kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲

مومنی: جریان روشنفکری، نویسنده ‌درجه‌سومی مثل کارور را بزرگ کردند(اخبار ادبی و هنری)

رئیس حوزه‌ هنری در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری مهر گفت: اگر بتوانیم جریان مومن فرهنگی را به ‌یکدیگر نزدیک کنیم، دریای وسیعی از نیروهای خوشفکر و مومن و باسواد در حوزه ‌فعالیت‌های فرهنگی یافت می‌شوند که ‌ارتباط با آنها هر مخاطبی را مشعوف می‌کند.


به‌ گزارش مهر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه ‌هنری با حضور در خبرگزاری مهر با علی عسگری مدیرعامل این خبرگزاری دیدار کرد.
در این دیدار مومنی شریف در سخنانی با اشاره ‌به ‌لزوم تشکیل جبهه ‌فرهنگی مشترک میان نیروهای معتقد و پایبند به ‌نظام اسلامی اظهار داشت: در حوزه ‌انقلاب اسلامی ظرفیت‌های قابل ارائه ‌فراوانی در حوزه ‌فرهنگ وجود دارد که ‌کماکان از آن غافل هستیم.
وی با بیان اینکه ‌یکی از ویژگی‌های جبهه‌ روشنفکری در ایران این است که ‌سعی در شخصیت‌سازی دارد و آن شخصیت‌ها را چنان بزرگ می‌کند که‌انسان فکر می‌کند دسترسی به‌آنها مشکل است، افزود: جریان‌های چپ از سه‌طریق کمونیسم، فرح پهلوی و فعالیت‌های فرهنگی انگلستان در کشور وارد شدند و ظاهرا به‌سه‌شیوه‌مختلف رفتار می کردند اما همه‌اینها در موضوع شخصیت‌سازی با یکدیگر اشتراک دارند و این شخصیت‌پردازی هم در حوزه‌داخلی و هم در حوزه‌خارجی وجود دارد.
این نویسنده ‌ادامه‌ داد: جریان‌های روشنفکری در حوزه‌ادبیات، نویسنده‌درجه‌سوم آمریکایی مانند کارور را در ایران مطرح کردند و عمده‌این هم به‌علت تلاش‌های هوشنگ گلشیری و همسرش در ترجمه‌آثار او بود.
وی گفت: خیلی از مترجمان آمریکایی حوزه ‌هنری از جمله ‌اسپراکمن می‌گوید کارور و مانند او نویسنده‌درجه‌دوم آمریکاست اما سعی جریان روشنفکری بر این است که‌این نویسنده‌ها را در سطح جامعه‌و بین جوانان ما مطرح کنند.
رئیس حوزه‌هنری ادامه‌داد: مشکل کار اینجا نمودار می‌شود که‌ما هم تحت تاثیر این جریان روشنفکری قرار بگیریم و معیارمان نظر آنها باشد. در حالی که‌جریان مومن فرهنگی که‌رهبر انقلاب از آن یاد می‌کنند را اگر به‌یکدیگر نزدیک کنیم، دریای وسیعی از نیروهای خوشفکر و مومن و باسواد در حوزه‌فعالیت‌های فرهنگی یافت می‌شوند که‌ارتباط با آنها هر مخاطبی را مشعوف می‌کند.