kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

گزارش واشنگتن پست از ‌اشتباهات بزرگ «ترامپ» که مذاکره با کره شمالی را به هم زد

روزنامه آمریکایی طی گزارشی با‌اشاره به ازسرگیری آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ، به برخی «اشتباهات بزرگ دولت آمریکا» در مذاکره با کره‌شمالی که به شکست این مذاکرات منجر شد، ‌اشاره کرده است.


  سرویس خارجی-

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی با عنوان «چگونه قمار ترامپ برای گفت‌وگو‌های هسته‌ای با کره شمالی ناتمام باقی ماند؟»‌اشتباهات بزرگ «دونالد ترامپ»، در جریان مذاکرات هسته‌ای با «کیم جونگ اون» را برشمرده است.
به گزارش این نشریه آمریکایی، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد «ترامپ» و تیمش نیز در ارتباط با انحراف این مذاکرات مسئول هستند زیرا آنها سبب ارائه پیام‌های متناقضی شده‌اند و نتوانستند همتایان خود را درک کنند، مطالبات زیاده‌خواهانه‌ای داشتند و وعده‌هایی دادند که قابل اجرایی شدن نبود. که چند مورد از این‌اشتباهات را در زیر نام می‌بریم:
1. «ترامپ»، چین و روسیه را ترغیب کرد تا برخی از شدیدترین تحریم‌ها را بر کره شمالی اعمال کنند و همچنین به گفته «آندری لانکوف»، استاد دانشگاه «کوکمین» در «سئول» با سخنرانی معروف خود تحت عنوان «خشم و آتش»، سبب شد مقامات کره شمالی به این باور برسند که او می‌تواند گزینه اقدام نظامی علیه کره شمالی را مد‌نظر قرار دهد.
2. «ترامپ» در سنگاپور هم مرتکب ‌اشتباه کلیدی شد. او نتوانست کاری کند که «کیم» منظورش را از عبارت «خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه‌جزیره کره» درک کند. از آن زمان به بعد، واشنگتن و پیونگ‌یانگ در ارتباط با اهداف متقاطع گفت‌وگو کرده‌اند. طرف آمریکایی این عبارت را به معنای خلع سلاح هسته‌ای یکجانبه از سوی کره شمالی تفسیر کرده است. مقامات کره شمالی هم تأکید می‌کنند که این عبارت بر لغو «تهدید‌های هسته‌ای» از سوی آمریکا برای کشورشان قبل از بین رفتن این عامل بازدارنده تأکید دارد. تا جایی که کره شمالی در دسامبر (آذر-دی) سال ۲۰۱۸ اعلام کرد آمریکا «برداشتی گمراه‌کننده» از این عبارت دارد.
3. رئیس‌جمهور پر سروصدای آمریکا وعده داد به رزمایش‌های مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی پایان خواهد داد، اقدامی که او آن را به عنوان «رزمایش‌های جنگی» تحریک‌آمیز و پرهزینه توصیف کرد. این وعده‌ای بود که ارتش او برای پایبندی به آن آماده نبود.
4. «ترامپ» در «هانوی» نیز وعده «آینده‌ای روشن» را به کره شمالی داد، در صورتی که این کشور زرادخانه هسته‌ای‌اش را تحویل دهد. این «توافق بزرگ»! [شما بخوانید در باغ سبز] هرگز به نفع مقامات کره شمالی نیست. در حقیقت، از پیونگ‌یانگ خواسته شد در ازای یک وعده مبهم در ارتباط با سرمایه‌گذاری، امنیت رژیمش را تسلیم کند. این یک قمار جذاب برای کیم نبود.