kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

طغیان رودخانه موجب قطع برق ۱۰روستای ریگان شد

طی دو روز متوالی طغیان رودخانه‌ها موجب قطع برق ۱۰روستای این شهرستان شد.

امین باقری فرماندار ریگان با اعلام این خبردر گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در اثر  بارش شدید باران در مناطق کوهستانی شهرستان رودخانه‌های فصلی طغیان کرده و خسارت‌هایی را به زیرساخت وارد کرد.
وی با ‌اشاره به اینکه  اعزام اکیپ‌های برق‌رسانی جهت وصل برق این مناطق به مناطق کوهستانی اعزام شده‌اند بیان داشت: سیلاب شدید مانع وصل برق در این مناطق شده است. باقری از ریزش سقف منازل اهالی مناطق کوهستانی شهرستان  ریگان خبر داد و بیان داشت: این منازل از نوع سنگی و خاکی هستند که به دلیل شدت بارندگی ریزش کرده‌اند. وی بیان داشت‌: سیلاب سه روز قبل در شهرستان ریگان یک قربانی گرفت که به دلیل ریزش ساختمان یک و احد مسکونی از نوع خشت و گلی بود.
فرماندار ریگان از بازگشایی راه روستایی ده‌رضای شهرستان ریگان خبر داد و افزود: راه مناطق رودشور شهرستان نیز دیروز بازگشایی شد. باقری از اعزام نیروهای امدادی جهت کمک‌رسانی به روستاهای گرفتار در سیلاب در این شهرستان خبر داد و عنوان داشت : کارشناسان در حال برآورد خسارت ریالی در این مناطق هستند.
 خسارت سیلاب به جنوب استان کرمان
ریزش باران و جاری  شدن سیلاب، خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف کشاورزی، زیرساخت‌های جاده‌ای و آب و برق روستایی مناطق جنوبی استان کرمان وارد کرد.
در بارش‌های اخیر بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی این دیار دچار خسارت شد، همچنین زمین‌های کشاورزی، چاه‌های آب و قنوات هم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدند و بیشتر این خسارت‌ها در شهرستان‌های قلعه‌گنج، رودبار جنوب و منوجان گزارش شده است. مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای جنوب کرمان گفت: سیلاب به زیرساخت‌های جاده‌ای این منطقه ۱۵۴ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.
مسعود جمیلی کرمانی با بیان اینکه سیلاب اخیر به ۳۴۵ کیلومتر راه آسفالته در جنوب استان کرمان خسارت وارد کرده است، افزود: سیلاب همچنین به بیش از یک‌هزار و ۸۶۰ کیلومتر از محورهای خاکی جنوب  این استان خسارت زده است. وی اظهار داشت: بیشترین خسارت به حوزه راه‌ها در محور شریانی رودبار جنوب به استان سیستان و بلوچستان به ابنیه فنی وارد شده است.
رئیس‌ سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: در پی بارش‌های اخیر و جاری شدن سیلاب به بخش کشاورزی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد.
سعید برخوری افزود: این میزان خسارت طبق برآوردهای اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به بخش اراضی، چاه‌ها و قنوات وارد شد. وی تصریح کرد: بیشترین خسارت‌های بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان در شهرستان‌های منوجان، قلعه‌گنج و رودبارجنوب وارد شده که شامل خسارت ۵۰ میلیارد تومانی منوجان، ۱۸ میلیارد تومان قلعه گنج و ۱۰ میلیارد تومان رودبار جنوب است. رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان ادامه داد: در شهرستان قلعه‌گنج و رودبار بیشترین خسارت‌ها به مزارع گندم، کلزا، دام‌ها، قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی وارد شده است.
عقرب و مار گزیدگی سیلزدگان چابهار را
تهدید می‌کند
عقرب و مار‌گزیدگی سیل‌زدگان چابهار را تهدید می‌کند و هم‌اینک براساس آمار شبکه بهداشت و درمان در طول روزهای گذشته پنج مورد عقرب گزیدگی، ۱۲ مورد حیوان گزیدگی (سگ) در مناطق سیل‌زده این شهرستان ثبت شده است. پس از بارندگی‌های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان عقرب و مار در مناطق سیلزده بیشتر شده و خطر جدی برای سیلزدگان است؛ البته این خطر پس از دفن لاشه‌های احشام تلف شده کمتر شده اما همچنان نیازمند مراقبت بیشتر مردم است.
