kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
با 149راي موافق؛

کليات طرح شفاف‌سازي هزينه‌هاي انتخاباتي تصويب شد

ديروز مجلس شوراي اسلامي يک گام مهم در مسير شفافيت برداشت و با راي نمايندگان کليات طرح شفاف‌سازي هزينه‌هاي انتخاباتي به تصويب رسيد؛ همچنين وزير صمت در پاسخ به سؤال خجسته، نماينده عضو فراکسيون ولايي در مورد قيمت‌هاي کاذب در بازار خودرو قول داد به‌زودي ايران‌خودرو و سايپا واگذار شوند.

جلسه علني مجلس شوراي اسلامي ديروز به رياست علي لاريجاني در حالي آغاز شد که سؤال برخي نمايندگان از وزير صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار داشت.
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي، بررسي گزارش کميسيون مشترک در مورد لايحه دو فوريتي درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهياري‌ها در دستور کار صحن علني مجلس قرار گرفت. «محمدحسين فرهنگي» نماينده مردم تبريز و «محمدرضا پورابراهيمي» نماينده مردم کرمان در اخطارهاي جداگانه ‌اين ماده را برخلاف قانون ماليات بر ارزش افزوده خواندند.
پورابراهيمي‌گفت: «در قانون ماليات بر ارزش افزوده، سهم بخش‌هاي مختلف از درآمدهاي ناشي از ماليات بر ارزش افزوده مشخص شده است و نياز به قانونگذاري مجدد نيست.»
بنابراين نمايندگان، اخطار پورابراهيمي ‌و فرهنگي را وارد دانسته و با حذف اين ماده موافقت کردند. در ماده ?? نيز کليه بخشودگي پرداخت عوارض بهاي خدمات و يا وجوه به شهرداري‌ها و دهياري‌ها نسخ مي‌شد.
فرهنگي مجدد با اعلام اخطار قانون اساسي، گفت: «بسياري از مدارس، مراکز بهزيستي، کميته امداد و حتي ايثارگران از پرداخت برخي عوارض معاف‌اند که اين امر در قانون برنامه و بودجه ذکر شده است. لذا اين ماده برخلاف قانون برنامه و بودجه است.»
نمايندگان مجلس اخطار را وارد دانسته و اين ماده را نيز حذف کردند.
تصويب کليات يک طرح مهم
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز با ??? رأي موافق، ?? رأي مخالف و ? رأي ممتنع از مجموع ??? نماينده حاضر در جلسه، کليات طرح دو فوريتي «شفاف‌سازي منابع مالي تبليغات و فعاليت‌هاي انتخاباتي» با اصلاح برخي مواد قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به تصويب رساندند.
«حسينعلي اميري» معاون پارلماني رئيس‌جمهور درباره طرح مذکور، گفت: «علي‌رغم آنکه ما در لايحه جامع انتخابات بخش قابل توجهي از طرح مذکور را آورده بوديم اما دولت با اين طرح موافق است. حتي اگر بخشي از اين طرح بار مالي داشته باشد، دولت مي‌پذيرد چرا که دولت از اين طرح استقبال مي‌کند.»
معاون پارلماني رئيس‌جمهور تصريح کرد: «طرح شفاف‌سازي منابع مالي تبليغات و فعاليت‌هاي انتخاباتي در راستاي ارتقاء اعتماد مردم به نظام است و اين شفافيت يک ضرورت اجتناب‌ناپذير است.»
پس از تصويب کليات طرح مذکور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: «نمايندگان تا ساعت ? بعدازظهر امروز مي‌توانند پيشنهادات خود درباره طرح مذکور را ارائه دهند و جزئيات اين طرح در جلسه علني بعدي مجلس شوراي اسلامي مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.»
مخالفت با تقسيم‌بندي مدارس
 به دولتي و غيردولتي
در جلسه علني ديروز مجلس طرح يک فوريتي تنظيم برخي از مقررات مالي، اداري و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت؛ به اين ‌ترتيب نمايندگان با تقسيم‌بندي مدارس به دو شکل دولتي و غيردولتي مخالفت کردند.
گفتني است، نمايندگان مجلس با ??? راي موافق، ?? راي مخالف و ?? راي ممتنع از مجموع ??? نماينده حاضر در جلسه با حذف ماده ? طرح مذکور جهت تامين نظر شوراي نگهبان موافقت کردند.
در ماده ? آمده بود: «وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداکثر تا پايان سال تحصيلي
??-?? کليه واحدهاي آموزشي تحت مديريت را منحصرا به دو صورت دولتي و غيردولتي اداره کند به‌گونه‌اي که به جز مدارس استثنايي مدارس دولتي متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتي متناسب با محل سکونت با مدرسه باشد.»
