kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴

تظاهرات علیه نظام آموزشی در چند شهر شیلی

مردم شیلی نسبت به اصلاحات آموزشی دست به اعتراض زدند.
حدود 15 هزار نفر از والدین دانش‌آموزان مدارس دولتی در شیلی علیه اصلاحات نظام آموزشی در این کشور تظاهرات کردند.
در این تظاهرات که در چندین شهر شیلی برگزار شد والدین دانش‌آموزان ضمن درخواست آزادی بیشتر در سیستم آموزشی تقاضا کردند که حق انتخاب نوع آموزش داده شده به فرزندانشان را به خود آنها واگذار کنند.
 آندرس آیاماند سناتور راستگرای شیلی در حمایت از تظاهرکنندگان اعلام کرد، دولت می‌خواهد به آموزش رایگان پایان داده و حق انتخاب را از والدین بگیرد.
 تظاهرکنندگان معتقد بودند که دولت با ایجاد اصلاحات در سیستم آموزشی قصد افزایش هزینه‌های آموزش را دارد. طبق اصلاحیه اخیر در این کشور مدارس دولتی باید به موسسات غیرانتفاعی تبدیل شوند.
 وزیر آموزش و پرورش شیلی در پاسخ به معترضان اعلام کرد مردم به هیچ وجه نباید نگران باشند زیرا طرح اخیر دولت در نظام آموزشی، آزادی شما را در انتخاب  نوع آموزش فرزندانتان و همچنین سطح سیستم آموزشش را افزایش می‌دهد.
شیلی کشوری است در آمریکای جنوبی که حدود 17 میلیون نفر جمعیت دارد. نظام آموزشی در این کشور بر دو پایه دولتی و خصوصی استوار است. در سال‌های اخیر روند خصوصی‌سازی مدارس و دانشگاه‌های این کشور رو به فزونی گذاشته و همین امر موجب اعتراض دانش‌آموزان، دانشجویان و والدین آنها نسبت به این نظام آموزشی شده است.