بازگشایی راه‌های بسته شده حداقل ۱۰۰ روستا، کلرزنی آب، تامین موادغذایی و جبران خسارت‌های سیل از درخواست‌های مهم مردم سیلزده است که امید می‌رود مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
بسته بودن راه‌ها خطرات را برای انتقال بیماران بویژه عقرب و مار گزیدگی‌ها را سخت کرده بطوریکه برخی مناطق بیماران با سختی و بر دوش مردم حمل و سپس با تراکتور، کامیون و خودروهای شاسی بلند به مراکز بهداشتی درمانی جابه‌جا می‌شوند.
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان سیل اخیر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی خسارت وارد کرده است.
930 روستای جنوب سیستان و بلوچستان
 درگیر سیلاب شدند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان وبلوچستان بویژه در حوزه این دانشگاه ۹۳۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار و ۷۷۱ نفر را درگیر سیل کرد و ۲۶۴ روستا نیز در محاصره کامل آب قرار گرفتند. محمدمهران امینی‌فرد افزود: یک روستا از حوزه نیکشهر، ۱۶ روستا از حوزه چابهار و ۴ روستا از حوزه کنارک در زمان وقوع سیلاب تخلیه شدند و هیچ‌گونه بیماری واگیردار هم تا‌کنون در مناطق سیل‌زده مشاهده نشده و مسمومیت غذایی نیز صفر بوده است.
همچنین در طول روزهای گذشته ۴۴ راس دام تلف شده دفن بهداشتی شدند تا از شیوع انواع بیماری جلوگیری شود. وی میزان تلفات دام در مناطق سیلزده چابهار را ۷۵ راس دام سبک و ۱۱ راس دام سنگین عنوان کرد.
وی ادامه داد: این شرکت خدماتی با داشتن ۶ ایستگاه امداد و نجات فعال در سطح کشور که یکی از ایستگاه‌های آن در ایرانشهر است به کار خدمت رسانی به بیماران و مصدومان احتمالی کمک می‌کند.
همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان قطع شد که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی، سپاه و بسیج ۸۶۰ مسیربازگشایی شده است.
کالای اساسی رایگان
 در مناطق سیل‌زده چابهار توزیع می‌شود
معاون و قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: کالاهای اساسی شامل شکر، برنج، روغن خوراکی و سایر اقلام برای سیل‌زدگان شهرستان چابهار تامین شده و بزودی به‌طور رایگان توزیع می‌شود.
حسین مدرس خیابانی ،  در بازدید از مناطق سیلزده دشتیاری، پلان و منطقه عورکی چابهار در جمع مردم اظهار داشت: با توجه به درخواست مردم بویژه دانش‌آموزان برای رفع مشکل تردد از رودخانه کاجو هزینه ساخت سه دستگاه پل عابرپیاده فلزی برای تسهیل تردد دانش‌آموزان بخش پلان را تقبل می‌کنیم.
معاون و قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: تامین هزار و ۵۰۰ کالای اساسی و توزیع رایگان و تامین نهاده دامی برای دامداران مناطق سیل‌زده به میزان ۵۰۰ تن مورد درخواست فرماندار چابهار است که این امر نیز پیگیری و عملی می‌شود. وی ادامه داد: توزیع ۲۰ هزار دفترچه دانش‌آموزی برای کمک به دانش‌آموزان مناطق سیلزده در حال پیگیری است که برنامه توزیع آن از طریق آموزش و پرورش انجام خواهد شد.
مدرس خیابانی افزود: دستورات لازم برای صدور کارت مبادلات مرزی ‌(پیله‌وری) برای متقاضیان و تجار محلی ساکن در مناطق سیلزده  بویژه ساکنین بخش پلان و دشتیاری برای واردات دام سبک مولد از طریق مرز ریمدان انجام شده است.
رحمدل بامری افزود: در زمان جاری شدن سیلاب و رها شدن آب در کانال‌های آب کشاورزی دانش‌آموزان با سختی‌های فراوان و با استفاده از طناب به صورت غیراستاندارد و احتمال خطرات جانی از رودخانه عبور و خود را به مدرسه و یا روستای دیگر می‌رسانند که امیدواریم پل‌های فلزی با هزینه اندک ساخته و تردد دانش‌آموزان و مردم روستاها تسهیل شود.
وی بر ساخت جاده‌های استاندارد در مناطق روستایی چابهار تاکید کرد و گفت: چنانچه حدود ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی خاکی و شنی آسفالت و در کنار آن ابنیه و پل با استانداردهای راه‌سازی ساخته شود بسیاری از مشکلات تردد مرتفع می‌شود.