kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روزنامه حامی ‌دولت: روحانی از سال 92، فاقد استراتژی و انسجام در عملکرد بود




سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی به قلم صادق زیباکلام نوشت: «رئیس‌جمهوری از همان خرداد ۹۲ نشان داد که استراتژی، وحدت رویه و انسجام در عملکرد خود ندارد... آقای روحانی در این یک سال باقی‌مانده از دولت خود دیگر نمی‌تواند پل‌های گذشته را بازسازی کند و عملاً بیشتر حامیان اعتماد خود را نسبت به دولت از دست داده‌اند. دیگر هیچ صحبت و شعاری از سوی رئیس‌جمهوری نظر مردم را مثل گذشته تغییر نمی‌دهد... پیش‌بینی من این است که رئیس‌جمهوری تا انتهای دولت می‌خواهد همین روند را ادامه دهد و تغییر رویکرد خاصی ایجاد نخواهد شد».
هرچه به انتخابات مجلس و به تبع آن به انتخابات ریاست‌جمهوری دور بعد نزدیک می‌شویم، تحرکات مدعیان اصلاحات برای فاصله‌گذاری با دولت بیشتر می‌شود.
این در حالی است که اکثریت مطلق دولت روحانی در اختیار مدعیان اصلاحات است. به عبارت دیگر طیف مدعی اصلاحات، عامل اصلی ایجاد وضع موجود در کشور است. وضعیتی که مشکلات عدیده معیشتی برای مردم ایجاد کرده است. بنابراین مدعیان اصلاحات به‌جای توهین به شعور مردم و گرفتن ژست منتقد، باید درباره وضع موجود به افکار عمومی پاسخگو باشند.
تورم ناشی از گران شدن ناگهانی بنزین تخلیه شد!
روزنامه ایران ارگان دولت روز گذشته در گزارش تیتر یک خود با عنوان «تب بنزینی تورم افتاد»، نوشت: «تورم بنزینی که در آذرماه با 3/2 درصد رشد خود را نشان داد، پس از گذشت یک ماه فروکش کرد. در حالی که افزایش 50 درصدی بنزین سهمیه‌ای (از هزار به هزار و 500 تومان) و 200 درصدی بنزین آزاد (3 هزار تومان) باعث رشد 1/6 درصدی تورم ماهانه و 0/8 درصدی تورم نقطه‌ای شده بود، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در دی‌ماه با فروکش کردن آثار افزایش قیمت بنزین، تورم ماهانه دراین ماه به 0/8 درصد رسید که 2/4 درصد از تورم آذرماه کمتر است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 0/9 درصد است که نسبت به ماه قبل، 2/1 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 0/5 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 3/7 واحد درصد کاهش داشته است.»
گفتنی است روزنامه دولت در حالی مدعی است که  تورم ناشی از گران کردن ناگهانی بنزین تخلیه شده که شتاب تورم، چیز دیگری می‌گوید اما فرض کنیم ادعای مذکور درست است. آیا اگر به‌خاطر لجبازی و سیاسی‌کاری انتخاباتی، کارت سوخت در سال 94 حذف نمی‌شد و قیمت برای چهار سال ثابت نمی‌ماند، با شوک سه برابر کردن قیمت بنزین مواجه شدیم؟
این روزنامه همچنین پاسخ نمی‌دهد زندگی چند ده نفری که قربانی موج‌سواری دشمن و فتنه بنزینی شدند، چه می‌شود؟ برمی‌گردد؟! چرا حتی یک دولتمرد از مردم عذرخواهی نکرد؟
رابطه ما با آل‌سعود نباید به توصیه‌های نظامیان
یا رجزخوانی‌های خطیبان گره بخورد!
