kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲

کوتاه اقتصادی



* بانک مرکزی مصوبه سوم تیرماه شورای پول و اعتبار درخصوص نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی، تسهیلات مسکن، شرکت‌های لیزینگ، نرخ سپرده قانونی و نرخ سود علی‌الحساب اوراق مشارکت را ابلاغ کرد. پس از تصویب نرخ سود عقود مبادله‌ای در 27 خردادماه، شورای پول و اعتبار در جلسه بعدی خود که سوم تیرماه برگزار شد، نرخ سود تسهیلات سایر بخش‌ها را تعیین کرد. این مصوبه که در 7 ماده و 9 تبصره تدوین شده 11 تیرماه توسط مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ شد.
* دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی تعاونی‌ها 5 ژوئیه 2014 برابر با 14 تیرماه جاری اعلام کرد، در حال حاضر، تعاونی‌ها در بخش مالی به 857 میلیون نفر در جهان که شامل میلیون‌ها انسان فقیر می‌شود، خدمات مالی ارائه می‌دهند. در پیام بان‌کی‌مون آمده است: تعاونی‌ها به جوامع در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کمک می‌کنند تا انرژی ایجاد کرده، عرضه آب را مدیریت نمایند و خدمات اساسی ارائه دهند. وی افزود: تعاونی‌ها به ویژه برای کشاورزی، امنیت غذایی و توسعه روستایی دارای اهمیت هستند.
* معاون مدیر تامین و توزیع در حمل و نقل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از اواخر تیرماه یکهزار دستگاه نفتکش جدید با استانداردهای اروپایی وارد ناوگان سوخت‌رسانی کشور می‌شوند.
عباس فیلسرایی اظهار داشت: با ورود مدل‌های جدید نفتکش‌ها به ناوگان حمل و نقل سوخت، ظرفیت آنها به 35 هزار و 500 لیتر افزایش می‌یابد که این میزان نسبت به مدل‌های قبلی 1‍0 درصد بیشتر ظرفیت دارند.
* معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مربیان کشورهای عراق، افغانستان، لبنان، تانزانیا، زنگبار و بروندی خبر داد. در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با سفیر کشور آفریقای جنوبی دیدار و پیرامون توسعه تعاملات بین‌الملل در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت‌وگو کرد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه فعالیت می‌کند و متولی آموزش‌های مهارتی در 3 حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی است، افزود: این سازمان دارای700 مرکز آموزشی دولتی و بیش از 13 هزار و 500 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای است.