kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

انتشار گسترده پوستر «از کشور ما بروید» در آستانه تظاهرات میلیونی عراقی‌ها علیه آمریکا

در آستانه تظاهرات میلیونی روز جمعه مردم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی از کشورشان پوسترهای «از کشور ما بروید» بین کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.


سرویس خارجی-

مردم عراق خود را برای تظاهرات میلیونی روز جمعه علیه‌اشغالگران آمریکایی آماده می‌کنند و بر اساس گزارش‌ها پوسترهایی با مضامین «از کشور ما بروید»؛ میان کاربران عراقی در شبکه‌های اجتماعی، در سطحی گسترده دست به دست می‌شود. رهبر جریان «صدر» عراق نیز روز سه شنبه از مردم این کشور خواست در «تظاهرات میلیونی» برای محکومیت حضور نظامیان آمریکایی شرکت کنند: «عراق شما را به فریاد می‌خواند، سستی و کوتاهی نکنید و به فریادش برسید».به گزارش السومریه نیوز، «مقتدی صدر» در این بیانیه همچنین گفته: «کشورم جای غریبه‌ها نیست».
دیدار سؤال برانگیز
اما در حالی که هنوز 20 روز از شهادت سرداران رشید سپاه اسلام «سپهپد قاسم سلیمانی» سید شهدای جبهه مقاومت و مجاهد بزرگ «ابومهدی المهندس» فرمانده دلاور نیروهای بسیج مردمی عراق به دست آمریکا نمی‌گذرد «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق و «نچیروان بارزانی» رئیس‌اقلیم کردستان در یک اقدام سؤال برانگیز با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که دستور این جنایت را داده بود دیدار کردند!
 این دیدار در حاشیه اجلاس داووس در سوئیس صورت گرفت. ترامپ در دیدار با برهم صالح بر ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق پافشاری کرده و مدعی شده به همکاری نظامی با عراق ادامه خواهد داد و این در حالی است که پارلمان عراق اخیرا در مصوبه‌ای بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی و متحدانشان از عراق تاکید کرده است. دیدار برهم صالح با ترامپ با وجود مخالفت‌های گسترده مردمی و رسمی در داخل عراق صورت گرفته است.
بنا بر گزارش خبرنگاران آمریکایی حاضر در نشست دو جانبه رؤسای جمهور آمریکا و عراق، ترامپ به رغم تنش‌ها بین بغداد و واشنگتن و تصویب مصوبه خروج نظامیان خارجی از این کشور گفته: «ما (آمریکا و عراق) یک رابطه بسیار خوبی داریم». رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار همچنین اعلام کرده تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به حدود ۵۰۰۰ نفر کاهش یافته است.ترامپ درباره آینده حضور نظامیان آمریکایی در عراق و یا خروج آنها هم به گفتن این جمله بسنده کرده که: «ما خواهیم دید که چه خواهد شد». به گزارش فارس رئیس‌جمهور آمریکا که بارها از مواضع «جرج بوش پسر» و «باراک اوباما» در بی‌‎توجهی به نفت عراق صحبت کرده و گفته بود که «ما باید نفت (عراق) را بر‌می‌داشتیم»، در دیدار دیروز با رئیس‌جمهور عراق درباره نفت عراق هم صحبت کرد: «ما حرف‌های زیادی داریم که باید درباره آنها صحبت
کنیم».
پیش از این ابوعلی العسکری مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق به برهم صالح درباره دیدار با دونالد ترامپ هشدار داده بود. مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق در توئیتر نوشته بود: «بر لزوم پایبندی برهم صالح، رئیس‌جمهوری بر عدم دیدار با ترامپ احمق و گروه قاتلان همراهش تاکید می‌کنیم.در غیر این صورت عراقی‌ها به دلیل مخالفت رئیس‌جمهوری با اراده ملت و نادیده گرفتن خون‌های پاک ریخته شده در قبال او موضع‌گیری خواهند داشت. در آن زمان ما به او خوش‌آمد نخواهیم گفت و آزادگان عراقی اقدام به اخراج او (صالح) از بغداد باعزت خواهند کرد.» مقاومت اسلامی نُجَباء نیز با صدور بیانیه‌ای سرگشاده، رئیس‌جمهور عراق را از ملاقات با همتای آمریکایی خود بر حذر داشته بود.