kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۹۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

ماکرون، مرگ مغزی ناتو و دعوای ناتمام اعضای سازمان

پس از اظهار نظر رئیس‌جمهور فرانسه در مورد مرگ مغزی سازمان ناتو، دعوا بین اعضای این سازمان به شدت رواج یافته است. پس از دعوای مرکل و ماکرون، خبر رسیده اردوغان و ماکرون هم بر سر یک گروه مسلح فعال در سوریه به جان هم افتاده‌اند.


  سرویس خارجی-

اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز‌های سوم و چهارم دسامبر (۱۲ و ۱۳ آذر) در لندن برگزار خواهد شد. ناتو اعلام کرده همزمان با برگزاری این اجلاس، هفتادمین سالروز تاسیس خود را جشن می‌گیرد. با این وجود خبر‌ها از تشدید اختلافات داخلی بین اعضای این سازمان حکایت دارد. بعد از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد شاید در هیچ زمانی به‌اندازه امروز اعضای سازمان ناتو مقابل هم صف‌آرایی نکرده بودند. اختلافات این روزها بین اعضای این سازمان به حدی رسیده که رئیس‌جمهور فرانسه صراحتا از «مرگ مغزی» آن سخن به میان آورده آن هم در چند نوبت. پس از انتقادهای تند و نیز صدر اعظم آلمان و رهبران سایر کشورهای عضو، نوبت به ترکیه رسیده که علیه ماکرون موضعی سخت و تند بگیرد. فرانسه مخالف عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه است.
بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، آنکارا مانع انتشار طرح ناتو برای محافظت از کشور‌های منطقه بالتیک و لهستان در مقابل تهدید روسیه شده است. بهانه این موضع ترکیه، وتوی طرح ناتو برای مقابله با تهدید‌هایی بود که ترکیه ممکن است از مرز‌های جنوبی خود با آن مواجه شود. ۸ کشور عضو ناتو از جمله آمریکا این طرح را وتو کردند.آمریکا و اروپا به این بهانه که گروه «ی‌پ‌گ» (یگان‌های موسوم به مدافع خلق) با داعش مبارزه می‌کند، مایل نیست‌ ی‌پ‌گ را «گروه تروریستی» اعلام کند. ترکیه در واکنش به این اقدام آمریکا، طرحی را که روسیه به عنوان تهدید معرفی و به منظور دفاع از کشور‌های منطقه بالتیک و لهستان تهیه شده است، وتو
کرد.
به گزارش فارس، در ادامه واکنش‌های تند مقام‌های ترکیه علیه مواضع اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره اقدام نظامی آنکارا در شمال سوریه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی روز جمعه خود در دانشگاه «مرمره» اسلامبول، به مواضع اخیر همتای فرانسوی خود که در آن گفته بود ناتو نباید درباره اقدامات نظامی «تحریک‌آمیز» ترکیه در شمال سوریه همبستگی نشان دهد، گفته است ماکرون خود دچار مرگ مغزی است.
به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، فرانسه حق ندارد از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه انتقاد کند یا به طور کلی درباره وضعیت ناتو فرضیاتش را مطرح کند: «اول از هر چیز، چک کن خودت دچار مرگ مغزی نشده باشی. این اظهارات تنها از افرادی بر می‌خیزد که دچار مرگ مغزی هستند». واژه «مرگ مغزی» را ماکرون در توصیف شرایط امروز سازمان ناتو به کار برده است. تشدید درگیری لفظی بین سران ترکیه و فرانسه بعد از ان صورت گرفت که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم در رد انتقادهای فرانسه علیه اقدام نظامی آنکارا در شمال سوریه، فرانسه را به «حمایت از تروریسم» متهم کرده بود.
احضار سفیر ترکیه
دولت فرانسه نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که در پی اظهارات رجب طیب اردوغان علیه فرانسه، سفیر آنکارا در پاریس را احضار می‌کند. یکی از مقامات کاخ «الیزه» گفته‌، سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه فرانسه جهت ارائه توضیحات، احضار خواهد شد و همچنین پاریس و دیگر متحدان ناتو از ترکیه انتظار دریافت «پاسخ‌هایی شفاف» درخصوص مقاصد خود در سوریه را دارد.