kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

مصرف آب کشاورزی در ایران 2 برابر اروپاست

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل نبود بارندگی میزان مصرف آب برای تولید کشاورزی در ایران دوبرابر اروپاست.


سیدرحیم سجادی در گفت و گو با ایسنا، سیستم آبیاری ایران را در قیاس با سایر کشورها متفاوت عنوان و اظهار کرد: به علت خشکسالی و کم آبی در ایران بیش از 92 درصد تولیدات کشاورزی با آب مصرفی تولید می‌شود در حالی که در کشورهای اروپایی تنها 40درصد از تولیدشان با آب مصرفی است و مابقی آب مورد نیاز در بخش کشاورزی‌شان از طریق بارندگی تامین می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت تولید محصولات کشاورزی در تامین امنیت غذایی اظهارکرد: فرضیه واردات محصولات غذایی به دلیل وجود شرایط تحریم‌ها برای ما وجود ندارد به همین دلیل سیاست مصرفه بهینه آب جزو یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است.
سجادی گفت: امسال 1300 میلیارد تومان برای مصرف بهینه آب و تغییر روش‌های سنتی به مدرن در نظر گرفته شده است.
معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مجلس در سال 91 و 92 هیچ بودجه‌ای در این زمینه به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص نداد، اظهار کرد: امسال مجلس شورای اسلامی هزار میلیارد تومان از ماده 10را به منظور افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داد.
سجادی با بیان اینکه 300میلیارد تومان از ردیف بودجه وزارت جهاد کشاورزی نیز برای بهینه‌سازی مصرف آب در نظر گرفته شده است، گفت: با این میزان بودجه می‌توان نسبت به بهبود شرایط امیدوار بود.
معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس بودجه 1300 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده می‌توان سیستم آبیاری حدود 200هزار هکتار زمین کشاورزی را تغییر داد که در هر هکتار حداقل 40درصد از مصرف آب بهینه می‌شود.
وی اظهار کرد: در همین راستا برنامه‌های ترویجی را به منظور مصرف بهینه آب برای کشاورزان در نظر خواهیم گرفت.