kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵

آغاز تبلیغات انتخاباتی اردوغان در ترکیه

«رجب طیب اردوغان» مبارزات انتخاباتی خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری ترکیه آغاز کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نخست‌وزیر ترکیه نخستین فعالیت انتخاباتی خود را با انجام سخنرانی در شهر «سامسون» واقع در شمال ترکیه آغاز کرد.
 اردوغان به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بعد از 95سال ما مبارزات انتخاباتی خود را برای ریاست‌جمهوری، از شهر سامسون آغاز می‌کنیم و این، گام جدیدی برای ترکیه جدید است.
منظور اردوغان از 95سال، آغاز جنگ استقلال ترکیه علیه قدرت‌های خارجی در سال1919 است. اردوغان وعده داد که او رئیس‌جمهوری پرقدرت خواهد بود. وی گفت: ما ثابت کرده‌ایم که در خدمت مردم بوده‌ایم.
اظهارات اردوغان درمورد افزایش قدرت رئیس‌جمهور، نگرانی‌هایی را در کشور برانگیخته است. درحال حاضر رئیس‌جمهور در ساختار قدرت ترکیه، بیشتر نقش تشریفاتی دارد و قدرت واقعی در دستان نخست‌وزیر است.
احزاب مخالف دولت می‌گویند که اردوغان تا زمانی که نخست‌وزیر است نمی‌تواند نامزد ریاست‌جمهوری شود و برای خود تبلیغات بکند؛ «دولت باهچلی» رهبر یک حزب مخالف گفت، اردوغان باید پیش از برگزاری انتخابات استعفا بدهد.
در واکنش به این اعتراضات، «حسین چلیک» نفر دوم حزب «عدالت و توسعه» (حزب اردوغان) درخواست استعفای اردوغان از سمت خود را رد کرد.