر و بعد از آن ۵۰ نفر اعلام شده بود. همچنین 11 بهمن‌ماه دو مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن اعلام افزایش مجدد تعداد تلفات نظامیان آمریکایی پایگاه عین‌الاسد خبر دادند، تعداد نیروهای آمریکایی که در انتقام موشکی ایران و حمله ایرانی‌ها به پایگاه هوایی عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند، به 64 نفر رسیده است. به‌رغم لاپوشانی آمریکا از نتایج پاسخ موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان الانبار و «الحریر» در اربیل و جلوگیری از حضور خبرنگاران در این پایگاه‌ها، اما هر روز نکات جالبی از خسارت‌های این حمله تلافی‌جویانه و ابعاد آن منتشر می‌شود و این در حالی است که آمریکایی‌ها به‌شدت نگران درز اخبار این حمله اقتدارآمیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.
اعتراف پنتاگون به تلفات عین‌الاسد تحت فشار افکار عمومی
از سوی دیگر اظهارات اخیر ‌ترامپ در پی این اعتراف مطرح می‌شود که پنتاگون که به مخفی کاری درباره آمار تلفات و خسارت‌های این حمله متهم است، اعلام کرده بود که آمار و ارقام اعلام شده قطعی نبوده و ممکن است دستخوش تغییر شوند.
علاوه‌بر این، برخی مقامات آمریکایی روز دوشنبه به اطلاع خبرگزاری رویترز رسانده‌اند که ارتش آمریکا آماده است تا به‌دلیل افزایش آمار و ارقام ۵۰ درصدی اعلام کند که بیش از ۱۰۰ نظامی در حمله ماه گذشته ایران به پایگاه عین‌الاسد آمریکا آسیب‌دیده‌اند.