kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
در استان صلاح‌الدین و دیاله رخ داد

هلاکت 280 تروریست اجاره‌ای در عملیات مشترک ارتش و مردم عراق

نیروهای عراقی با به هلاکت رساندن بیش از 280 شبه نظامی اجاره‌ای داعش، مناطق «تکریت» در استان «صلاح‌الدین» و «الشوهانی» در استان «دیاله» را به طور کامل به کنترل خود درآوردند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، حملات هوایی و زمینی ارتش و نیروهای مردمی عراق طی دیروز نیز علیه تروریست‌ها ادامه داشت؛ در حملات هوایی، مواضع تروریست‌های اجاره‌ای داعش در حومه شهرهای «کرکوک» و «القائم» هدف قرار گرفت و تلفات و خسارات زیادی به آنها وارد شد.
نیروی زمینی عراق نیز با پشتیبانی هلی‌کوپترهای جنگی، حملات گسترده‌ای را به محل‌های تجمع عناصر داعش انجام دادند؛ طی این حملات نیز 88 تروریست داعش در تکریت، 30 نفر از آنها در «بیجی»، 14 تکفیری در «الشوهانی»، 80 تروریست در «الشرقاط» و 70 تن دیگر از عناصر داعش نیز در مناطق دیگر کشته شدند.
به گفته ژنرال «فاضل برواری»، فرمانده نیروهای ویژه در تکریت، در حمله موفقیت‌آمیز دیروز ارتش به تکریت، خیابان‌های این شهر از اجساد عناصر داعش پر شده است و تکریت از وجود تروریست‌ها کاملاً پاکسازی شد. تعداد 12 خودروی متعلق به تروریست‌های اجاره‌ای نیز در این شهر منهدم شد.
منطقه «الشوهانی» در استان دیاله هم به طور کامل پاکسازی شد و 15 خودرو تروریست‌ها نیز منهدم گردید.
اما در بیجی تروریست‌ها تلاش می‌کردند که بر پالایشگاه این شهر مسلط شوند که با مقاومت نیروهای داوطلب و دولتی مواجه شدند. تعدادی بولدوزر و دو خودروی مهاجمان در این تهاجم ناموفق، منهدم شد.
طی روزهای اخیر بیش از 90 درصد مناطق استان‌های نینوا، دیاله، صلاح‌الدین و کرکوک و تمام مناطق استان بابل از لوث تروریست‌ها پاکسازی شد و حملات ارتش عراق به مناطق اشغالی در استان الانبار در حال افزایش است.
به گفته کارشناسان، در صورتی که دولت بغداد به عملیات کنونی خود ادامه دهد، طی دو تا سه هفته آتی ضربات مهلکی بر عناصر داعش وارد خواهد شد.
دیروز محل‌های تجمع داعش در شهر مرزی القائم عراق به طور همزمان از جانب جنگنده‌های سوری و عراقی بمباران شد. در این حمله تعداد زیادی از سرکرده‌های داعش از جمله «ابومحمد التونسی» رهبر داعش در شهر «البوکمال» سوریه به هلاکت رسیدند.
خبرگزاری فارس با اشاره به شکست گسترده عناصر تروریست در شمال عراق، به نقل از کارشناسان یادآور شد که رسانه‌های مخالف دولت عراق در ارتباط با قدرت عناصر داعش غلو می‌کنند و در واقع، یک جنگ رسانه‌ای علیه بغداد راه انداخته‌اند.
دولت «نوری مالکی» همزمان با نبرد در مناطق شمالی، از جانب برخی جریان‌های داخلی و حتی از طرف ایالات متحده تحت فشار قرار دارد؛ «اسامه النجیفی» رئیس فهرست «المتحدون» همصدا با کاخ‌سفید، خواستار  کناره‌گیری مالکی از نامزدی برای نخست‌وزیری در دور سوم است. مالکی در واکنش به این خواسته النجیفی گفت، هرگز از رای ملت چشم‌پوشی نخواهد کرد. حزب «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری مالکی در انتخابات پارلمانی 10 اردیبهشت، با کسب 95 کرسی، در صدر قرار گرفت.
النجیفی حتی خواستار تشکیل یک منطقه مستقل برای اهل سنت عراق شد.
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق نیز گفت: از کرکوک عقب‌نشینی نمی‌کنیم. وی که به دنبال برگزاری یک همه‌پرسی در مورد انضمام استان کرکوک به کردستان عراق است، از آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق نیز خواست، برای پایان دادن به اوضاع نابسامان عراق دخالت کند.
اما کاخ سفید در واکنش به تحرکات بارزانی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، با استقلال کردستان و برگزاری همه‌پرسی در کرکوک مخالف است.
«صالح مسلم» رهبر کردهای سوریه نیز اعلام کرد که جدایی کردها از عراق را تایید نمی‌کند.
در بغداد نیز «اسکندر و توت» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف دولت قانون گفت که کرکوک هرگز به کردستان عراق ملحق نخواهد شد. «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق نیز گفت، کردها و سنی‌ها نمی‌توانند و نباید به شیعیان عراق دیکته بگویند و نخست‌وزیری حق شیعیان است.
اما، جریان دیگری که طی روزهای جاری علیه دولت مرکزی دست به اقدام زد، غائله هواداران «محمود الصرخی» یک مجتهد خودخوانده در کربلا بود؛ نیروهای دولتی توانستند این غائله را سرکوب کنند. درگیری‌های کربلا سه‌شنبه گذشته چهار کشته و ده‌ها مجروح برجای گذاشت و خود الصرخی و ده‌ها هوادارش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.
پنجشنبه گذشته نیز استاندار کربلا از کشف کارگاه بمب‌سازی متعلق به هواداران الصرخی خبر داده بود.
در شرایط نابسامان کنونی، ایالات متحده با ابراز تردید درمورد توانایی ارتش عراق در مواجهه با داعش، اعلام کرد که در عراق عملیات نظامی انجام نخواهد داد و به دولت عراق نیز کمک نظامی نمی‌کند. دولت آمریکا اعطای کمک را به تغییرات سیاسی در بغداد (کناره‌گیری مالکی) مشروط کرده است.
به گفته النجیفی، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با وی، خواستار کناره‌گیری مالکی از قدرت شده بود.
در همین حال، «حاکم الزاملی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع ملی عراق خبر داد که بغداد قصد دارد 41 میلیارد دلاری که برای خرید تسلیحات به آمریکا داده است را از این کشور پس بگیرد. خرید تعدادی جنگنده «اف-16» بخشی از این قرارداد است.