kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
دیپلمات آمریکایی در نشست شورای آتلانتیک مطرح کرد

ژنرال سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود انتقام ایران با حمله موشکی به پایان نمی‌رسد

نبیل خوری، عضو سرویس خارجی وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرد: چه ما دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ژنرال سلیمانی برای مردم لبنان، عراق و مسلماً مردم ایران، مقدس بود.

اندیشکده «شورای آتلانتیک» از شناخته‌شده‌ترین و تأثیرگذارترین اندیشکده‌های آمریکایی، روز چهارشنبه، ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ (۲۵ دی‌ماه ۹۸) نشستی را تحت عنوان «تأملی بر ۲۵ سال سیاست آمریکا در خاورمیانه» با حضور «نبیل خوری» عضو ارشد «مرکز رفیق حریری» و «برنامه‌های خاورمیانه» و کارشناس شورای آتلانتیک در حوزه‌های دیپلماسی، گذار دیپلماتیک، و امنیت با تمرکز روی خاورمیانه دارای ۲۵ سال سابقه عضویت در «سرویس خارجی» وزارت خارجه آمریکا، و با مدیریت «توماس فریدمن» نویسنده و کارشناس مسائل سیاست خارجی برگزار کرد.
حضور نظامی آمریکا،
مشکل‌ساز است
نبیل خوری، عضو دستگاه سیاست خارجی دولت آمریکا، در بخشی از این نشست گفت: من اهل لبنان هستم، در این کشور به دنیا آمده‌ام، در این کشور بزرگ شده‌ام، و بنابراین تعلق خاطر عمیقی به لبنان و کل منطقه خاورمیانه دارم. به‌عنوان یک عرب (یک عرب اهل خاورمیانه) از این حقیقت نفرت دارم که اکثر کشورهای جهان عرب تحت حکومت دیکتاتورها هستند. همچنین درک می‌کنم که حضور نظامیان آمریکایی در بغداد اعراب سراسر منطقه (از بغداد گرفته تا مغرب) را آزار می‌دهد. این‌که نظامیان خارجی در پایتخت یک کشور عربی حضور داشته باشند، مشکل‌ساز است.
خوری با تأکید بر این‌که دولت ‌ترامپ هیچ درکی از منطقه خاورمیانه ندارد و نگاهش کوته‌بینانه است، افزود: اوباما با همه دستگاه‌های امنیتیِ بدنام در منطقه همراهی کرد. من هرگز او را به‌خاطر کاری که با یمن کرد، نمی‌بخشم. اوباما مسئله یمن را به عربستان واگذار کرد. اجازه محاصره کامل هوایی، زمینی و دریایی یمن را صادر کرد که باعث قحطی و گرسنگی شدید و شیوع انواع بیماری‌ها در میان مردم یمن شد. اوباما در حالی اجازه وقوع این بحران را داد که می‌دانست اینها چیزهایی نیستند که جوانان یمنی می‌خواهند و این مسیری نیست که یمن باید طی کند.
وی در پاسخ به سؤال توماس فریدمن در مورد ‌ترور شهید سلیمانی توسط دولت ‌ترامپ گفت: به عقیده من این کار، فکر بدی بود و حاصل یک تصمیم‌گیری اشتباه بود. اول از همه بگذارید بگویم که دروغ‌ها و مسائل مطرح‌شده درباره «تهدید قریب‌الوقوع» [و این‌که ‌ترامپ ادعا می‌کرد سردار سلیمانی قصد حمله به منافع آمریکا را دارد] را به کلی فراموش کنید، چون اصلاً این‌گونه نبود. این اقدام، [نه برای دفاع از منافع آمریکا مقابل یک تهدید قریب‌الوقوع، بلکه] یک ‌ترور سیاسی بود.
با ‌ترور ژنرال سلیمانی،
اوضاع برای آمریکا بدتر شد
به گزارش مشرق، عضو ارشد و کارشناس خاورمیانه در شورای آتلانتیک اظهار داشت: فردی را [برای ‌ترور] انتخاب کردند که یک مقام عالی‌رتبه بود، و فکر می‌کردند اگر او را حذف کنند، اوضاع بهتر می‌شود. این در حالی است که در واقعیت، با این کارشان اوضاع را بدتر کردند. مسئله اول این است که قاسم سلیمانی فرد بسیار مهمی ‌بود، اما حتی از بین بردن فردی به اهمیت او هم واقعاًً باعث تغییر در اوضاع نمی‌شود. ایران بسیار سازمان‌یافته است. آنها بلافاصله پس از [شهادت] ژنرال سلیمانی، جانشین او را معرفی کردند. ایران مجموعه [پرتعداد و] خوبی از افراد را در اختیار دارد که می‌توانند این سازمان [نیروی قدس سپاه پاسداران] را اداره کنند.
خوری در ادامه گفت: سؤال اصلی این است که هدف شما چه بود. اگر هدفتان این بود که رفتار ایران را تغییر بدهید و اصلاح کنید، با کشتن [به شهادت رساندن] سلیمانی دقیقاًً عکس این کار را انجام داده‌اید.
وی افزود: باید این واقعیت را باور کرد که ژنرال قاسم سلیمانی، چه ما دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، برای مردم لبنان، عراق و مسلماً مردم ایران، مانند فردی بود که در اطرافش‌ هاله داشت [و مقدس و محبوب بود]. کشتن [به شهادت رساندن] فردی مثل ژنرال سلیمانی هم (مانند حضور نظامیان آمریکایی در بغداد که پیش‌تر‌ اشاره کردم) باعث ایجاد نفرت [از آمریکا در میان مردم منطقه] می‌شود و اقدامات انتقام‌جویانه خواهد شد. درباره انتقام‌جویی هم باید این را بگویم که من فکر نمی‌کنم انتقام ایران با بمباران یک پایگاه [حمله موشکی به «عین‌الاسد»] به پایان رسیده است. به اعتقاد من، این اقدام ایران صرفاً یک پاسخ بود و در آینده شاهد اقدامات انتقام‌جویانه بیشتری هم خواهیم بود.