kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶

برخورد پلیس ضدشورش گرجستان با مخالفان یک فیلم ضدخانواده(اخبار ادبی و هنری)

افتتاح اکران عمومی یک فیلم در تفلیس گرجستان با اعتراض جمع کثیری از مردم این شهر مواجه شد که آن را توهینی به گرجستان می‌دانستند.



به گزارش خبرگزاری‌ها، اعتراضات آنچنان شدید و گسترده بود که نمایش فیلم یاد شده به حالت تعلیق در آمد و پلیس ضدشورش گرجستان به معترضین حمله‌ور شد و به ضرب و شتم آنها پرداخته و 27 نفر را دستگیر کرد.
این فیلم که به‌طور مشترک توسط سوئد و گرجستان تولید شده، محتوایی هنجارشکنانه دارد تا آنجا که به گفته «لوان واسادزه»، یکی از منتقدان سرشناس که در این تظاهرات حضور داشت، توهین به ملت محسوب می‌شود. او می‌گوید:
«ننگ بر گرجستان و دولت که اجازه داد، اعتبار ما و سنت‌های گرجستان دستخوش چنین شرمساری بی‌سابقه‌ای شود.»
رهبران کلیسای ارتدوکس گرجستان نیز گفته‌اند که هدف این فیلم ایجاد تغییر در «شناخت» جامعه گرجستان و نهایتا عادی‌سازی «گناه» است.
قابل ذکر اینکه سالیان متمادی است، لابی‌های حاکم بر سینمای دنیا به خصوص ‌هالیوود با ساخت انواع و اقسام فیلم و تبلیغات سرسام‌آور و اختصاص جوایز متعدد به آنها سعی دارد، رفتار هنجارشکنانه و ضدخانواده را عادی و معمولی جلوه داده و آن را در میان ملل مختلف رواج دهد. بالغ بر ده‌ها میلیون دلار به‌طور سالیانه هزینه می‌شود که فیلم‌هایی از این دست ساخته شوند و در جشنواره‌های دنیا مورد حمایت قرار بگیرند. سال‌هاست جشنواره‌هایی مثل کن یا ونیز و یا برلین، اصلی‌ترین جوایز خود را به فیلم‌های ضدخانواده می‌دهند. امسال مهم‌ترین جوایز اسکار اروپایی از جمله بهترین فیلم و کارگردانی و فیلمنامه و همچنین جوایز بهترین بازیگر مرد و زن به فیلم‌هایی با این محتوا رسید. آنچه که باعث می‌شود بسیاری از آثار خوش‌ساخت و فیلم‌های استاندارد نتوانند به این جوایز دست پیدا کرده و حتی به مراسم اهدای آن راه پیدا کنند.
اگرچه این رویکرد ضدخانواده و نژادپرستانه سینمای امروز جهان که در اختیار لابی‌های صهیونی قرار دارد همواره مورد اعتراض و انتقاد سینماگران و منتقدان مستقل و آزادی‌خواه قرار داشته ولی متأسفانه صدای اعتراض و انتقاد آنها هیچ‌گاه از ورای زنجیره رسانه‌های وابسته به مراکز همین لابی‌ها به گوش دنیا نرسیده و همواره سانسور شده است.