kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
الجزیره برای اولین بار منتشر کرد

رژیم صهیونیستی در عملیات نوامبر 2018 چگونه از حماس شکست خورد؟

شبکه «الجزیره» برای نخستین بار با انتشار اطلاعات و اسنادی از عملیات ناموفق یگان سری رژیم صهیونیستی در غزه در سال گذشته، چگونگی شکست این رژیم را تشریح کرده است.



سرویس خارجی-


آبان‌ماه سال 97 بود که خبر رسید گروهی از کماندوهای ارتش رژیم صهیونیستی با مأموریتی امنیتی-اطلاعاتی به منطقه‌ای در شرق «خان یونس» در غزه وارد شده و با نیروهای امنیتی این باریکه به شدت درگیر شده‌اند و اما آمادگی گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس نیز مأموریت آنها را به شکست کشانده است. عملیاتی که «القسام» آن را «لبه شمشیر» نامید. طی این درگیری‌ها هفت تن از اعضای القسام از جمله یک فرمانده به نام «نور برکه» به شهادت رسیدند؛ در نهایت کماندوهای صهیونیست با پوشش هوایی جنگنده‌های صهیونیست، و دادن تلفات از نوار غزه فرار کردند و این عملیات به هدفش نرسید.
حالا با گذشت حدود یکسال شبکه تلویزیونی «الجزیره» یکشنبه شب در برنامه «ما خفی اعظم» برای اولین بار ابعاد جدیدی از این عملیات را منتشر کرده است. «ابوانس» از فرماندهان دستگاه اطلاعاتی گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس در این برنامه می‌گوید، یگان صهیونیستی «سرت متکال» در این عملیات دنبال کار گذاشتن سامانه جاسوسی برای هک کردن شبکه ارتباطی مقاومت در نوار غزه بود. بر اساس این گزارش، با وجود آنکه رژیم صهیونیستی بسیار تلاش کرد که تجهیزات استفاده شده در این عملیات پنهان بماند اما در این برنامه، تجهیزاتی که القسام پس از حفاری به آن دست پیدا کرده بود، نمایش داده شد و در میان آنها تجهیزات حفاری، کُلت و صدا خفه کن و پوشش‌های ضد صدا برای گرفتن صدای تجهیزات هنگام کار دیده می‌شد.
در برنامه الجزیره تصاویر اختصاصی از نیرو‌های عزالدین القسام پخش شد که امنیت شبکه مخابراتی مقاومت را در یکی از تونل‌های سری در زیرزمین، تأمین می‌کنند. رژیم صهیونیستی تاکنون چند بار برای نفوذ در این شبکه، تلاش کرده است، بدون آنکه در این راه موفق شود. این رژیم در نهایت، مهم‌ترین عناصر یگان ویژه نظامی و اطلاعاتی خود را به عمق نوار غزه اعزام کرد تا در این شبکه نفوذ کنند. اما این بار به جای تحقق این هدف، تلفات داد و موضوع مهم‌تر بخشی از تجهیزات مهمش را جا گذاشت و فرار کرد که مقاومت آن را «گنج اطلاعاتی» می‌داند. در این گزارش، از یک سیستم جاسوسی صهیونیستی که توسط جاسوسان در منطقه «زوایده» غزه جا‌‌سازی شده بود نیز، پرده برداری شد.
علت سکوت رژیم صهیونیستی
«محمود مرداوی» از تحلیلگران امور اسرائیلی درباره سکوت رژیم صهیونیستی در این باره گفت، ارزش یگان «سرت متکال» در سری بودن آن است، رژیم صهیونیستی میلیون‌ها دلار خرج این یگان و مخفی بودن آن کرده و به همین دلیل از درز هرگونه اطلاعاتی خودداری می‌کند تا همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.
«یوسی میلمن» کارشناس و تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی هم در مورد این عملیات گفته بود: «هزینه‌ای که اسرائیل در این عملیات پرداخت کرد، سنگین بود. اسرائیل شکست خورد و نتوانست مأموریت را اجرا کند».
در این برنامه، برای نخستین بار تصاویری از دوربین‌های سری امنیتی رژیم صهیونیستی نیز پخش شد که همه لحظات عملیات را ضبط می‌کرد. موضوع قابل توجه آن است که در تحقیقات این برنامه، مشخص شد بخشی از تجهیزاتی که در این عملیات به کار گرفته شده، پیش از آن، زیر پوشش یک سازمان بین‌المللی پزشکی فعال در نوار غزه، وارد این منطقه شده بود و پس از ناکامی این عملیات، فعالیت آن متوقف شد.