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در یادداشتی با عنوان «ایران و عربستان» نوشت: «به‌ نظر می‌رسد مشکل مشترک ایران و عربستان، فراموشی این اصل ساده است که هر دو کشور در یک منطقه ناآرام قرار گرفته و بالطبع دارای نگرانی‌های مشترک زیادی هستند که شامل عموم مسائل اقتصادی و سیاسی- امنیتی می‌شود، به‌ویژه ظهور داعش هر دو کشور را با خطر مهمی ‌مواجه کرد.فراموشی این اصل ساده موجب شده است روابط ایران و عربستان بیشتر تحت تأثیر متغیرهای فردی- به‌خصوص هیجانات روحی، احساس بی‌نیازی و بی‌تجربگی‌ها- قرار گیرد و حتی در دوره اخیر برانگیختن عامدانه حساسیت‌ها و نگرانی‌های طرف مقابل در دستورکار قرار گیرد. این مسئله باعث ورود دو کشور به یک مسابقه بی‌سرانجام شده و هر یک به‌‌دنبال پشت‌سر گذاشتن دیگری است، بدون آنکه به واقعیات امروز خاورمیانه توجه کند. جالب اینکه طرفین در خلال این رقابت نفسگیر به سرمایه‌گذاری بچگانه بر دوستان و رقبای یکدیگر در منطقه هم روی آورده‌اند؛ یکی (عربستان) در اندیشه کنترل یکسویه سوریه و عراق و لبنان است و دیگری (ایران) فکر می‌کند...».
روزنامه اعتماد تأکید کرد: «باید به این اصل توجه شود که منافع و مصالح ملی هر دو کشور مهم‌تر از آن است که به تحولات داخلی یا روحیات فردی سیاست‌گذاران یا توصیه‌های امنیتی نظامیان یا رجزخوانی‌های خطیبان یا نقش‌آفرینی کشورهای واسط گره بخورد».
اصلاح‌طلبان بارها با انتقاد از اقدامات منطقه‌ای ایران، مدعی شده‌اند که پرونده مبارزه با ‌تروریسم باید از سپاه قدس به وزارت خارجه منتقل شود. آنها بارها مدعی شده‌اند که به «زبان دیپلماسی» مسلط هستند. اما همیشه عکس این ادعا ثابت شده است. برجام تنها یک نمونه از بی‌اطلاعی و بیگانگی طیف اصلاح‌طلب با مسائل مربوط به سیاست خارجی است.نوع نگاه طیف اصلاح‌طلب به مسئله آل‌سعود نیز مصداق دیگری از بیگانه بودن این جماعت با روابط بین‌الملل و مسائل جهانی است.
در حالی که چندی پیش «سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در پاسخ به این ادعا گفته بود: «برخی اوقات ما از راه دیپلماسی اقداماتی می‌کنیم که اقدامات خوبی هم هست اما برخی گره‌ها و مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی‌شود و آنجا اتفاقات دیگری است که از همه رفتارهای دیپلماسی معمولی عبور می‌کند، درها را می‌گشاید، پیوندها را ایجاد و یخ‌ها را ذوب می‌کند و اخوت و صمیمیت ایجاد می‌کند و خون شهید نصیری(از شهدای مدافع حرم) از این خون‌ها بود».
اصلاح‌طلبان مدعی هستند که ایران با تجدیدنظر در رفتار منطقه‌ای خود باید به توافق برد- برد با آل‌سعود برسد. این در حالی است که آل‌سعود در سال‌های اخیر دست به جنایات متعددی زده است. از فاجعه منا که منجر به شهادت حدود ۵۰۰ ایرانی شد تا کشتار زنان و کودکان بی‌گناه در یمن و بحرین و حمایت از گروهک‌های ‌تروریستی در عراق و سوریه و افغانستان و لبنان و نیجریه.
این ادعا که اقدامات منطقه‌ای ایران، عامل اختلاف با آل‌سعود است، در حقیقت پذیرش اتهام آمریکا و انگلیس و فرانسه (حامیان و تجهیزکنندگان ‌تروریسم در منطقه) و آل‌سعود (گماشته و نوچه نظام سلطه و گاو شیرده ‌ترامپ) مبنی بر نقش ایران در بی‌ثبات کردن منطقه است. جالب آنکه همین روزنامه اصلاح‌طلب چندی پیش  با اذعان به خسارات دیپلماسی انفعالی نوشته بود: «بسیاری از افراد درک درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و سیاست واقع‌گرایانه ندارند و روابط بین‌الملل را به گفت‌وگو و صلح‌خواهی تقلیل می‌دهند، در حالی که روابط بین‌الملل در اصل متکی به قدرت است و بس».