kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳

سناریوی جدید صهیونیست‌ها در غزه(تفسیر سیاسی)

دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که به بهانه قتل سه شهرک‌نشین صهیونیستی صورت گرفته سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا و اسرائيل است.

فریده شریفی

رژیم صهیونیستی همواره به دلایل واهی به غزه حمله می‌کند اما «رون بن شیای» تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه «یدیعوت آحارونوت» معتقد است، حمله نظامی به غزه با هدف تقویت قدرت بازدارندگی اسرائيل در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین صورت گرفته است.تحلیلگران اسرائيلی معتقدند قدرت بازدارندگی اسرائيل در عملیات موسوم به «ستون ابر» آسیب جدی دیده است و به همین دلیل ارتش خود را برای یک عملیات کوتاه و محدود آماده می‌کند.عملیات «ستون ابر» با حمله اسرائيل در سال 20‍12 به غزه تحت عنوان جنگ هشت روزه آغاز شد و هدف آن شکست گروه‌های مقاومت بود که در واکنشی کاملا غافلگیرانه به شکست ارتش اسرائيل منجر شد.
مقامات اسرائیلی اعلام کردند هدف از اجرای چنین عملیاتی متوقف ساختن حملات راکتی از نوار غزه و مختل ساختن توانایی گروه‌های مقاومت است اما به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود نرسیدند و توان موشکی گروه‌های مقاومت آسیبی ندید.کارشناسان سیاسی منطقه معتقدند، واشنگتن و تل‌آویو به دلیل اینکه در سوریه با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شدند و نتوانستند به اهداف از پیش تعیین شده خود در این کشور برسند، به سناریوهای دیگر دست زده و به بحران‌سازی و جنگ‌افروزی در مناطق دیگر متوسل شده‌اند که نمونه بارز آن در کنار انتقال تحرکات اصلی داعش به عراق، حملات همه جانبه اسرائیل علیه غزه است.
انگیزه‌ها و دلایل دولت نتانیاهو از حمله به غزه عبارتند از:
1- رژیم صهیونیستی خواستار توسعه مناطق تحت نفوذش از نیل تا فرات است و این رژیم نژادپرست خواستار اشغال غزه و پاکسازی قومی این منطقه است و می‌خواهد مناطق تحت کنترل خود را در کرانه باختری گسترش بدهد.
تل‌آویو برای رسیدن به این هدف از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند و جنایات این رژیم در دیریاسین در اواخر دهه1940 موید همین مسئله است، اسرائیل می‌خواهد فلسطینی‌ها را از مناطقی بیرون براند که سال‌های طولانی در آنجا زندگی کرده‌اند و سرزمین مادری آنها است.
2- رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر با مشکلات و چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است که موجب کاهش اعتبار و مشروعیت دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم شده است.نتانیاهو با طراحی حملات جدید علیه غزه می‌کوشد با ایجاد فضای امنیتی و بهره‌گیری از ابزارهای نظامی زمینه را برای افزایش مشروعیت خود فراهم سازد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی داخلی را به نوعی کمرنگ سازد.
3- ضربه زدن به مقاومت اسلامی فلسطین از اهداف همیشگی رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه محسوب می‌شود چرا که گروه‌های مقاومت مستقر در غزه ثابت کرده‌اند هیچ گاه با رژیم صهیونیستی سازش نمی‌کنند و معتقدند منافع فلسطینی‌ها نه پای میز مذاکره بلکه در میدان رزم تامین خواهد شد.گروه‌های مقاومت فلسطینی معتقدند رژیم صهیونیستی جز فریب و دروغ راهکار دیگری نمی‌شناسد و در مذاکرات به هیچ وجه منافع ملت فلسطین را در نظر نمی‌گیرد.
4- در سطح بین‌المللی نیز می‌توان انگیزه رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه را شکست برنامه‌ریزی‌های این رژیم در سوریه، افزایش نفرت جهانی از اسرائیل و تحریم این رژیم از سوی شرکتهای اروپایی عنوان کرد.
تشکیل دولت وحدت ملی و تقویت جایگاه حماس در این معادله آشتی ملی نیز موجب شد که رژیم صهیونیستی از بازی کهنه مذاکرات سازش ناامید شود و به فکر حمله مجدد به غزه بیفتد.در هر صورت بعید به نظر می‌رسد که دولت نتانیاهو بتواند اهداف خود را در این جنگ جدید محقق سازد به ویژه آنکه رهبران گروه‌های مقاومت در غزه تاکید کرده‌اند از جنگ با اسرائیل هراسی ندارند و در بالاترین سطح آمادگی دفاعی به سر می‌برند.
رژیم صهیونیستی همان طور که در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه به اهداف خود نرسید در این جنگ جدید هم پیروز نخواهد شد و رسوایی دیگری به پرونده رسوایی‌های متوالی تل‌آویو اضافه خواهد شد.