kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
مذاکرات وین 6 وارد ششمین روز خود شد

رایزنی‌ها برای نگارش پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای ادامه دارد

رایزنی‌های معاونان محمدجواد ظریف و کاترین اشتون به منظور نگارش پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای امروز و در ششمین روز این مذاکرات پیگیری می‌شود.
به گزارش فارس رایزنی‌های تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در چارچوب ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان) درباره راه‌حل جامع هسته‌ای امروز (دوشنبه) واردششمین روز خود می‌شود.
رایزنی درباره نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع از بعدازظهر جمعه 13 تیر ماه به ریاست معاونان ظریف و اشتون آغاز و هفت و ساعت و نیم به طول انجامید و صبح (شنبه) نیز یک دور نشست بین عراقچی، روانچی و اشمیت به مدت چهار ساعت برگزار و عصر نیز نشستی سه جانبه با حضور عراقچی و روانچی، اشمیت و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا بدین منظور برگزار شد که حدود سه ساعت طول کشید و بعد از آن نیز یک دور نشست کارشناسی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون برگزار شد.
دیروز(یک شنبه) نیز سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی‌هایشان را برگزار کردند.
برخلاف گمانه‌زنی‌های گسترده رسانه‌ای در دو روز نخست مذاکرات در مورد موارد اختلافی و اظهارات جسته و گریخته برخی دیپلمات‌های دو طرف طی دو روز اخیر خبر و گزارش خاصی در مورد این رایزنی‌های طولانی عراقچی و اشمید منتشر نشده است.
 اما  در جدیدترین خبر از وین اینکه سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات گروه 5+1 با ایران، وین را به مقصد برزیل ترک کرد. ریابکوف برای تدارک مقدمات نشست کشورهای عضو بریکس به برزیل سفر کرده است . وی روز جمعه تاکید کرده بود که هیئت روس با تمامی دیپلمات‌های خود تا روز آخر مذاکرات در وین خواهد ماند.
شرمن: معتقدیم ایران در لحظه آخر امتیاز می دهد
به گزارش ایران هسته ای، وندی شرمن معاون وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات وین 6 به خبرنگاران گفته است توافق نهایی تنها در صورتی حاصل خواهد شد که ایران بپذیرد تعداد ماشین‌هایی که می تواند در طول گام نهایی حفظ کند، کسری از تعدادی باشد که هم‌اکنون در اختیار دارد.
وی مدعی شد از نظر آمریکاییان هدف از این مذاکرات این است که کشوری را که قوانین بین المللی را نقض کرده است به پایبندی به این قوانین وادار کنند.
شرمن گفت: براساس الگوی مذاکرات، این گونه به نظر می رسد که احتمالا ایرانیان تمایلی ندارند تا آخرین ساعات گفتگوها اعلام کنند که می خواهند چه امتیازی به طرف مقابل بدهند. ما می دانیم زمان برخی از انتخاب هایی که ایران باید انجام دهد، احتمالا تا حد ممکن به تعویق خواهد افتاد.
معاون وزیر خارجه آمریکا  افزود: آمریکا ترجیح می دهد که ایران نباید برنامه غنی سازی داشته باشد چرا که فکر می کند ایران به برنامه غنی سازی احتیاج ندارد. اگر انان احتیاج داشته باشند ما باید در این باره صحبت کنیم، اما این غنی سازی باید خیلی محدود باشد یعنی کمتر از این مقداری که دارند باید باشد.