قول وزير براي واگذاري خودروسازان
در جلسه علني ديروز مجلس سؤال «امير خجسته» نماينده مردم همدان در مجلس از «رضا رحماني» وزير صمت درباره علت عدم توجه به حل مشکل قيمت‌هاي کاذب در عرصه خودرو و عدم کاهش تلاطم‌هاي فعلي در دستور کار قرار گرفت.
پس از بيان توضيحات وزير صنعت، معدن و تجارت، اين نماينده مجلس، گفت: در صورتي که رحماني قول دهد شرکت‌هاي خودروسازي ايران خودرو و سايپا به بخش خصوصي واگذار شوند، بنده قانع مي‌شوم که وزير صمت هم وعده داد در اسرع وقت اين واگذاري انجام شود.
حرکت به سمت خودکفايي
 در قطعه‌سازي
«رضا رحماني» در جلسه علني ديروز مجلس در پاسخ به سؤال «امير خجسته» نماينده مردم همدان مبني بر «علت عدم توجه به حل مشکل قيمت‌هاي کاذب در عرصه خودرو و عدم کاهش تلاطم‌هاي فعلي»، گفت: «صنعت خودرو موضوع بسيار مهمي ‌است که طبعاً وقت بيشتري مي‌خواهد که درباره آن صحبت کنيم چرا که اين موضوع براي صنعت و اقتصاد کشور بسيار مهم است و صنعت خودرو، يکي از نقاط بحراني صنعت کشور در سال گذشته بود اما ما اقدامات مهمي‌براي حل مشکلات صنعت خودرو انجام داديم. سال گذشته و در همين ايام، يکي از نقاط مهم و بحراني ما، مشکلاتي بود که در صنعت خودرو و به‌ويژه قطعه‌سازي خودرو وجود داشت.»
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح کرد: «در آبان ماه سال گذشته آمار توليد خودرو بسيار پايين بود و حدود يک‌سوم توليد خودروي فعلي بود و اکثر توليدات خودرو هم ناقص بودند و به پارکينگ مي‌رفتند. همچنين بدهي خودروسازان به‌ويژه دو خودروساز بزرگ کشور يعني ايران‌خودرو و سايپا بسيار زياد بود به‌گونه‌اي که اين خودروسازان فقط ??هزار ميليارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند.»
وي با‌ اشاره به اينکه با وجود اين، ما با حداقل توليد و بدهي بالا رو‌به‌رو شديم، گفت: «همچنين يکي از مشکلات در آن برهه، پيش‌فروش خودرو بود و حدود يک ميليون خودرو پيش‌فروش شده بود و خودروسازان ?? هزار ميليارد تومان بابت پيش‌فروش خودرو از مردم گرفته بودند درحالي‌که توليد خودرو تقريباً تعطيل بود و بدهي خودروسازان بسيار زياد بود.»
وزير صنعت، معدن و تجارت تأکيد کرد: «مهم‌ترين وظيفه بنده، مجموعه وزارت صمت و دولت اين بود که صنعت خودرو را از اين وضعيت بحراني خارج کرده و به حالت عادي برسانيم که اقدامات بسيار زياد و متنوعي در اين راستا انجام داديم. نتيجه اقدامات ما اين شده است که روزانه توليد خودرو به ???? دستگاه رسيده درحالي‌که در سال گذشته توليد خودرو در روز ???? دستگاه بود و اين در حالي است که در اين بازه زماني اتفاق خاصي نيفتاد و ما فقط اقدامات مؤثري را براي برون‌رفت از مشکلات صنعت خودرو انجام داديم.»
رحماني بيان کرد: يکي از نکات حائز اهميت اين است که علاوه‌بر اينکه وضعيت توليد خودرو در کشور سامان يافته، تعهدات ما به طرز قابل توجهي کاهش يافته است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه يکي از راه‌هاي کاهش قيمت تمام شده خودرو، سرمايه‌گذاري در اين صنعت است، يادآور شد: «در ?? سال گذشته سرمايه‌گذاري اساسي در صنعت خودرو انجام نشده و صرفا در اين صنعت شاهد روزمرگي بوده‌ايم؛  امروز اين مشکل را تا حدي حل و فصل کرده‌ايم و يکي از افق‌هاي موردنظر ما آن است که حداقل سالانه ? هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري انجام دهيم.
وي با‌ اشاره به اينکه يکي از دلايل افزايش قيمت خودرو، شرکت‌هاي خودروسازي هستند، گفت: «يکي از برنامه‌هاي ما واگذاري سهام دولتي شرکت‌هاي خودروسازي ايران خودرو و سايپا است که مجوز آن را هم دريافت کرده‌ايم و برنامه آن را در دستور کار داريم.»
رحماني با تأکيد بر اينکه امروز ما در تأمين قطعه خودرو هيچ مشکلي نداريم، گفت: «سال گذشته نزديک به ??? هزار خودرو به علت ناقص بودن در پارکينگ بودند اما بخش قابل توجهي از قطعات اين خودروها در داخل توليد شد و بخش کمي‌هم وارد شد و امروز تعداد خودروهاي ناقص ما به کمتر از ?? هزار خودرو رسيده است و با افتخار مي‌گوييم که اکثر قطعات خودروي ما امروز ساخت داخل شده است.»