kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
سخنگوی کمیسیون تلفیق:

هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه 99 کاهش نیافته است

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد: بودجه جاری دولت را کم نکرده‌اند!


هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بودجه عمرانی سال آینده، با بیان اظهاراتی نامربوط، به حاشیه‌سازی پرداخت و گفت: بودجه عمرانی سال آینده رشد چندانی نداشته به‌خاطر اینکه دولت نتوانست بودجه نهادهای مذهبی را کم کند. بنابراین بودجه عمرانی برای سال آینده پیشرفتی نداشته است!
وی در مورد اینکه آیا دولت توانست بودجه جاری خود را کم کند، اذعان کرد: بودجه جاری دولت را هم کم نکرده‌اند!
سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین در مورد اینکه آیا صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز در لایحه بودجه به واقعیت نزدیک است؟ گفت: نه این‌گونه نیست، بلکه روی این مسئله کار می‌شود و امیدواریم سال آینده به یک میلیون بشکه نفت در روز برسیم. الان حدود 300 هزار بشکه نفت در روز [صادرات داریم] گشایش‌هایی ایجاد شود و یک مراوداتی با اروپا داریم که ان‌شاءالله صادرات نفت به یک میلیون بشکه در روز برسد.
قوامی در مورد اینکه اداره کشور با ان‌شاءالله و ماشاءالله میسر نمی‌شود و باید برای بودجه عملکرد سال جاری را در نظر بگیرند، به جای ارائه پاسخ‌های کارشناسی، به کلی‌گویی پرداخت و اظهار داشت: دیگر 40 سال است که با ان‌شاءالله و ماشاءالله اداره شده از این به بعد هم می‌شود!
درآمدهای لایحه بودجه 99
امکان تحقق ندارد
عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز درباره لایحه بودجه 99 گفت: من با تصویب کلیات این لایحه مخالفت می‌کنم. دلیلش هم این است که زندگی محرومین را سخت‌تر می‌کند زیرا پیش‌بینی‌های درآمدی که دولت در بودجه آورده، اینها پیش‌بینی‌هایی است که امکان تحقق ندارد. لذا وقتی بودجه را غیرواقعی بسته شود با کسری بودجه مواجه می‌شویم و کسری بودجه هم تورم ایجاد می‌کند.
رضا شیران خراسانی با تاکید بر اینکه این لایحه بودجه برای شرایط بسیار بهتری بسته شده است، افزود: این لایحه برای وضعیت فعلی کشور که در تحریم‌ها و جنگ اقتصادی هستیم، تنظیم نشده است.
وی با تاکید بر اینکه اصلاحات ساختاری بودجه هم جایگاهی در لایحه بودجه 99 ندارد، تصریح کرد: این لایحه بخصوص بخش درآمدهای دولت خیلی واقع‌بینانه نیست و این باعث می‌شود که قطعاً به مشکل بخوریم. من به کلیات لایحه بودجه 99 رای منفی می‌دهم.
در همین رابطه سید امیر سیاح کارشناس اقتصادی درباره لایحه بودجه سال آینده توضیح داد: رقم صادرات نفت در بودجه 99 واقعی نیست و عجیب است که دولت اصرار دارد بگوید می‌توانم یک میلیون بشکه نفت صادر کنم. درحالی که خودشان می‌دانند بیشتر از 300 هزار بشکه نفت نمی‌توانند بفروشند. الان بهترین زمان برای رهایی از خام‌فروشی نفت و درآمدهای نفتی
در بودجه دولت است.